Pētījums

Situācijas analīze izglītības sistēmā par dzimumu līdztiesības jautājumiem


Gads:
2005


Autori

Providus


Pētījums izvērtē situāciju ar dzimumu līdztiesības jautājumu integrēšanu pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības iestāžu darbā. Pētījumā pirmo reizi noskaidrota skolotāju izpratne par dzimumu līdztiesības jautājumiem, kā arī izzināti skolēnu viedokļi, šo jautājumu atspoguļojums mācību priekšmetu standartos, programmās un pedagogu sagatavošanas programmās. Analizēta arī dzimumu stereotipu klātbūtne skolu mācību materiālos un pedagogu sagatavošanas programmās. Pētījums sniedz arī skolas vides vērtējumu dzimumu līdztiesības griezumā.

Gan pamatizglītības mācību standartos, kas tiek ieviesti no 2005. gada 1. septembra, gan sociālo zinību mācību priekšmeta standartā un pirmsskolas izglītības programmā ir iekļauti dzimumu līdztiesības jautājumi, taču metodiskie materiāli sniedz minimālu atbalstu skolotājiem par šo tēmu, tāpēc autori secina, ka mācību procesā iespējama skolotāju subjektīva interpretācija par tēmu. Savukārt skolotāju zināšanas dzimumu līdztiesības jautājumos atzītas par virspusējām.

Salīdzinot skolēnu, skolotāju un vecāku sniegtās atbildes par dzimumu līdztiesības jautājumiem, autori secina, ka izpratne par dzimumu līdztiesību visām respondentu grupām ir līdzīga, un skolēnu vairākuma atbildes tieši un netieši atspoguļo sabiedrība valdošos dzimumu stereotipus par sieviešu un vīriešu lomām mūsu sabiedrībā. Piemēram, skolēni mācību priekšmetus dala “vīrišķīgajos” un “sievišķīgajos”, zēniem un meitenēm atšķiras nākotnes ieceres – pirmie sevi redz vadošos amatos ar lielāku atalgojumu nekā meitenes. Vairums skolēnu uzskata, ka skolas direktora amatam piemērotāks ir vīrietis, jo viņš ir arī “ģimenes galva”.

Pētījumā secināts, ka skolotāji, iespējams, neprot identificēt dzimumu segregācijas gadījumus un neizprot, ko nozīmē dzimumu diskriminācija. Piemēram, 76% aptaujāto skolotāju par dzimumu līdztiesību raksturojošu apgalvojumu atzina: “sievietes un vīrieši ir atšķirīgi, tāpēc katram dzimumam ir savas tiesības, pienākumi un atbildība”.

Autori uzskata, ka dzimumu jautājumu sistemātiskai un mērķtiecīgai integrēšanai izglītības sistēmā nepieciešams sagatavot metodiskos materiālus pedagogiem, jāorganizē arī viņiem domāti mācību pasākumi un tālākizglītības programma, atbalsts jāsniedz arī skolēniem un vecākiem.

Situācijas analīze izglītības sistēmā par dzimumu līdztiesības jautājumiem

(latviski, 1,02 Mb, PDF)


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!