Otrais gads pēc Zolitūdes

21 uzdevums: 6 izpildīti, 11 uzsākti, bet 4 darbi netiek kustināti. Publicējam uzraudzības rezultātus valdības un Saeimas darbam, lai nepieļautu Zolitūdes traģēdijai līdzīgu nelaimju atkārtošanos.

Iesaki citiem:

Jau otro gadu mēs kopā ar citām nevalstiskajām organizācijām turpinām ne tikai „elpot pakausī” atbildīgajiem lēmumu pieņēmējiem, bet arī aktīvi palīdzam veikt nepieciešamās izmaiņas likumos un to ieviešanā.

Mūsu galvenais secinājums: divus gadus pēc Zolitūdes traģēdijas esam tikuši galā ar 6 no 21 uzdevuma izpildes. Pēdējā gada laikā pilnībā pabeigts darbs vienīgi pie diviem uzdevumiem – uzlabotas sabiedrības līdzdalības iespējas būvniecībā, kā arī uzlabota kvalifikācijas kontrole būvniecības speciālistiem. Tagad būvvaldei ir pienākums un skaidri noteikumi, kā jāorganizē sabiedriskās apspriešanas par noteiktām būvniecības iecerēm pirms būvvalde lemj celtniecību atļaut vai aizliegt. Tagad būvspeciālistiem regulāri ir jāsniedz informācija par viņu tālāku izglītošanos, ko uzraudzīs speciālisti.

Tomēr pārējie darbi, lai labotu sistēmiskās kļūdas, kas varētu novest pie līdzīgu traģēdiju atkārtošanās, joprojām ir procesā vai arī vispār netiek veikti. Piemēram, lai gan jaunais būvniecības regulējums ir stājies spēkā, joprojām pastāv neskaidrības par to, kas tieši par ko atbild, un ko nozīmē likumā iekļautā atbildība nodrošināt kvalitatīvu un drošu būvniecību.

Lai gan ir izveidota valsts iestāde būvniecības kvalitātes kontrolei, turpinās diskusijas par to, kuras ēkas institūcijai ir jāpārbauda.

Turklāt ir arī bažas, vai institūcijai pietiek cilvēki un tehniskie resursi, lai veiktu kvalitatīvu nozīmīgo ēku kontroli visā Latvijas teritorijā.

Tāpat nav veikta kvalitatīva analīze par traģēdijā cietušajiem sniegto atbalstu no valsts, pašvaldības, kā arī pilsoniskās sabiedrības puses, lai veidotu šajos secinājumos balstītu cietušo atbalsta sistēmu. Tāpēc šobrīd nav izslēgts, ka „nesatiekas” cietušais un tie cilvēki, kuri ir gatavi palīdzēt.

Šo problēmu skaidri ilustrē gadījums ar „ABLV Charitable Foundation”, kas gaidīja pašu cietušo pieteikumus palīdzēt viņiem iegūt kvalitatīvu augstāko izglītību.

Informācija par šīs palīdzības pieejamību nesasniedza 4 cietušos jauniešus, kuri kopš traģēdijas ir sasnieguši pilngadību, un tā nav tikai privātā fonda atbildība. Ja valstī būtu viena institūcija, kas atbildētu par atbalsta sniegšanu līdzīgās krīzes situācijās cietušajiem, tad tā sadarbotos gan ar valsts, gan nevalstiskajām organizācijām un fondiem, lai cietušie iegūtu visu pieejamo palīdzību. Turklāt, tad arī mēs varētu paļauties, ka sabiedrības sniegtā palīdzība – ziedojumi – tiek izmantoti, izvērtējot cietušā ilgtermiņa vajadzības. Piemēram, bērniem, kuri traģēdijā zaudējuši vecākus, būtu jākompensē tie zaudēto vecāku ienākumi, kurus viņi būtu guvuši savas dzīves laikā un devuši bērna attīstībai un izglītībai, līdz bērns (bārenis) sasniedzis reālu patstāvību.

Vērtējums ikvienam pieejams šeit! Aicinām ikvienu ar iepazīties, izdarīt savus secinājumus un piedalīties!

Lai iegūtu labāku pārskatu pār padarītajiem, uzsāktajiem un neizdarītajiem uzdevumiem, aicinām izmantot iespēju iegūt PDF dokumentu, norādot sev interesējošo jomu, vērtējuma autoru un interesējošo laika posmu (jaunākos vai pērnā gada uzraudzības rezultātus).

Uzraudzība tiek veikta projekta „PROVIDUS – valsts partneris politikas plānošanas un veidošanas procesā” ietvaros. To finansiāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija NVO darbības atbalsta programmas ietvaros. NVO darbības atbalsta programma tiek finansēta ar Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Latvijas valsts finansiālu atbalstu. www.sif.lv www.eeagrants.org www.eeagrants.lv

Šis raksts ir izdots ar Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Latvijas valsts finansiālu atbalstu. Par raksta saturu atbild biedrība „Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS”.
Raksts sagatavots projekta „PROVIDUS – valsts partneris politikas plānošanas un veidošanas procesā” ietvaros.
Projektu finansiāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija NVO darbības atbalsta programmas ietvaros.
NVO darbības atbalsta programma tiek finansēta ar Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Latvijas valsts finansiālu atbalstu.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Saistītie raksti
Citi autora darbi