Pētījums

Sieviete uzņēmējdarbībā 2006


Gads:
2006
Organizācija:
Biedrība Līdere, Latvijas fakti, Lietišķās informācijas dienests


Autori

Providus


Ikgadējo pētījumu «Sieviete uzņēmējdarbībā» veic biedrība «Līdere» sadarbībā ar tirgus izpētes firmu «Latvijas fakti» un Lietišķās informācijas dienestu. 2006. gada pētījums ir jau ceturtais turpinājums 2003. - 2005. gadā veiktajiem tāda paša nosaukuma pētījumiem. Šie pētījumi analizē uzņēmējdarbības vidi, tajā pastāvošos šķēršļus, biznesa aktualitātes, iespējas un norises no Latvijas sieviešu - uzņēmēju skatupunkta. Četru gadu laikā tapušie pētījumi ļauj dziļāk vērtēt tendences uzņēmējdarbības vides attīstībā.

Pētījuma mērķis ir ilustrēt sievietes uzņēmējas situāciju biznesa vidē, salīdzināt un definēt izmaiņas, kā arī noteikt tos faktorus, kas motivē sievietes iesaistīties uzņēmējdarbībā vai kas ir šķēršļi šādai iesaistei.

2006. gada pētījums apstiprina agrāko tendenci, ka pieaug to uzņēmēju skaits, kas ir optimistiski noskaņotas, vērtējot Latvijas biznesa vides attīstību. Neskatoties uz to, vēl arvien 43,5% no uzņēmējām šo vidi uzskata par uzņēmējdarbībai nelabvēlīgu. Aktuālāko problēmu vidū stabili un tradicionāli dominē augstie nodokļi (86,0%). Ik gadu pieaug arī uzņēmēju bažas par kvalificēta darbaspēka trūkumu, šogad tas izjūtams īpaši asi (problēmas aktualitāti atzīst 70,5% aptaujāto). Tāpat vairumam izvaicāto uzņēmēju apgrūtinošs ir kontrolējošo institūciju lielais skaits un pārbaužu formālais raksturs (57,5%), nesakārtotā likumdošana un nepieciešamo normatīvo aktu trūkums (55,0%), kā arī konkurence (50,5%).

Katru gadu pētījumu veido vairāki jautājumu bloki. Daļā no tiem ietverti jautājumi, kas kopumā raksturo uzņēmējdarbības vidi un tiek atkārtoti gadu no gada, lai salīdzinātu tendences. Savukārt, divi jautājumi bloki tiek veltīti uzņēmējdarbībā aktuāliem jautājumiem. Pētot aptaujāto uzņēmēju attieksmi pret savu klientu lojalitātes stiprināšanu, tika noskaidrots, ka šādas programmas pielieto 44,0% aptaujāto, savukārt to nav 55,5%. Turklāt starp uzņēmējām, kas īsteno klientu lojalitātes programmas, lielākā daļa sāka tās veidot jau vismaz pirms pieciem gadiem. Vairākums izvaicāto, kas vēl šādas programmas nav ieviesušas, plāno to darīt. Absolūts vairākums uzņēmēju uzskata, ka programmas ir izdevīgas uzņēmumam un par tām ir jābūt vairāk informācijas. Kā galvenie cēloņi, kas bremzē klientu lojalitātes programmu izplatību, tiek minēti informācijas (60,5%) un naudas (50,5%) trūkums.

Pētot uzņēmēju priekšstatus, kā būtu veicināma darbinieka lojalitāte, tika noskaidrots, ka teju gandrīz visas aptaujātās, vairāk nekā 90 procenti, par efektīvāko līdzekli uzskata atalgojumu un darba apstākļus. Neskatoties uz rūpēm par strādājošo trūkumu, vairākums (52%) nepieņemtu darbā citu valstu pilsoņus (pieņemtu 46,5%).

Šī gada pētījumā ar personisko un telefoninterviju laikā tika aptaujātas tieši 200 uzņēmējas visā Latvijas teritorijā. Lielākā daļa anketēto darbojas tirdzniecībā (34,5%, kaut nozare saglabā līderpozīcijas, straujš kritums no 51,1% pērn) un sadzīves pakalpojumu jomā (22,5%). Trešajā vietā strauji ielauzies tūrisma un viesnīcu bizness (14,5%, bet pērn tikai 2,3%), tam seko biznesa pakalpojumi (7,0%), veselības aizsardzība un sociālā palīdzība (5,0%), izglītība un zinātne (4,5%).

(Sieviete uzņēmējdarbībā 2006pdf) (726.78 KB)


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!