Pētījums fiksē faktorus, kuri visbūtiskāk ietekmē atbiršanu no obligātās pamatskolas izglītības, un dod ieteikumus situācijas uzlabošanai, lai Latvija varētu īstenot Eiropas Savienības dalībvalstu izvirzīto mērķi paaugstināt pamatizglītības kvalitāti un vidējo izglītību ieguvušo jauniešu skaitu, kas šobrīd Latvijā ir viens no zemākajiem ES.
Pētījuma dati iegūti, intervējot skolēnus, viņu vecākus un skolotājus Rīgā, Jelgavā, Daugavpilī un Jēkabpilī, kopumā 569 respondentus.
Faktori, kas traucē pamatizglītības sekmīgu apguvi grupēti ārējos un iekšējos. Ārējie faktori ir:
-Audzināšanas prasmju trūkums vecākiem,
-nepietiekoša skolas un vecāku sadarbība,
-skolotāju profesionalitātes ierobežojumi (piemēram, neprasme mācīt maz motivētus skolēnus),
-mācību programmu, grāmatu un metožu neatbilstība šodienai,
-mediju attieksme, veicinot priekšstatu, ka izglītība nedod ienākumus.
Iekšējo faktoru veido izglītības vieta skolēna vērtību sistēmā, viņa apmierinātība ar sevi un prasme mācīties. Pētījums atklāj lielas atšķirības izglītības prestižā Rīgas skolēnu vidū (90% aptaujāto uzskata, ka izglītība nodrošina labāku nākotni) un laukos (50%).
Pētījumā konstatēts, ka skolēni un viņu vecāki atbiršanu vai tās draudus galvenokārt skaidro ar mācīšanās motivācijas trūkumu, bet skolotāji kā galveno iemeslu izvirza ģimenes apstākļus.
Kā būtisku faktoru, lai situāciju uzlabotu, autori min skolu gatavību strādāt ar mācīties nemotivētu vai maz motivētu pusaudzi un sniedz konkrētus ieteikumus Izglītības un zinātnes ministrijai, izglītības pārvaldēm, skolām, augstskolām un izglītības pakalpojumu sniedzējiem, kā arī Izglītības satura un eksaminācijas centram un pašvaldībām.
Līdzīgs pētījums ir veikts Albānijā un notiek Igaunijā, Kazahijā un Slovākijā. Visu piecu valstu rezultāti tiks apkopoti starptautiskā ziņojumā, kas ļaus labāk izprast skolēnu atbiršanas iemeslus, kā arī dos ieskatu valstu likumdošanā fiksētajos skolēnu, vecāku un skolu pienākumos un tiesībās izglītības procesā.
Savlaicīgu pamatizglītības apguvi traucējošo faktoru kopums
(Pievienotais failspdf)