ANOTĀCIJA
Pētījumā apkopoti secinājumi par 8.Saeimas vēlēšanu kampaņas izmaksām, kā arī rekomendācijas likumdevējiem un kontrolistitūcijām, lai turpmāk veicinātu partiju finansu caurskatāmību,, ierobežotu priekšvēlēšanu kampaņu pieaugošo dārdzību un partiju atkarību no sponsoriem. Kā visefektīvāko risinājumu projekts ierosina apmaksātas reklāmas aizliegumu elektroniskajos masu saziņas līdzekļos, kāds jau ir spēkā desmit Eiropas valstīs.
Pētījuma dati ir iegūti, veicot partiju priekšvēlēšanu reklāmas un tās izmaksu neatkarīgu uzskaiti no 2002.gada janvāra līdz 5.oktobrim (ko veica mediju kompānijas Baltic Media Facts un Observer), un iegūtos skaitļus salīdzinot ar partiju un mediju iesniegtajām oficiālajām deklarācijām. Te konstatētas ievērojamas nesakritības – lai gan projekta ietvaros tika uzskaitīta vienīgi medijos izvietotā reklāma, aprēķinātās izmaksas pusotru reizi pārsniedz deviņu visvairāk tērējušo partiju deklarētos reklāmas izdevumus. Tas ļauj secināt, ka ne visas partijas deklarē visus izdevumus, dažas aizpilda deklarācijas nepareizi un ir iespējams, ka ievērojamas reklāmu izmaksas ir ievietojamas ‘ēnu ekonomikas’ kategorijā.
Projekts aprēķinājis, ka kopējās 8.Saeimas vēlēšanu kampaņas izmaksas, iespējams, bijušas ap 6,3 miljoniem latu jeb nepilni pieci lati uz vienu balsstiesīgo, kas vairākkārt pārsniedz citu Eiropas valstu rādītājus. Pētījums piedāvā arī citas rekomendācijas un izvērstu informāciju par projektā iegūtajiem datiem.
8. Saeimas vēlēšanu izdevumu analīze