Foto: © AFI
Politika.lv ir uzrunājusi 50 dažādu jomu ekspertus un sabiedriski aktīvus cilvēkus, aicinot atlikušajās četrās nedēļās līdz vēlēšanām novērtēt, kādu iespaidu – vairāk pozitīvu vai negatīvu – ar savu darbību un priekšvēlēšanu aktivitātēm ir radījušas uz Rīgas domi kandidējošās partijas, kā arī īsi paskaidrot savu viedokli. Trešās nedēļas aptaujā savus viedokļus izteica 14 uzrunātie.
Viedokļi par LPP
(+) Reklāma ir pamanāma visur, kas liek domāt par klatesamību, kas ir pozitīvi. Tomēr tā ir klišejiska, bet neskaidra. Kāds sakars politikai ar strazdiem un sniegpulksteņiem?
Estetizējoši, labas pārmaiņas sološi. Lujāns kā māneklis sieviešu auditorijai. Latviskie akcenti reklāmu tekstos un uzvārdos.
Reklāmas plakātos TV5 šovam “Par ko Balsot?” parādās tikai divas sejas – Bojārs un Lujāns. Tas atstāj iespaidu, ka šie kungi ir vienīgie reālie pretendenti mēra amatam.
Labas publiskās uzstāšanās, reāli solījumi.
Vizmaz redz, ka par reklāmu ir domāts!
(-) Baštiks no kanceles sludina par partiju. LR Satversme paredz, ka baznīca ir atdalīta no valsts. Lai gan raklāmas visumā gaumīgas, viena nepatīk: visādas mutes vīriešu balsī runā par “māmiņu un skolotāju algām”. Vai ir arī tētiņu profesija?
Manipulācijas ar cilvēku nogurumu pēc ziemas un pavasara pozitīvām asociācijām ir negatīvi vērtējamas: bez satura, spēlē tikai uz emocijām un asociācijām, kurām nav sakara ar politiku.
Masīva reklāma – kā parasti, parspīlējot sasniegumus. Bet televīzijas klipu par cīņu pret rasistiskiem saukļiem atbalstu sirsnīgi, neatkarīgi no partijas.
Domāju, ka šīs anketas rezultātu komentētāji nav īsti sapratuši: vismaz man šķiet, ka partija sevi nav parādījusi pozitīvi tieši par spīti kampaņai, kas pagaidām izrādījusies visveiksmīgākā. Laikam tomēr veidotais tēls nevar pārāk krasi atšķirties no realitātes.
Klajš populisms
Viedokļi par TB/LNNK
(+) Kļuvuši dinamiskāki un pastiprinājuši konfrontācijas elementu. Apgalvo,ka ir vienoti savā rīcībā no Eiropas līdz pašvaldību līmenim.
Berezovska vizīte Latvijā un Krievijas reakcija mudinās latviešus balsot par “savējiem”.
Vērojama atturīgi korekta aktivitāte
(-) Precīza orientācija uz uzticamo mērķa auditoriju – vēlētāju, bet pat retorikā nekā jauna, kur nu vēl idejās. Nu nevar Rīgu dabūt un paturēt vienīgi sev (no radio reklāmas raidījuma)
Cik var par vienu un to pašu? Programma gan ir jautra – ar vairākiem kreisa populisma elementiem, solījumiem palīdzēt visiem, kam slikti iet.
Partijas latviski tautiskā pārliecība man nešķiet aktuāla.
Noiets etaps Latvijas politikā.
Viedokļi par Jauno laiku
(+) Akcents uz “vienkāršo tautu”, uz “ļaudīm”. Sarkana krāsa videoreklāmā un visiem zināmā dzejas rinda kā konsekvents mēģinaājums padarīt sevi par “nākotnes partiju” visiem “ļaudīm”.
Primitīvi, bet tieši.
Reklāma spilgta, uzrunājoša (nu vismaz “slaukot prom gružus”:)
(-) Aksenoka publiskais tēls neatbilst Latvijas vēlētāju “līdera” imidžam.
Partija iestājas par prostitūcijas legalizāciju un prostitūtu geto izveidi Rīgā. Absolūti nepieņemama ideja un argumenti.
Pārbaudījums ar “prostitūtu” arī šai partijai bijis par grūtu. Vainu mēģina uzvelt vecākiem, kad izrādās, ka to nav – iestājas apjukums. TV reklāmas klipos tas pats līdzšinējais negatīvais vēstījums – aizmēzt, aizslaucīt.
Vāja sevis prezentācija TV raidījumos
Minimalistiskais tēls plakātā ir elegants, bet bez satura.
Kandidāti Rīgas domei liekas sakarīgi ļaudis, domas tiem labas, taču vēl jāpārliecinās, vai partija atbrīvojusies no Citplanētieša sindroma.
Solījumi nepārliecina.
Viedokļi par Tautas partiju
(+) Smagnēji konservatīva vecu un nobriedušu vīriešu partija. Ar interesi jāgaida, vai nostrādās arī Kalvīša resurss.
