Pētījuma mērķis ir novērtēt pašreizējo situāciju divplūsmu skolās Latvijā, lai novērtētu, kādas ir šo skolu iespējas integrētas, multietniskas sabiedrības veidošanā un varētu izmantot šo pieredzi minoritāšu izglītības pilnveidošanai.
Pētījums sastāv no divām daļām: 1) divplūsmu skolu veidošanās un attīstības politiskā un sociālā fona raksturojums sabiedrības integrācijas politikas, valodas un mazākumtautību izglītības politikas un izglītības sistēmas kontekstā, un 2) divplūsmu skolu kā bilingvisma modeļa raksturojums, vēsture un tipoloģija.
Autore secina, ka divplūsmu skolas ir ļoti būtisks posms integrētas sabiedrības veidošanā, taču vēsturiski iedibinājies negatīvais priekšstats par šīm skolām liek apšaubīt šos skolu kā pozitīva piemēra pieņemšanu Latvijas sabiedrībā. Autore rekomendē izmantot divplūsmu skolu pozitīvo pieredzi, jo bilingvālo izglītību šajās skolās sāka ieviest agrāk nekā valstī kopumā; mainīt aizspriedumus par divplūsmu skolām kā etniskus konfliktus veicinošu vidi; minoritāšu skolās popularizēt tādu klašu veidošanu, kurās skolēni mācās pēc vispārējām izglītības programmām latviešu valodā; veicināt divplūsmu skolu izveides iniciatīvas “no apakšas” nevis “no augšas”.
Pētījumā izvērtēta 10 divplūsmu skolu pieredze mācību darba organizācijā. Analīzes materiāla iegūšanai izmantoti statistikas dati, intervijas ar pētniekiem, mazākumtautību NVO pārstāvjiem, izglītības politikas veidotājiem, Saeimas deputātiem, mazākumtautību skolu direktoriem, pedagogiem, skolēniem.
Latvijas izglītības reforma Latvijas sabiedrībā pastāvošo un iespējamo bilingvisma modeļu kontekstā: divplūsmu skola kā bilingvālās izglītības piemēra novērtējums
(Pievienotais failspdf)