Raksts

3 novērojumi no ASV


Datums:
05. janvāris, 2009


Autori

Dace Akule


Esmu parādā blogu par dažiem novērojumiem ASV - konkrēti Vašingtonā un Ņujorkā - kur paviesojos pirms dažām nedēļām. Te nu tie ir:

1. Politikā ieinteresētam vērotājam Obama mānija ir jūtama ik uz soļa. Vai nu tie būtu mega lielie Obamas plakāti veikalu logos, vai neskaitāmie žurnālu vāki un mediju uzmanība (nesen CNN nācās noklausīties, kā Obamas pāris iepazinās, how nice!), vai dzērienu nosaukumi bāros. Piemēram, vienā bārā atradās kokteilis Barack Star Martini, The McCain Maverick vai Palin Long View, protams, ar atsauci uz vēsturisko Peilinas paziņojumu, ka viņa no savām mājām var redzēt Krieviju un tas fakts vien liecina par viņas ekspertīzi ārpolitikā. Jau decembra sākumā pie Baltā nama sākās celtniecības darbi, lai gatavotos Obamas inaugurācijai 20.janvārī, un man vairākas reizes gadījās klausīties aizrautīgos paziņu stāstos par to, kurā vietā viņi plāno stāvēt – nav brīnums, ka daudzi plāno ielidot no citiem štatiem – lai pavisam noteikti paši būtu klāt šajā vēsturiskajā notikumā.

2. Temperatūras mērīšana ASV ekonomikā vislabāk veicama veikalos, kur iespējams ar neapbruņotu aci novērot divas parādības – pirmkārt, ļoti agresīvas atlaides un ārkārtīgi laipnu attieksmi pret jebkuru pircēju, jo, otrkārt, pircēju ir daudz daudz mazāk nekā parasti pirms-Ziemassvētku sezonā. Protams, ASV ir pazīstama ar patērētāju kultūru, tai skaitā tiesībām atdot nopirkto preci bez jebkādiem paskaidrojumiem noteiktā laikā. Protams, ASV ir arī pazīstama ar devīgām atlaidēm, lai mēģinātu pievilināt pircējus. Bet kaut ko šitādu manas acis vēl nebija redzējušas. ASV sākusies ilgo atlaižu sezona. Pavisam nebrīnos, ka daži veikalnieki jau pārkāpj 70% robežu, jo – kā zināms pēc ekonomikas teorijas – pārdot par jebkuru cenu ir labāk, nekā nepārdot.

3. Trešo novērojumu šķiet nav ietekmējusi krīze vai vadības maiņa Baltajā namā, proti, mani fascinē daudzie saīsinājumi, kas tiek lietoti nevis rakstu valodā, bet verbāli. Piemēram, taksometra šoferis vaicā, vai es braucu uz “Mass. Av.”, kas nozīmē “Massechusets Avenue”, viesmīlis restorānā vaicā, vai es gribu papildus “O.J.”, kas nozīmē “Orange Juice”, un bērni sakot “B.B.F”, kas, protams, nozīmē “Best Friends Forever”. Tādas lietas kā “LOL” (laugh out loud), “MU” (miss you), “TOU” (thinking of you) ir klasika. Un te nu es domāju, kāpēc radušies šie saīsinājumi? Varbūt tā ir amerikāņu produktivitātes dziņa, kas liek meklēt īsāko un efektīvāko komunikācijas veidu, tas ir, runāt ar saīsinājumiem? Ārzemniekiem tā gan sākumā var šķist kā paslēpju spēle – un es vairākkārtīgi teicu, ka esmu no Eiropas tā kā šitie saīsinājumi neko man nenozīmē – bet interesanti!!! Varbūt arī mums latviešu valodā jāievieš vairāk saīsinājumi, lai celtu produktivitāti? 😉

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!