Pieņemts 2004. gada 22. aprīlīInformatīvais ziņojums, ko MK pieņēma zināšanai 22.04.2004, sniedz informāciju, t.sk. nozīmīgākos statistikas datus par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja darbu aplūkotajā periodā.
Informatīvais ziņojums
,,Par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja darbību no 2003.gada 1.oktobra līdz 31.decembrim”
Ievads
No 2003.gada 1.oktobra līdz 31.decembrim Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk – KNAB) priekšnieka pienākumus turpināja pildīt priekšnieka vietniece Juta Strīķe. 2003.gada 31.decembrī KNAB darbinieku kopējais skaits 111, no tiem – 2 priekšnieka vietnieki, 16 nodaļu vadītāji, 2 nodaļu vadītāju vietnieki un 91 darbinieks.
Pārskata periodā no 2003.gada 1.oktobra līdz 31.decembrim:
Pārskata periodā KNAB ir nosūtījis 1776 dokumentus, t.sk.:
KNAB lietvedībā saņemti un reģistrēti 2140 dokumenti, iesniegumi, sūdzības un priekšlikumi, t.sk.:
Pārskata periodā KNAB Ziņojumu centrs saņēmis telefonisku informāciju 200 reizes, pieņēmis 138 apmeklētājus un izskatījis 221 rakstisku iesniegumu.
1. Valsts politikas koordinēšana korupcijas novēršanas un apkarošanas jautājumos
Saskaņā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā noteikto kompetenci KNAB izstrādā Korupcijas novēršanas un apkarošanas stratēģiju un programmu, kuru apstiprina Ministru kabinets.
Pārskata periodā KNAB izstrādātais pamatnostādņu „Korupcijas novēršanas un apkarošanas valsts stratēģija 2004. – 2008.gadam” projekts izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē 2003.gada 11.septembrī. Savukārt Korupcijas novēršanas un apkarošanas valsts stratēģijas īstenošanas nodrošināšanai sagatavotais Korupcijas novēršanas un apkarošanas valsts programmas 2004.-2008.gadam projekts izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē 2003.gada 16.oktobrī. Lai nodrošinātu valsts programmas izpildi, apkopota valsts un pašvaldību institūciju iesniegtā informācija par papildu finansējumu.
2. KNAB funkciju izpilde korupcijas novēršanā
2.1. Likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpildes un citos normatīvajos aktos valsts amatpersonām noteikto papildu ierobežojumu ievērošanas kontrole
No 2003.gada 1.oktobra līdz 31.decembrim KNAB ir saņemti 139 iesniegumi un sūdzības par valsts amatpersonu iespējamiem likuma „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” normu pārkāpumiem, kā arī pabeigtas 90 uzsāktās pārbaudes par iesniegumos un sūdzībās minētajiem faktiem un sniegtas atbildes iesniedzējiem, kopumā veicot 39 pārbaudes dažādās valsts un pašvaldību institūcijās.
Izskatot iedzīvotāju iesniegumus un sūdzības, kā arī pamatojoties uz KNAB rīcībā esošo informāciju par iespējamo valsts amatpersonu darbību interešu konflikta situācijā, veiktas 84 pārbaudes par dažādu valsts un pašvaldības institūciju valsts amatpersonām, kopumā no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) pieprasot un izvērtējot 162 valsts amatpersonu deklarācijas.
Pārbaudot iesniegumos un sūdzībās minētos faktus par likumā „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu neievērošanu, pie administratīvās atbildības sauktas 14 valsts amatpersonas: ar naudas sodu sodītas 10 valsts amatpersonas kopumā par Ls 825, savukārt 4 valsts amatpersonām saskaņā ar APK 21.pantu izteikts mutvārdu aizrādījums.
Administratīvais pārkāpums valsts amatpersonu darbībā saistībā ar likumā noteikto ierobežojumu un aizliegumu pārkāpumiem konstatēts vēl 11 gadījumos, taču ņemot vērā to, ka no administratīvā pārkāpuma izdarīšanas brīža bija pagājis APK 37.pantā noteiktais administratīvā soda uzlikšanas termiņš, lietvedību administratīvā pārkāpuma lietā saskaņā ar APK 239.panta 7.punktu nevarēja uzsākt, tāpēc šajos gadījumos valsts amatpersonas, kuras pieļāvušas minētā likuma pārkāpumus, rakstiski brīdinātas par atkārtota pārkāpuma nepieļaujamību.
