Raksts

Politisko reklāmu caurskatāmība ES līmenī: Providus viedoklis sabiedriskajā apspriedē


Datums:
21. februāra, 2021


Autori

Providus


Providus 2021.gada 22.februārī piedalījās Eiropas Komisijas rīkotajā apspriedē par lielāku caurskatāmību politiskajā reklāmā.

PROVIDUS viedoklis atrodams (šeitpdf).

Viedoklis skar šādus jautājumus:
1) politisko reklāmu definīcijas problēmas;
2) politisko reklāmu izvietošanas ierobežojumiem;
3) politisko reklāmu nošķiršanas no citām reklāmām;
4) politisko reklāmu satura ierobežojumiem;
5) īpašajiem noteikumiem Eiropas Parlamenta vēlēšanu laikā;
6) politisko reklāmu kontroli, arhīvu publisko pieejamību;
7) politisko reklāmu mērķēšanu (targeting) un ietekmes palielināšanu (amplification) sociālajos tīklos.

Domnīca PROVIDUS un Latvijas Pilsoniskā alianse 2021.gada 18.februārī uz tiešsaistes diskusiju aicināja partiju finansēšanas un/vai dezinformācijas novēršanas ekspertus, partiju pārstāvjus, amatpersonas, kuras strādā ar partiju finansēšanas un/vai dezinformācijas novēršanas jautājumiem, reklāmas industrijas, lai diskutētu par Eiropas Komisijas sākotnējo piedāvājumu tam, lai Eiropas līmenī palielinātu politisko reklāmu un citu politiska rakstura paziņojumu caurskatāmību.

Eiropas Komisija šogad plāno izstrādāt jaunu regulējumu, kas attiektos ar lielāku politisko reklāmu atklātību, it sevišķi sociālajos tīklos un it sevišķi attiecībā uz reklāmām, kas īpaši precīzi cenšas sasniegt konkrētu vēlētāju (mikrotārgetēšana). Mērķis ir ne tikai nodrošināt godīgas vēlēšanas, bet arī samazināt dezinformācijas iespējas. Tādēļ ar politiskajām reklāmām tiek saprastas ne tikai partiju priekšvēlēšanu aģitācija, bet arī sponsorētie paziņojumi par kādām sabiedrībai svarīgām tēmām.

Diskusijā vairākkārt izskanēja, ka nepieciešams definēt “reklāmas“ un “politiskās reklāmas” jēdzienus, kas šobrīd ir dažādi interpretēti un praksē rada problēmas. Diskusiju dalībnieki norādīja, ka šobrīd nav vienādas izpratnes par šo jautājumu dalībvalstīs, kā arī katrā valstī atšķiras tiesiskais regulējums attiecībā uz vēlēšanu procesu, kā arī ierobežojumi attiecībā uz politisko reklāmu. Tāpat dalībnieki bija vienisprātis, ka ļoti būtiska ir politiskās reklāmas caurskatāmība, ka tā nav slēpta.

Tiešsaistes diskusija tika rīkota projekta “Gatavošanās konferencei par Eiropas nākotni” ietvaros, ko finansē Eiropas Savienība. Publikācija atspoguļo tikai tās autora viedokli, un Eiropas Komisija nav atbildīga par jebkādu tajā iekļautās informācijas izmantošanu.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!