Atslēgvārdi:

Situācijas analīze izglītības sistēmā par dzimumu līdztiesības jautājumiem 0

  • Autors:Evija Caune, Anna Rāta, Ligita Grigule, Ainārs Sviklis, Linda Ugaine
  • Gads:2005
  • Valoda:Lat

Pētījums izvērtē situāciju ar dzimumu līdztiesības jautājumu integrēšanu pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības iestāžu darbā. Pētījumā pirmo reizi noskaidrota skolotāju izpratne par dzimumu līdztiesības jautājumiem, kā arī izzināti skolēnu viedokļi, šo jautājumu atspoguļojums mācību priekšmetu standartos, programmās un pedagogu sagatavošanas programmās. Analizēta arī dzimumu stereotipu klātbūtne skolu mācību materiālos un pedagogu sagatavošanas programmās. Pētījums sniedz arī skolas vides vērtējumu dzimumu līdztiesības griezumā.

Iesaki citiem:

Gan pamatizglītības mācību standartos, kas tiek ieviesti no 2005. gada 1. septembra, gan sociālo zinību mācību priekšmeta standartā un pirmsskolas izglītības programmā ir iekļauti dzimumu līdztiesības jautājumi, taču metodiskie materiāli sniedz minimālu atbalstu skolotājiem par šo tēmu, tāpēc autori secina, ka mācību procesā iespējama skolotāju subjektīva interpretācija par tēmu. Savukārt skolotāju zināšanas dzimumu līdztiesības jautājumos atzītas par virspusējām.

Salīdzinot skolēnu, skolotāju un vecāku sniegtās atbildes par dzimumu līdztiesības jautājumiem, autori secina, ka izpratne par dzimumu līdztiesību visām respondentu grupām ir līdzīga, un skolēnu vairākuma atbildes tieši un netieši atspoguļo sabiedrība valdošos dzimumu stereotipus par sieviešu un vīriešu lomām mūsu sabiedrībā. Piemēram, skolēni mācību priekšmetus dala “vīrišķīgajos” un “sievišķīgajos”, zēniem un meitenēm atšķiras nākotnes ieceres – pirmie sevi redz vadošos amatos ar lielāku atalgojumu nekā meitenes. Vairums skolēnu uzskata, ka skolas direktora amatam piemērotāks ir vīrietis, jo viņš ir arī “ģimenes galva”.

Pētījumā secināts, ka skolotāji, iespējams, neprot identificēt dzimumu segregācijas gadījumus un neizprot, ko nozīmē dzimumu diskriminācija. Piemēram, 76% aptaujāto skolotāju par dzimumu līdztiesību raksturojošu apgalvojumu atzina: “sievietes un vīrieši ir atšķirīgi, tāpēc katram dzimumam ir savas tiesības, pienākumi un atbildība”.

Autori uzskata, ka dzimumu jautājumu sistemātiskai un mērķtiecīgai integrēšanai izglītības sistēmā nepieciešams sagatavot metodiskos materiālus pedagogiem, jāorganizē arī viņiem domāti mācību pasākumi un tālākizglītības programma, atbalsts jāsniedz arī skolēniem un vecākiem.


Situācijas analīze izglītības sistēmā par dzimumu līdztiesības jautājumiem

(latviski, 1,02 Mb, PDF)

Iesaki citiem:

Komentāri (0) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
Saistītie raksti
Citi autora darbi