Pārbaudot valsts amatpersonu ienākumu atbilstību izdevumiem, konstatēts, ka 16 gadījumos valsts amatpersonu un viņu radinieku ienākumi, iespējams, nav bijuši atbilstoši viņu izdevumiem, tāpēc pārbaudes materiāli par 16 personām nosūtīti VID šo personu ienākumu likumības pārbaudei saskaņā ar likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 22.pantu. Pēc KNAB ierosinājuma VID veica iedzīvotāju ienākuma nodokļa auditu un to rezultātā 4 personām (valsts amatpersonu radiniekiem) iemaksai valsts budžetā papildus tika aprēķināts iedzīvotāju ienākumu nodoklis un soda nauda nenomaksātā nodokļa apmērā par kopējo summu Ls 9632,94.
Savukārt 7 gadījumos materiāli par valsts un pašvaldības institūcijās veiktajās pārbaudēs konstatētajiem faktiem nosūtīti VID, lai tas atbilstoši savai kompetencei veiktu pārbaudi, vai šajās institūcijās strādājošo amatpersonu neiekļaušana valsts amatpersonu sarakstos ir bijusi atbilstoša likuma „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” prasībām un nodrošinātu to, lai visas valsts amatpersonas iesniegtu valsts amatpersonu deklarācijas.
Konstatējot valsts amatpersonu darbībās tādu normatīvo aktu pārkāpumus, kuru izvērtēšana nav KNAB kompetencē, 15 gadījumos informācija nosūtīta kompetentām institūcijām (Valsts kontrolei, Finanšu ministrijai, VID, Valsts civildienesta pārvaldei, Valsts darba inspekcijai, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai, Aizsardzības ministrijai, Drošības policijai u.c. valsts institūcijām) pārbaudes veikšanai un atzinuma sniegšanai KNAB.
2.2. Valsts un pašvaldību iepirkumu uzraudzība
KNAB izskata sūdzības par iepirkuma procedūras pārkāpumiem un pasūtītāja darbības atbilstību iepirkuma procedūras likumībai un izvērtē atsevišķu konkursa nolikumu atbilstību normatīvo aktu prasībām. Pastāvīgi tiek sagatavotas atbildes uz fizisko un juridisko personu iesniegumiem, kā arī sniegtas konsultācijas, skaidrojot par likuma „Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” normu piemērošanu.
No 2003.gada 1.oktobra līdz 31.decembrim:
Pārbaudot sūdzībās minētos faktus, KNAB pieņēmis paskaidrojumus no vairāk nekā 100 fiziskajām un juridiskajām personām, VID un Finanšu policijai nosūtīti 10 pieprasījumi veikt amatpersonu ienākumu pārbaudi un juridisko personu veikto nodokļu nomaksas pārbaudi.
Materiālu sākotnējās pārbaudes rezultātā amatpersonu darbībās saistībā ar iepirkumu veikšanu 5 gadījumos KNAB konstatējis noziedzīga nodarījuma pazīmes un turpina to izmeklēšanu.
2.3. Normatīvo aktu projektu izstrāde
2.4. Valsts iestāžu korupcijas novēršanas prakses un atklāto korupcijas gadījumu analīze
KNAB pastāvīgi apkopo un analizē informāciju par reģistrētajiem un atklātajiem noziedzīgajiem nodarījumiem korupcijas jomā, kā arī par gadījumiem, kad personas tiek sauktas pie administratīvās atbildības par koruptīviem pārkāpumiem.
Pārskata periodā KNAB sagatavojis divus pārskatus:
Vienlaikus uzsākta plašāku pārskatu gatavošana par korupcijas situāciju Latvijā, analizējot vispārējo noziedzības situāciju, noziedzīgos nodarījumus valsts institūciju dienestā un to pirmstiesas izmeklēšanas praksi.
Pārskata periodā KNAB uzsāka tiesību aizsardzības institūciju prakses izvērtēšanu informācijas nosūtīšanā Iekšlietu ministrijas Informācijas centram par reģistrētiem koruptīviem noziedzīgiem nodarījumiem un krimināllietu virzību.
Saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plānu KNAB pārstāvji piedalījās pilotprojekta izstrādē, kura ietvaros ar uzņēmēju aptaujas un starptautiski salīdzināmās metodoloģijas palīdzību iespējams identificēt korupcijas riskam visvairāk pakļautās administratīvās procedūras.
2.5. Ārvalstu un starptautisko institūciju finanšu palīdzības projektu gatavošana un koordinācija
Eiropas Komisija ir apstiprinājusi KNAB izstrādāto PHARE projektu Development and Strengthening of the Corruption Prevention and Combating Bureau, KNAB ir uzsācis darbu, lai šo projektu īstenotu. Par KNAB partneri projekta īstenošanā (twinning partner) atlases sanāksmē tika izvēlēta Spānijas prokuratūras speciālā vienība ar korupciju saistīto ekonomisko noziegumu apkarošanai.
