Politiskās reklāmas apjomi un izmaksas 2002. gada Saeimas vēlēšanās 6

Sorosa fonda Latvija un Delnas kopprojekta “Atklāti par 8. Saeimas priekšvēlēšanu kampaņas finansēm” ietvaros sākam publicēt datus par politiskās reklāmas apjomiem un izmaksām. Reklāmu uzskaiti veic mediju pētīšanas aģentūra Baltic Media Facts (BMF), apkopojot informāciju par katru mēnesi kopš 2002.gada janvāra un, ņemot vērā vidējo mediju atlaižu politiku, nosakot reklāmu aptuvenās izmaksas.

Iesaki citiem:

Politiskās reklāmas tēriņi janvārī – oktobrī

Pirmajās piecās oktobra dienās līdz 8. Saeimas vēlēšanām politiskās partijas reklāmai kopā iztērēja 627 709 latus.


Tēriņi oktobrī

Par medijos oktobra pirmajās piecās dienās izvietoto reklāmu visvairāk maksājusi Tautas partija, tās izmaksas bija 167 176 lati. Otrajā vietā izvietotās reklāmas izmaksu ziņā ierindojas Latvijas Pirmā partija, kas kopā iztērēja 103 333 latus, trešo vietu reklāmas tēriņu ziņā oktobrī ieņem Latvijas Ceļš ar 73 618 latu lieliem izdevumiem. Ceturtajā vietā ir LSDSP, kas iztērēja 54 359 Ls, piektajā vietā – Jaunais laiks ar 52 030 latu lieliem tēriņiem.


Šie dati iegūti, balstoties uz analīzi, ko sadarbībā ar projektu “Atklāti par 8. Saeimas priekšvēlēšanu kampaņas finansēm” veic mediju pētīšanas aģentūras Baltic Media Facts (BMF) un Observer. Pēc projekta pasūtījuma BMF un Observer uzskaita ikvienu politiskās partijas reklāmu, kas izvietota nacionālajos un reģionālajos laikrakstos, TV un radio, kā arī Internetā.


Kopējie tēriņi

2002. gada desmit mēnešos partijas politiskās reklāmas izvietošanai kopā iztērēja 3 976 024 latus. Politiskās reklāmas intensitāte, salīdzinot ar septembri oktobra pirmajās piecās dienās pieauga vēl 1.5 reizes. Septembrī vidēji 5 dienās visas partijas kopā iztērēja 426 228 latus, oktobrī - 627 709 latus.




Izmaksu sadalījums pa partijām

Vislielākie tēriņi laika posmā no janvāra līdz oktobrim bija Tautas partijai, kas kopā iztērēja 1 225 972 latus. Otrajā vietā ierindojas LC ar 519 561 latu lieliem tēriņiem, trešajā – Latvijas Pirmā partija, kas iztērējusi 459 021 latu. Ceturto vietu ieņem LSDSP ar 361 178 latu lieliem tēriņiem, piektajā vietā ierindojas Zaļo un Zemnieku savienība, kas kopā ar tās priekštečiem LZS iztērējusi 285 611 latus.


SDS- Sociāldemokrātu Savienība; SDLP - Sociāldemokrātiskā labklājības partija



Salīdzinājums ar plānotajiem izdevumiem

Politiskās partijas VID iesniedza ‘paziņojumus par plānotajiem priekšvēlēšanu izdevumiem’. Jāatzīst, ka lai gan projekts “Atklāti par 8. Saeimas priekšvēlēšanu kampaņas finansēm” uzskaita tikai TV un radio, kā arī nacionālajos un reģionālajos laikrakstos izvietoto reklāmu, šis skaitlis pietuvojies partiju paziņotajiem plānotajiem priekšvēlēšanu izdevumiem. Ņemot vērā, to, ka projekts neuzskaita vides reklāmu, reklāmas sagatavošanas, kampaņas plānošanas, dažādu labdarības akciju, speciālu preses izdevumu u.c. izmaksas, šobrīd diezgan droši var apgalvot, ka kopējie priekšvēlēšanu kampaņas izdevumi vairākām partijām pārsniegs paziņojumā par priekšvēlēšanu kampaņas izdevumiem uzrādītās summas.

Pēc projekta uzskaites tikai par reklāmas izvietošanu vien savas plānotās izmaksas ir pārsniegusi Latvijas Pirmā partija (par 235 633 Ls) un Zaļo un Zemnieku savienība (par 135 611 Ls) un Latvijas Ceļš (par 29 561 Ls). Tuvu plānoto izdevumu skaitlim tikai izvietotās reklāmas izmaksu ziņā pietuvojusies Tautas partija (atlikuši 35 678 lati). Jāpiezīmē, ka šo summu Tautas partija jau noteikti iztērējusi vides reklāmām, kas pirms vēlēšanām vizuāli plaši bija redzamas visā valsts teritorijā, bet projekta ietvaros kā izvietotās reklāmas izmaksas nav uzskaitītas.




Informācija par šiem skaitļiem un izmaksu grafiskie attēli atrodami portālā politika.lv. Visu vēlēšanu izdevumu deklarācijas politiskajām partijām Valsts ieņēmumu dienestā jāiesniedz līdz 2002. gada 5.-6. novembrim.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (6) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs


trz 16.10.2002 12:30
Tas buutu ideaali :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

cigane 08.10.2002 11:27
Ziniet, kad es uzzinaaju velesanu rezultaatus, man likas, ka sai skaitiisanai (nu, siem dateim - par to cik daudz kurs tere) vispar nav jeegas - tiesi taa - velesanu rezultaati ir tiesi proporcionaali izteereetajam naudas daudzumam. Repses panaakumus noteica citi apstaakli un Latvijas cela izgaazsanos - citi.

Un paskaidrojiet man, kaa nakamreiz sabiedriibai to labaak pastaastiit - juusu balsis ir NOPIRKTAS pat ja juus tiesi par to naudu nesaneemaat.

Varbuut vienkaarsi nekas nav jaastaasta - vistuvaakajaa laikaa jaapanaak tas, lai TV reklaamas tiktu aizliegtas, vispaar. lai politikiem buutu jabraukaa pa puteklainiem laiku celiem nevis ar cigaaru zobos juuras malaa jaapriecaajas, cik labi kads reklaamists vinu labaa par lielu naudu pastraadaajis.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

krishjohn 08.10.2002 10:30
Un Latvijas Ceļš, un Latvijas Ceļš!!!

Priekā!

KKJ

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ernests 08.10.2002 10:29
Taisniiba, bet Liiderpartija parasti ir ar ne paaraak lielaam izmaksaam reklaamaas. :-)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Hilarija 07.10.2002 17:45
Ernestam -- nu labi par JL un bitēm, bet oranžie jau nu gan izpumpējās, un zemniekus un mācītājus tikai reklāma jau ievilka tai Saeimā!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ernests 07.10.2002 17:35
Rekaa. Mans apgalvojums bija patiess, ka vietu skaits saeimaa ir apgriezti proporcionaals reklaamaa izlietotiem liidzekljiem (ar dazjiem iznjeemumie) :-)

Saistītie raksti
Citi autora darbi