(-) Partija aizstāv lielo uzņēmēju intereses. Neredzu nevienu iemeslu balsot par šo partiju.
Komunistiski saukļi reklāmās ‘mēs kopā varam vairāk’
Nav skaidra vēstījuma
Kamēr partija klusēs par savu biedru, kas darbā pieņēmis ekstrēmisti, kuras “avīzi” patlaban izmeklē Drošības policija, tā nav pelnījusi pilnīgi nekādu atbalstu.
Solījumi nepārliecina.
Viedokļi par PCTVL
(+) Krievvalodīgajā informatīvi lingvistiskajā telpā ir apgriezti proporcionāls ekvivalents JL.
(-) „Čas” un „Vesti Segodņa” šoreiz vispār nešķiro reklāmu, ziņas un komentārus – un lielākie ieguvēji ir PCTVL
Tatjana Ždanoka. Viss pateikts.
Ždanokas aktivitātes Briselē, Eiroparlamentā
Viedokļi par Jauno centru
(+) Dolgopolovs politiskā Figaro lomā. Reklāma, arī liftu kabīnēs, runā par “mazā cilvēka” vajadzībām.
(-) Tēls un centrisma uzsvars diezgan pozitīvs, bet “Dolgopolova partija” – personifikācija – negatīvi vērtējama no demokrātijas viedokļa un nedod komandas iespaidu.
„Vesti Segodņa” reklāma ar Dolgopolovu – diezgan bezkaunīgi
Sergejs Dolgopolovs – sakarīgs politiķis, partijai ievēlēšana RD droši vien nespīd. Kārtējo reizi redzams, ka šķeltniecība kaitē gan tiem, kas šķeļas, gan tiem, kas paliek pāri.
Dolgopolovs tiešām ir labs līderis, diemžēl reklāma tiek saņemta no izteikti kreisa medija
Viedokļi par Tautas saskaņas partiju
(+) Akcents uz reklāmu medijos. Mēreno krievu partijas tēls. Jurkāns kā vienīgā “reālā manta”.
(-) Jānis Jurkāns teicis, ja TSP negūs panākumus RD vēlēšanās, tad tā pārtrauks darbību. Lai nu tā būtu. Ar savu pašapgalvoto “centrismu” partija nepārliecina.
Jurkāns, šķiet, nav vadītājs šai partijai.
Viedokļi par “Latvijas ceļu”
(+) Andris Bērziņš bija labs mērs un būtu atkal labs mērs.
(-) Kā par pirmajiem jaunās sistēmas veidotājiem, stabili – mēreni – pieklājīgiem, šķiet, daudziem vēlētājiem saglabājušās kādas labas jūtas. Te vajadzēja prasmīgu kampaņu, idejas… Bet nekas no tā nav jūtams
Strupceļa simbols reklāmā, šķiet, raksturo pašas partijas stāvokli.
Viedokļi par “Latvijas Kalvi”
(+) TV klipi ir vienkārši uzjautrinoši!
(-) Žēl Rēzijas Kalniņas karjeras, kas, manuprāt, ir iedragāta ar reklāmu izgāztuvē.
Reklāma vienkārši neprofesionāla.
Vai Kalve izmanto TB/LNNK dzeltenās krāsas pārpalikumus?
Spēle uz personāliju un spēku, bez izskaidrojuma un bez reāla satura.
Liels reklāmplakāts ar Raimondu Kalniņu: “Es neļāvu viņiem zagt”. Latvijas Kalve laikam uzskata, ka vēlētāji ir idioti ar īsu atmiņu.
Reklāmas kā parodijas, kas pats par sevi smieklīgi.
Populistiski saukļi.
Tiešām lieli līdzekļi tiek ieguldīti kampaņās.
Nav vajadzīga jauna partija.
Viedokļi par Zaļo un zemnieku savienību
(+) Baņķieris noteikti uzrunā pārtikušo latvieti, vismaz kādu daļu. Asprātīgs sauklis „Sper soli, nevis soli un sper”. Var nostrādāt uz tiem, kuriem principā vienalga un īsti negribas sevi apgrūtināt vēlēšanu dienā.
Vēsu galvu
(-) Publisko tēlu apēnoja blamāža par Jelgavas mēru un lēti izpārdoto zemi Jelgavā.
Šis nav par Rīgu, tomēr partijas tēlu tas grauj. Partija esot iegādājusies vienu no Jēkabpils laikrakstiem, kas esot uz bankrota robežas un šādi popularizē savu tēlu.
Ielu reklāmas Rīgā ir nepārliecinošas – tā īsti nekļūst skaidrs, ko tad ZZS tādu labu priekš rīdziniekiem izdarīs!
Latvijai kopumā vai laukiem, iespējams šai partijai ir kas piedāvājams. Bet Rīgai? Vai tikai izmanīgu diplomātisku spēli starp koalīcijām?
Demagoģija
Nav pārliecības, ka trubas zīdītāji spēj paveikt kaut ko labu.
Super FM filiāle. „Par” – nepārliecina
Viedokļi par LSDSP
(+) Patīk partijas uzstāšanās TV5 šovā. Reklāma par normālajiem cilvēkiem ir vienkārši stulba.
