Pētījums

Politisko partiju izdevumu – ieņēmumu analīze pirms 8. Saeimas vēlēšanām


Gads:
2002
Organizācija:
Sorosa fonds - Latvija, Sabiedrība par atklātību - Delna


Autori

Providus


ANOTĀCIJA

Politisko partiju izdevumu – ziedotāju analīze tapusi projekta “Atklāti par 8. Saeimas priekšvēlēšanu kampaņas finansēm” ietvaros. Projekts izmantojis jaunos likumdošanas instrumentus, ko devuši grozījumi politisko partiju finansēšanas likumā, lai jau pirms 8. Saeimas vēlēšanām sagatavotu analīzi gan par politisko partiju ieņēmumiem, gan izdevumiem.

2002. gada jūnijā Saeimas pieņēma grozījumus politisko partiju finansēšanas likumā, kas paredz to, ka mēnesi pirms vēlēšanām partijām jāsniedz atskaites par to priekšvēlēšanu aģitācijai izdoto, kā arī Internetā jāpublisko to ziedotāju saraksti. Pirmais likumdošanas solis pretī lielākai atklātībai partiju finansēs dod iespējas partijām uzdot daudz precīzākus jautājumus un ieskatīties to ‘virtuvē’.

Tāpat kā 2001. gada pašvaldību vēlēšanās, arī pirms 8. Saeimas vēlēšanām līderpozīcijas gan izdevumu, gan ziedojumu apjoma ziņā joprojām ieņem Tautas partija (TP). Otrajā vietā ierindojas partija Latvijas Ceļš (LC), kas tomēr no TP gan saņemto ziedojumu apjoma, gan izdevumu un plānoto izdevumu ziņā atpaliek aptuveni 2 reizes. Šeit rodas jautājums, kāpēc vienai partijai, kas ideoloģiskā ziņā tuva vismaz diviem citiem koalīcijas partneriem gadu no gada, darbojoties identiskā ekonomiskā vidē, izdodas savākt ievērojami vairāk ziedojumus.

Vairākām partijām vērojama ievērojama atšķirība starp saņemto ziedojumu un plānoto izdevumu kopsummām. Tas priekšvēlēšanu kampaņas beigu periodā var radīt nevajadzīgu atkarību no ziedotājiem, cenšoties par katru cenu izpildīt un apmaksāt iecerēto priekšvēlēšanu aģitācijas plānu. Lielākā atšķirība ir LSDSP, kam iztrūkst 146 002 lati.

Politisko partiju paziņojumi pirms 8. Saeimas vēlēšanām liecina par to, ka šīs vēlēšanas visām partijām kopā izmaksās aptuveni 4 miljonus. Šāda kopsumma nozīmē, ka, saskaņā ar oficiāli deklarēto, partijas kopā priekšvēlēšanu aģitācijai uz vienu balsstiesīgo vēlētāju varētu iztērēt 2.8 latus. Tas ir augsts rādītājs pat salīdzinot ar attīstītajām rietumu demokrātijām (skat. salīdzinošo tabulu 9 lpp).

Vislielākās pretrunas ar projekta “Atklāti par 8. Saeimas priekšvēlēšanu kampaņas finansēm” uzskaitītajiem reklāmas apjomiem radušās TB/LNNK, PCTVL, LPP, kā arī ZZS. Pamatā šīs partijas norāda, ka tām izdevumi LTV un Latvijas radio nav radušies, lai gan projekta uzskaitītais un abu raidorganizāciju ieņēmumi liecina par pretējo.

Veicot partiju ziedotāju analīzi, projekta ietvaros secināts, ka dažu partiju ziedotāju sarakstā ir liels tādu fiziskās personu ziedojumu īpatsvars, kuru vārdi “Lursoft” datu bāzē neparādās, tātad šīs fiziskās personas nenodarbojas un nav saistītas ar nekāda veida uzņēmējdarbību. Vislielākais šādu ziedotāju īpatsvars ir Tautas partijai un Zaļo un Zemnieku Savienībai. Tāpat analīzes gaitā secināts, ka ir partijas, kuru ziedotāju vidū ir fiziskās personas vai uzņēmumi, par kuriem “Lursoft” datu bāzē izdarītas tādas atzīmes kā pārreģistrācijas aizliegumi, neiesniegti gada pārskati, darbības aizliegumi un citi liegumi. Arī šādu ziedotāju ziedojumu summu īpatsvars ir vislielākais TP ( uz ZZS. Vienlaicīgi analīzes ietvaros mēģinājām saprast, kāds ir saistīto ziedotāju īpatsvars katras partijas ziedotāju sarakstā. Par saistītiem ziedotājiem analīzes izpratnē uzskatām tādus ziedotājus, kas “Lursoft” datu bāzē parādās kā fiziskās personas vai uzņēmumi, kurus saista īpašuma attiecības, dalība uzņēmumos, kapitāla daļu īpašums u.c.. Vislielākās naudas summas no saistītiem ziedotāju saņēmušas TP un LC. Visbeidzot, vislielākos ziedojumus no pilnvarniekiem valsts uzņēmumos ir saņēmusi TB/LNNK.

Noteikto likumdošanas grozījumu – priekšvēlēšanu perioda izdevumu deklarēšanas un ziedotāju publiskošanas – jēgu mazina partiju neizpratne par to, kā pareizi aizpildāmas to priekšvēlēšanu perioda izdevumu deklarācijas, kā arī tas, ka ir maz institūciju, kas lielisko instrumentu – partiju Internetā publiskotos ziedotāju sarakstus – izmanto politisko partiju darbības analīzei jau pirms vēlēšanām. Jācer, ka situācija būtiski mainīsies, kad sāks darboties KNAB, kam turpmāk uzticēts veikt politisko partiju finansu uzraudzību.

Politisko partiju ziedotāju analīzei izmantota “Lursoft” datu bāze. Analizētās partijas atlasītas, balstoties uz to reālām iespējām iekļūt Saeima, tāpēc analīze veikta par 9 partijām – TB/LNNK, PCTVL, LSDSP, JL, TP, LPP, SDS, LC, ZZS. Partiju izdevumu deklarācijas uz ziedotāji skatīti Tieslietu ministrijas Noziedzības un korupcijas novēršanas padomes sekretariāta mājas lapā www.pretkorupcija.lv.

Politisko partiju izdevumu – ieņēmumu analīze pirms 8. Saeimas vēlēšanām

(latviski, PDF, 296 KBpdf)


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!