Slēptās reklāmas monitorings Latvijas televīzijas kanālos

  • Autors:Rihards Bērugs, Aigars Vītols, Kristīne Šenberga, Anna Požogina, Sandra Martinsone, Andrejs Hāns, Māris Bērziņš, Karlīna Bākule
  • Organizācija:Delna, SFL
  • Gads:2001
  • Valoda:Lat

PĒTĪJUMA ANOTĀCIJA

Iesaki citiem:

Pētījums veikts sabiedrības par atklātību "Delna" un Sorosa fonda Latvija īstenotajā projektā "Atklātība politisko partiju finansēšanā"

Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai TV kanālos pirmsvēlēšanu laikā parādās materiāli, kas varētu tikt klasificēti kā slēptā politiskā reklāma. Projekta ietvaros no 2001. gada 28. februāra līdz 12. martam tika apsekoti četri televīzijas kanāli - LTV-1, LTV-2, LNT un TV3, kopumā raidījumi aptuveni 20 000 minūšu ilgumā.

Par galvenajām pazīmēm, kas signalizē par slēpto reklāmu masu medijos, tika atzītas šīs:


  • Materiāla vienpusība vai nekritiskums (piemēram, ziņu materiālā trūkst būtiskas informācijas vai iesaistītas puses viedokļa, kritiskas attieksmes pret avotiem; intervijā tiek uzdoti tikai patīkami vai tikai nepatīkami jautājumi u.c. kritēriji).

  • Materiāls parādās bez cita 'acīmredzama' iemesla, kā vien saraksta vai politiķa popularizēšana vai nomelnošana (medijā bieži pozitīvā vai negatīvā kontekstā parādās noteiktas partijas vai politiķi; parādās informācija par politiķa sadzīvi u.c. darbībām, kas nav saistītas ar politiku u.c. kritēriji).


Tika konstatēts, ka visos TV kanālos pirmsvēlēšanu laikā bija atrodami materiāli, kas varētu tikt uzskatīti par slēpto politisko reklāmu. Gadījumi norada uz būtisku žurnālistikas profesionālo un ētikas principu pārkāpšanu, kas var būt gan TV raidījuma uzpirkšanas, gan arī neprofesionalitātes rezultāts. Visvairāk pārkāpumu gadījumi pārkāpumi ir saistīti ar to, ka atsevišķi politiķi atkārtoti parādās dažos raidījumos, kuros žurnālisti politiķiem uzdod vieglus un patīkamus jautājumus. LNT raidījumos kopumā tika atrasti 109 gadījumi, kas varētu tikt uzskatīti par pārkāpumiem (51% no kopskaita), LTV-2 tika atrasti 78 gadījumi (36%), TV3 - 15 gadījumi (7%) un LTV-1 - 13 gadījumi (6%).



Slēptās reklāmas monitorings Latvijas televīzijas kanālos

(latviski, PDF; 369 KBpdf)

Iesaki citiem:

Saistītie raksti
Citi autora darbi