Projekta mērķis ir KNAB institucionālās un operatīvās kapacitātes nostiprināšana. Tas paredz metodoloģijas un vadlīniju izstrādi tādos jautājumos kā politisko partiju finansēšanas kontrole, interešu konflikts, valsts amatpersonu deklarāciju pārbaude, KNAB personāla apmācību pēc izstrādātām programmām; integrēta datortīkla un programmatūras izstrādi, kas būtu integrēta ar Iekšlietu ministrijas, VID, Tieslietu ministrijas Zemesgrāmatu departamenta, Uzņēmumu reģistra un citu institūciju datu bāzēm. Paredzēta arī operatīvajam darbam nepieciešamā tehniskā nodrošinājuma iegāde.
Projekta kopējā summa ir 2,1 miljons eiro, ilgums – 14 mēneši.
KNAB ir veicis starptautisko konsultantu atlasi darba uzdevumu veikšanai pretkorupcijas jautājumos, kuru darbu finansēs Pasaules Banka, izmantojot Japānas piešķirto finansiālo palīdzību KNAB vajadzībām. Projekta mērķis ir nodrošināt palīdzību KNAB institucionālās kapacitātes stiprināšanā.
Projekta kopējā summa ir 84 030 ASV dolāru.
KNAB ir uzsācis sadarbības projekta īstenošanu ar Somiju. Projekts paredz operatīvās tehnikas dāvinājumu KNAB vajadzībām. KNAB sadarbībā ar Somijas kriminālpolicijas ekspertiem ir izstrādājis savām vajadzībām nepieciešamās tehnikas sarakstu, kā arī tās tehnisko specifikāciju un nepieciešamo apmācību plānu.
Projekta paredzamā kopējā summa ir apmēram 50 000 eiro.
2.6. Citu valstu pieredzes korupcijas novēršanā un apkarošanā apkopošana un analīze
Lai apgūtu citu valstu pieredzi korupcijas novēršanā un apkarošanā, KNAB pārskata periodā turpināja attīstīt aktīvu starptautisko sadarbību. KNAB ir organizējis un tā amatpersonas ir piedalījušās vairākās divpusējās sanāksmēs ar citām valstīm un arī dažādās starptautiskās konferencēs, lai apmainītos ar pieredzi korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī iepazīstinātu citu valstu pārstāvjus ar KNAB darbību un apspriest sadarbības iespējas.
Pildot Latvijas starptautiskās saistības pretkorupcijas jomā, KNAB aktīvi piedalās dažādos starptautisko organizāciju pasākumos un regulāri sniedz informāciju par korupcijas novēršanu un apkarošanu Latvijā.
KNAB regulāri pēc Eiropas Komisijas pieprasījuma sniedz nepieciešamo informāciju, kas ir nepieciešama Eiropas Komisijas Visaptverošā monitoringa ziņojuma aktualizēšanai.
KNAB pārstāvji piedalās Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) rīkotajos semināros, kā arī Baltijas pretkorupcijas programmas ietvaros organizētajos semināros un pasākumos. OECD rīkotajā seminārā „Ētika valsts sektorā” oktobrī Viļņā KNAB sniedza informatīvu ziņojumu par ētikas normu ievērošanu Latvijas valsts institūcijās un organizēja Latvijas institūciju dalību minētajā seminārā.
KNAB pārstāvis piedalījās arī Apvienoto Nāciju Attīstības programmas (UNDP) un Atvērtās sabiedrības institūta rīkotajā seminārā oktobrī Viļņā par izglītības lomu korupcijas novēršanā.
Turpinot sadarbību ar ASV korupcijas novēršanā un apkarošanā, ar ASV vēstniecības un Federālā izmeklēšanas biroja atbalstu oktobrī Rīgā organizēts seminārs „Korupcijas gadījumu izmeklēšana un atklāšana”.
KNAB uzsāktās sadarbības ietvaros ar Lietuvas Speciālo izmeklēšanas dienestu (STT) 2003.gada oktobrī tika organizētas divas KNAB pārstāvju vizītes STT, lai iepazītos ar radniecīgā dienesta darbu un apmainīties ar pieredzi korupcijas novēršanā un apkarošanā.
Novembrī KNAB pārstāvis piedalījās Latvijas Transatlantiskās organizācijas un Norvēģijas Atlantiskās komitejas rīkotajā konferencē „Latvijas dalība NATO un neaizsargātības problēma mūsdienu sabiedrībās”, kur sniedza pārskatu par valsts politiku un veiktajiem pasākumiem korupcijas problēmas risināšanai Latvijā.
KNAB pārstāvji piedalās Eiropas Krāpšanas apkarošanas biroja (OLAF) darba grupas sanāksmēs un OLAF rīkotajās apmācībās KNAB speciālistiem par korupcijas gadījumu izmeklēšanas metodēm Eiropas Savienības dalībvalstīs.
