Pētījums

Politisko partiju izdevumu analīze pirms 2005. gada pašvaldību vēlēšanām


Gads:
2005
Organizācija:
Providus, Lielbritānijas vēstniecība; Sabiedrības integrācijas fonds; ASV vēstniecības Demokrātijas komisija; KNAB; Nacionālā radio un TV padome; Somijas vēstniecība Latvijā


Autori

Providus


Anotācija

Ziņojumā apkopota informācija par partiju izdevumiem politiskās reklāmas izvietošanai un partiju rīkotajiem pasākumiem pirms 2005.gada pašvaldību vēlēšanām. Pētījumā tiek raksturotas priekšvēlēšanu kampaņas izdevumu tendences, medijos un vidē izvietotās reklāmas apjomi un izmaksas (dati no tirgus un sociālo pētījumu centra BMF), partiju priekšvēlēšanu pasākumi, ko monitorējuši „Providus” novērotāji.

Pētījumā secināts, ka kopumā kampaņas izdevumu ierobežojumi sasnieguši mērķi un nodrošinājuši to, ka salīdzinājumā ar 8. Saeimas vēlēšanām 2002. gadā, priekšvēlēšanu kampaņas izdevumi ir samazinājušies apmēram divas reizes. Tomēr, salīdzinot ar iepriekšējām pašvaldību vēlēšanām, kas notika 2001. gadā, kopējie kampaņas izdevumi saskaņā ar projekta veikto aplēsi saglabājušies līdzīgā līmenī – virs 2 miljoniem latu.

Šīs bija pirmās vēlēšanas, kurās partijām bija noteikti kampaņas izdevumu griesti (20 santīmi uz vēlētāju) un projekta ietvaros secināts, ka vairums partiju likumā noteiktos ierobežojumus ievēroja vai pārkāpa nedaudz, atsevišķos gadījumos šos pārkāpumus atzīstot. Vienlaicīgi secināts, ka pieaudzis politisko partiju deklarācijās nenorādīto izdevumu īpatsvars – saskaņā ar partiju deklarācijām, tās kopumā ir iztērējušas 1,6 miljonus latu, taču projekta ietvaros uzskaitītie reklāmas izdevumi vien jau tuvojas šai summai (1,52 miljoni) un saskaņā ar projekta veikto aplēsi par kopējiem kampaņas izdevumiem, tie vērtējami ap 2,5 miljoniem latu. Ziņojumā konstatēts, ka priekšvēlēšanu kampaņas ierobežojumus ignorējusi un gandrīz trīs reizes pārsniegusi Latvijas Pirmā partija. Partijas, bet pārkāpumi iespējami arī Tautas partijai, TB/LNNK un Zaļo un zemnieku sarakstiem, kā arī Jaunais laiks un LSDSP.

Partiju rīkoto pasākumu monitoringa secinājumi liecina par reģionālām atšķirībām pasākumu veidu izvēlē – Kurzemē un Latvijas centrālajā daļā dominējuši informatīvi un izglītojoši pasākumi, tikšanās ar vēlētājiem, kamēr Latgalē un daļēji Vidzemē bijis maz tiešu diskusiju piedāvājumu, vairāk rūpējoties par vēlētāju izklaidēšanu. Pētījuma rezultāti pierāda, ka partijas kūtri izmanto šo salīdzinoši lēto komunikācijas veidu, pasākumu rīkošanā aktīvākas bijušas partijas ar labi organizētu un stabilu reģionālo nodaļu vai atbalstītāju tīklu (JL, LC, LPP, LZS, TB/LNNK,TP). Pētījums siedz ieskatu par konkrēto partiju organizēto pasākumu profilu.

Balstoties uz pētījuma rezultātiem, tiek sniegtas rekomendācijas – noteikt bargākus sodus partijām par kampaņas ierobežojumu pārkāpšanu, tajā skaitā atbildību paredzot arī partijas amatpersonām, ieviest vieglāk kontrolējamu sistēmu partijas priekšvēlēšanu kampaņas finansēšanā, kampaņas griestu vietā noteikt apjoma ierobežojumus politiskai reklāmai un noteikti ierobežojumu summai, ko par politisko reklāmu var tērēt trešās personas.

(Politisko partiju izdevumu analīze pirms 2005. gada pašvaldību vēlēšanām (521.47 KB)pdf)

(Analysis of the political party expenditures prior to the 2005 municipality elections (560.45 KB)pdf)


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!