Reklāmas plakātos TV5 šovam “Par ko Balsot?” parādās tikai divas sejas – Bojārs un Lujāns. Tas atstāj iespaidu, ka šie kungi ir vienīgie reālie pretendenti mēra amatam.
G.Bojara vizulais tels 🙂 – bet driizak pairgoties par to.
(-) Bojāra uzbrūkošais tonis nav pieņemams
Nu velti tiek apkarotas tās azartspēles. Neba nu tā būtu Rīgas sasāpējušākā problēma!
Jūtas bezpalīdzīgi, kad visi viņus tiešā vai pārnestā nozīmē dauza. Intelektuālo limitāciju izpausmes kā darbos, tā reklāmās.
Ļoti prasmīgi izmanto pieredzi, sakarus un resursus, kas apgūti Rīgas Domē
Daži no valsts aktīvākajiem superdemagogiem un mērs, kurš sev iekārtojis ļooooti ērtu vietiņu pēc tam, kad bizojis pa visu pasauli “pētīdams” to, kas notiek citur.
Bojārs, stāstot par aktivitātēm, ko veic Rīgas Narkomānijas profilakses centrs, ļoti kļūdījās, iesakot tur griezties kādai sievietei, kuras tēvs ir atkarīgs no azartspēlēm, tomēr šis centrs sniedz pakalpojumus jauniešiem.
Viedokļi par Darba partiju
(+) Sķiet, ka tomēr aizsniedz lasošo latviešu vēlētāju daļu ar vidējiem un nelieliem ienākumiem – var sanākt arī pieci procenti, ja pratīs finišēt.
(-) Nevarēju iedomāties, ka var sasniegt tādus demagoģijas un populisma kalngalus, kā viņu ‘avīzē’
Pozitīvi var domāt par Ilgu Kreitusi, žēl, ka kandidātos ir arī citi.
Viedokļi par Kristīgi demokrātisko savienību
(-) Nosaukums atgrūž
Viedokļi par Apvienību “Dzimtene” un Latvijas Sociālistisko partiju
(-) Plakāts ar neļķēm un saukli ‘par dzimteni’ ir visai arhaisks
Pāris trūcīgi lozungi iezīmē klātbūtni ielās un varbūt uzrunā gados veco protestētāju segmentu.
Alfrēds Rubiks un grupiņa apmātu jauniešu. Pateikts viss.
Dzimtene vai Marika?
Viedokļi par Latvijas Jaunatnes partiju
(-) Briedums tomēr politikā nav slikta lieta, pie tam partijas priekšsēdētājs piedalījies Tatjanas Ždanokas melu izplatīšanā Eiropā.
Ļoti nepārliecinoši.
Viedokļi par Sociāldemokrātu savienību
(-) Nesaprotama partijas jēga
Viedokļi par “Mūsu Latviju”
(-) Jūsu Latvijai Jūs neesat vajadzīgi.
Vispārīgi komentāri par aizvadītās nedēļas kampaņu
Kampaņā dominē LPP, pie kam ievērojami, kas rada jautājumus par likumā noteikto limitu ievērošanu
Vērtējot partijas, arvien grūtāk ir savienot 3 lietas: partijas publisko tēlu, ziņas par kandidātu darbiem un nedarbiem un personīgo politisko pārliecību. Ja ņem vērā pirmo, tad jābalso par Stendzenieku, ja otro – tad vispār nav jābalso. Ja trešo, tad bail
Nav iespaids, ka kāds vispār par politisko saturu domā – tur, kur parādās reklāmas, ir vieni tukši tēli, kas ielikti “patīkamā” kontekstā, bet asociācija ar racionāliem argumentiem nav.
Politiskā spēle TV5 ir izklaidējošs skatāmgabals. Taču uzrāda arī nopietnas lietas. Diezgan nemaskētu spēli vienos (dažos) vārtos. Redzamie un zināmie kļuva vēl pazīstamāki.
JL,TP,TB/LNNK un LPP kā politiskās reklāmas tirgus līderi. Īpaši aktivizējas TB/LNNK. Rīgā skaidri nodalāmas divas informatīvi lingvistiskās telpas arī politiskās reklāmas jomā. Vienkāršojot formulas, latviskajā: atņemsim Rīgu sociķiem un krieviem.
Klusa, vai cik klusa! Finanšu ierobežojumi tomēr nospēlējuši savu. Interesanti, kādi dubļi sāks lidot nākamās 14 dienās? TV5 kandidātu raidījums – interesants. Vesti reklāma ar Sergeju Dolgopolovu, par kuru abi apgalvo, ka tā neesot politiska reklāma.
Kampaņas ir vājas un nauda iztērēta vecmodīgās, slikti uztveramās reklāmās
Vēl aizvien tā pamaz reklāmu, tomēr jūtams, ka tas brīdis tuvojas!
Nu ar lielu interesi gribēju kampaņu pamanīt. Nemanu. Maz to rullīšu un plakātu.