Anotācija
Šajā reprezentatīvajā sabiedriskās domas aptaujā noskaidrota vēlētāju attieksme pret ‘balsu pārdošanu’, personīgā saskarsme ar izvēles ietekmēšanu, uzskati par ‘balsu pirkšanas’ ietekmi uz vēlēšanu rezultātiem, kā arī ieteiktie risinājumi problēmas novēršanai. Aptauja veikta 2005.gada maijā.
Aptaujas galvenie secinājumi ir šādi:
- vairākums iedzīvotāju (54%) nosoda ‘balsu pārdošanu’ (visbiežāk kā pamatojums minēts tas, ka balsu pārdošana ir negodīga), tomēr salīdzinoši bieži arī pausts uzskats, ka šāda rīcība nav jānosoda (18%, visbiežāk minētais attaisnojums – smagā materiālā situācija);
- Skaidrojot balsu pārdošanas iemeslus, visbiežāk minēta nabadzība (49%), vēlme viegli nopelnīt (17%), morālā degradācija (10%), vienladzība (8%) un vilšanās politikā (6%).
- lielākā daļa aptaujāto (58%) noraida iespēju piekrist piedāvājumam ‘pārdot balsi’, taču 7% atzinuši, ka noteikti piekristu, bet 10% drīzāk piekristu, nekā nē.
- 91% iedzīvotāju nav saskārušies ar situāciju, kad kāds ir mēģinājis tieši ietekmēt viņu izvēli vēlēšanās, bet 2% piedāvāta nauda par noteiktu izvēli, tik pat daudziem arī darba devējs norādījis, par ko balsot un tāpat 2% solīti materiāli labumi;
- vairāk nekā puse aptaujāto pilsoņu (54%) uzskata, ka ‘balsu uzpirkšanas’ mēģinājumi var ietekmēt vēlēšanu rezultātus;
- aptuveni puse iedzīvotāju uzskata, ka bija jāatceļ vēlēšanu rezultāti Rēzeknē (52%) un Jūrmalā (49%);
- Novērtējot dažādus līdzekļus balsu pirkšanas novēršanai, par visefektīvāko atzīti sodi balsu pircējiem (35%), desmitā daļa ierosina sodīt arī balsu pārdevējus, visus kandidātu sarakstus drukāt uz vienas vēlēšanu zīmes vai aizliegt iznest zīmes no iecirkņa.
Vēlētāju attieksme pret ‘balsu pirkšanu’ vēlēšanās