Pētījums

Pētījums par 8.un 11.klašu skolēnu profesionālajiem nodomiem un priekšstatiem par profesijām


Gads:
2006
Organizācija:
Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūra


Autori

Providus


Pētījuma mērķis ir apzināt 8 un11.klašu profesionālos nodomus un priekšstatus par profesijām. Pētījumam tika izstrādāta anketa, ar kuras palīdzību aptaujāti 1000 vispārizglītojošo skolu vienpadsmito (500) un astoto (500) klašu skolēni no skolām ar latviešu un krievu apmācības valodām (attiecībā 50%/50%) no piecām Latvijas pilsētām.

Autores pētījumā izvērtējušas skolēnu nākotnes plānus pēc skolas beigšanas, skolēnu izvēlētās augstskolas, profesionālās izvēles, faktorus, kas to apgrūtina, skolēnu spējas izvērtēt karjeras iespējas dažādās nozarēs, spējas izvērtēt profesiju pieprasījumu. Pētījuma gaitā apzinātas skolēnuprāt sievišķīgākās un vīrišķīgākās profesijas, vīriešiem un sievietēm nepiemērotākās profesijas, vidējo atalgojumu dažādās profesijās utml.

Pētījuma rezultāti rāda, ka meitenes biežāk nekā zēni plāno studēt augstskolās. Kaut arī abās klašu grupās salīdzinoši maz skolēnu ir jau izdarījuši savu profesionālo izvēli, zēni retāk norāda, ka ir vajadzīga palīdzība profesijas izvēlē.

Pētījuma secinājumu daļā autores norāda, ka meitenēm pieprasītākās un perspektīvākās liekas nozares, kas saistītas ar cilvēkiem, savukārt zēniem tehniskās un eksaktās nozares profesijas. Sievišķīgākās profesijas, pēc skolēnu domām, ir izglītības, medicīnas un apkalpojošās sfēru profesiju pārstāves: skolotājas, frizieres, medmāsas, šuvējas, sekretāres. Vīrišķīgākās profesijas, pēc skolēnu domām ir tehniskās un militārās – celtnieks, šoferis mehāniķis, elektriķis, militārists.

Viszemākais atalgojums pēc skolēnu domām ir tipiski sievišķīgākajām un vīrietim visnepiemērotākajām profesijām. Zēniem vērojama tendence minēt salīdzinoši lielāku atalgojumu “vīrišķīgajām” profesijām.

Pētījuma autores cer, ka iegūtie dati un izdarītie secinājumi ļaus mazināt profesiju segregācijas cēloņus, un veicinātu attieksmes maiņu pret tradicionālajām vīriešu un sieviešu profesionālajām „lomām” un sieviešu karjeras izvēli par labu tehniskajām nozarēm.

(Skolenu prof planipdf)

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!