2.7. Sabiedrības informēšana par korupcijas attīstības tendencēm un atklātajiem korupcijas gadījumiem, kā arī veiktajiem pasākumiem korupcijas novēršanai un apkarošanai
No 2003.gada 1.decembra sabiedrībai ir pieejama jauna KNAB interneta mājas lapa – http://www.knab.gov.lv. Jaunas mājas lapas izstrādāšanas mērķis bija izveidot operatīvu, kvalitatīvu un efektīvu informācijas iegūšanas avotu internetā. Apjomīgajā politisko partiju finansējuma datu bāzē tagad ir iespējams atlasīt informāciju vienkāršāk un ātrāk, kā arī izmantojot dažādus atlases kritērijus. Datu bāze ir viegli pārskatāma un administrējama.
Mājas lapas apmeklētājiem ir nodrošināta iespēja nosūtīt e-vēstuli KNAB, pieteikties jaunumu saņemšanai ar elektroniskā pasta starpniecību, kā arī piedalīties diskusijās par aktuāliem pretkorupcijas jautājumiem. Par KNAB kompetencē esošajiem jautājumiem interesenti var iesniegt aktuālos jautājumus un saņemt atbildes. Jaunajā mājas lapā būs pieejami nozīmīgākie tiesību akti un starptautiskie dokumenti, informatīvie materiāli un pētījumi par korupcijas jautājumiem.
Lai popularizētu sabiedrībā KNAB Ziņojumu centru un iedzīvotāju iespējas sniegt ziņojumus par korupcijas gadījumiem pārskata periodā KNAB izveidoja informatīvu bukletu un plakātu par Ziņojumu centru.
Apzinoties, ka sabiedrības iesaistīšana korupcijas novēršanas un apkarošanas darbā ir nozīmīgs faktors veiksmīgas valsts pretkorupcijas politikas īstenošanā, KNAB un Latvijas Televīzijas sadarbības rezultātā tika sagatavoti un LTV 1.programmā pārraidīti trīs izglītojoši informatīvi pretkorupcijas raidījumi, kuru mērķis pilnveidot sabiedrības izpratni par korupciju un tās negatīvajām sekām, kā arī iedzīvotāju tiesībām un pienākumiem saskarsmē ar valsts institūcijām, tādējādi veicinot sabiedrības neiecietīgu attieksmi pret visu veidu korupcijas izpausmēm. Trīs raidījumos sabiedrībai tika sniegti skaidrojumi, kas ir amatpersona un kā rodas interešu konflikts, kā notiek politisko partiju un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrole, modelējot konkrētu piemēru jeb atgadījumu, informācija par koruptīvo noziegumu bīstamību un to novēršanas iespējām, kā arī pareizu rīcību konkrētā situācijā.
No 2003.gada 1.oktobra līdz 31.decembrim izplatīti 23 paziņojumi presei, kā arī sniegtas vairākas KNAB pārstāvju intervijas Latvijas un ārvalstu masu saziņas līdzekļiem un rīkota preses konference par partiju finansēšanas kontroles rezultātiem. 2003.gada oktobrī Starptautiskajā pretkorupcijas apkārtrakstā (International Anti-Corruption Newsletter) Honkongas Neatkarīgās Pretkorupcijas komisijas (ICAC) mājas lapā publicēts KNAB pārstāvja sagatavotais ziņojums par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju. Savukārt 2003.gada novembrī Valsts civildienesta pārvaldes izdevumā „Jaunā Pārvalde” publicēts raksts par Korupcijas uztveres indeksu kā vienu no sabiedrības neapmierinātības indikatoriem, kas zināmā mērā liecina par sabiedrības neticību valsts varas apņēmībai novērst korupciju.
3. KNAB funkciju izpilde politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē
4. KNAB funkciju izpilde korupcijas apkarošanā
4.1. Izziņas veikšana, lai atklātu ar korupciju saistītu Krimināllikumā paredzētos noziedzīgos nodarījumus valsts institūciju dienestā
Laikposmā no 2003.gada 1.oktobra līdz 31.decembrim izskatīti 55 iesniegumi un ierosinātas 7 krimināllietas:
Savukārt 7 gadījumos materiālu pārbaudes rezultātā noziedzīga nodarījuma sastāva trūkuma dēļ pieņemts lēmums par atteikšanos ierosināt krimināllietu:
4.2. Operatīvās darbības veikšana, lai atklātu ar korupciju saistīto Krimināllikumā paredzētos noziedzīgos nodarījumus valsts institūciju dienestā
Laikā no 2003.gada 1.oktobra līdz 31.decembrim saņemti 43 iesniegumi un pārbaudes materiāli, no tiem 14 – izskatīti un iesniedzējiem sniegtas atbildes, 4 – pārsūtīti pārbaudes veikšanai pēc piekritības, savukārt pārbaudes turpinās par 22.
A.Vitenburgs
7356174, Andris.Vitenburgs@knab.gov.lv