Raksts

Banka kā vides draugs


Datums:
06. novembris, 2007


Autori

Dace Akule


Pārmaiņas pēc teikšu kaut ko pozitīvu! Vakar lielās devās televīzijā redzēju Parex bankas reklāmas, kuru galvenais varonis Māris Olte rāda kā var saudzēt vidi, bezjēdzīgi netērējot resursus, šādos tēriņos ietaupīto iekrājot konkrētās bankas kontā. Protams, darot tā, kā dara M.Olte un viņam līdzīgie - saudzējot vidi un ietaupot - krāt var arī citu banku kontos. Bet man liels prieks, ka banka un kampaņas veidotāji ir spējuši noķert šobrīd tik ļoti aktuālo un nozīmīgo klimata maiņas tematu, rādot konkrētus piemēros, kā mēs ikviens varam ne tikai ietaupīt un krāt (kas arī iet roku rokā ar inflācijas apkarošanas plānu), bet arī, kā mēs ikviens varam saudzēt vidi ar šķietami niecīgiem lēmumiem. Piemēram, neizmantot veikalos bezmaksas pieejamos plastmasas maisiņus, bet atgriezties pie padomju laikos plaši izplatīto auduma maisiņu izmantošanu. Piemēram, braukt ar velosipēdu, nevis auto vai neizmantot liftu, jo var iet ar kājām. Piemēram, audzēt savus burkānus, nevis tos pirkt, un patiešām izslēgt (izņemot no kontakta) elektriskās ierīces, kad tās nav nepieciešamas, jo – ja nezinājāt – tās ēd elektrību arī “stand by” režīmā, kas nozīmē, ka ierīce ir “zemajā startā” gatava ieslēgties, bet “zemajam startam” arī nepieciešama enerģija.

Ar interesi gaidu, vai šī kampaņa ies (varbūt jau ir gājusi) arī tālāk un runās arī par citiem veidiem kā ietaupīt. Piemēram, ekoloģiskajām spuldzēm, kuras ir dārgākas par “vienkāršajām”, bet patērē daudz mazāk enerģijas. Piemēram, ekoloģiskajiem tualetes papīriem, kuru ražošanā nav izmantoti nevajadzīgi resursi, kā tas ir pūkaino un ar krāsainiem zīmējumiem apdrukāto ruļļu gadījumā.

Bet liels paldies bankai jau par šo! Banka noteikti iegūst, sevi pozicionējot kā tādu, kurai sociālā atbildība nav “pie vienas kājas”, jo tai rūp arī vide. Un vides draugi – pie kuriem pieskaitu arī sevi – iegūs, jo var cerēt, ka lielākas sabiedrības daļas, redzot bankas reklāmas, aizdomāsies par šiem it kā sīkumiem, kas palīdz saudzēt dabu.

Nedrīkstu nepateikt, ka līdzīgas kampaņas (nereklamējot banku produktus) notiek daudzviet Eiropā, un, ka arī Eiropas Komisija pērn visās dalībvalstīs organizēja kampaņu “Change”, kas – tāpat kā Parex reklāmas – balstījās uz indivīda iespējām dot savu ieguldījumu klimata izmaiņu apkarošanā. Kā teica Rainis, ikvienam roka jāpieliek, lai lielais darbs uz priekšu tiek!

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!