Atslēgvārdi:

Lidotājiem 13

Tā kā liela daļa no mana darba ir saistīta ar starptautiskiem projektiem un sadarbības partneriem ārpus Latvijas, man diezgan regulāri sanāk lidot. Tāpēc loģiski, ka esmu iemanījusies izstrādāt savas rutīnas, lai lidošana būtu pēc iespējas ērtāka. Tas nozīmē gan to, ka es ātri varu sapakot rokas bagāžas somu, ieskaitot kosmētikas somu, kurā nav aso priekšmetu (piemēram, nagu šķērītes) un šķidrumi iepakoti 100ml trauciņos. Tas nozīmē arī to, ka es rūpējos, lai lidostās būtu jāpavada pēc iespējas mazāk laika un, ja tomēr sanāk gaidīt, es esmu sagatavota ar saturisku nodarbi.

Iesaki citiem:

Pagājušajā nedēļā man nācās braukt divos komandējumos, tāpēc mana vēlme pēc komforta bija lielāka nekā parasti. Atrasties regulārā kustībā ir labi, bet arī nogurdinoši, tāpēc pavisam dabiski, ka tādos apstākļos man gribas sevi pasaudzēt un labāk sagatavot ceļam. Tie, kas arī regulāri braukā, mani droši vien sapratīs, bet es ceru, ka arī pārējie nedomās, ka sūdzēties par braukāšanu ir snobisma izpausme.

Tātad, otrdienas vakarā atgriezos no Berlīnes, lai ceturtdienas rītā lidotu uz Maltu. Lidojums prasīja gandrīz 7 stundas, ar gaidīšanu Itālijā, tāpēc es nolēmu izpētīt, vai rokas bagāžā var ņemt līdz adīkli, jo šobrīd strādāju pie projekta „Džemperis”. Zvanīju uz lidostas informācijas dienestu – par metāla adāmajām adatām skaidrs, ka tās var līdz ņemt tikai, nododot somu bagāžā, bet par cita materiāla adāmajām adatām ne informācijas dienests, ne lidostas drošības dienests atbildēt nevarēja. Protams, ka daudzi šajā mirklī atmestu ar roku un - „drošs paliek drošs” - neriskētu. Bet 3 stundas starp lidojumiem ir 3 ļoti garas stundas, ja tās pavadītas ar lasāmvielu un pastaigājoties. Taču 3 stundas starp lidojumiem ir 3 īsas stundas, ja tās pavadītas, adot. Tāpēc es nolēmu riskēt un pārbaudīt hipotēzi, ka ar adāmajām adatām, kas izgatavotas no bambusa koka, mana rokas bagāža drošības kontroli izturēs, un es varēšu katrā mīļā brīdī ceļojuma laikā adīt. Izrādījās, ka jā! Bambusa adāmās adatas neradīja nekādus jautājumus, un es Milānas lidostā vairākas stundas pavadīju, čakli adot. Es gan biju vienīgā, un saņēmu daudzu garāmgājēju izbrīnītus skatus. Tāpēc jāsecina, ka daudzi vai nu neada vispār, vai nezina, ka ar adīkli var īsināt laiku lidojumos, ja ir pareizās adatas!

Bet, kamēr adīklis Rīgas lidostas drošības pārbaudi izgāja bez problēmām, līdzpaņemtie regulārie lidotāji – kosmētikas produkti – satikās ar citu pieredzi. Lidostas drošības dienesta darbiniece man lika uz rokas izsmērēt visus tos produktus, kam nebija marķējuma. Es savu kosmētiku vedu līdz caurspīdīgos trauciņos, kurus ir ērti uzpildīt, tādējādi nodrošinot, ka man līdz ir nepieciešamais daudzums (nevis pārāk daudz) produkta, bet arī, ka man nav jāpērk produkti mazajos iepakojumos, kas nav videi draudzīgs risinājums. Šie mani skaidrojumi lidostas drošības dienesta darbiniecei neinteresēja. Arī apgalvojums, ka pirmo reizi n-to gadu regulārā braukāšanā man tiek izvirzīta tāda prasība, bija „priekš kaķiem”. Viedoklis bija kategorisks – jāpārliecinās, ka produkti nav cilvēkam bīstami, tāpēc, lūdzu, uzsmērējiet tos uz rokas. Kad uz manas rokas bija losjoni un šampūni, uz jautājumu – kur ir kāda salvete, lai satīrītos – tika paskaidrots, ka labierīcības ir 50 metru attālumā. Es atļāvos norādīt, ka es savu roku sasmērēju, izpildot viņas prasību, un tāpēc satīrīties arī ir jābūt iespējai uz vietas – īpaši, kad man ir vajadzīgas abas un tīras rokas, lai pēc drošības pārbaudes saģērbtos (josta, virsjaka) un paņemtu bagāžu. Laimīgā kārtā mūsu dialoga brīdī garām gāja kāda cita lidostas darbiniece, kas bija atsaucīgāka un palīdzēja ar salvetēm, kas turpat vien arī atradās. Bet, protams, mani nepameta jautājumi par to, cik pamatota bija šī prasība izsmērēt kosmētikas produktus uz rokas? Man neliekas, ka protests pret kosmētikas trauciņiem bez marķējuma ir pamatots, jo nekad agrāk nevienā lidostā man nav bijusi līdzīga pieredze. Šķidrumu pārvešanas ierobežojumi taču attiecas uz šķidrumu apjomu – 100ml vienā plastmasas maisiņā, kura tilpums ir 1l – un tas vien ļauj izbēgt no terorisma riskiem, jo pieļautais šķidrumu daudzums ir ļoti ierobežots. Tāpēc, ja rokas bagāžā ieliktie šķidrumi atbilst šīm prasībām – maksimālais 100ml trauciņi, kopumā ne vairāk kā 1l tilpumā – trauciņu saturs vai tā marķējums nav jāpārbauda. Pretējā gadījumā tas būtu skaidrs kosmētikas ražotāju un tirgotāju lobijs – ja cilvēki būtu spiesti rokas bagāžā likt tikai ražotāja marķētus produktus.

Jebkurā gadījumā, es nosūtīšu savu blogu Rīgas lidostai, lai varbūt sagaidītu skaidrojumu par šķidrumu problēmu, kā arī sniegtu viņiem atbildi tiem, kas kādu dienu varbūt arī interesēsies par iespēju adīt lidostā un lidmašīnā.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (13) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
crew zer

mxf converter free download to convert HD camcorder files. avchd converter convert avchd video files to avi, mp4, wmv, mov mts to avi mp4 mov mkv iMovie, FCP/FCE with mts converter, so to convert mts files for your PC and mobiles. mod converter r

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sems 04.11.2010 13:37
ja grib kasīties un būt "baigi principiālais" tad var izlamāt automātisko atbildētāju vai uzrakstīt "komentāru no sirds" , bet, strīdēties ar mazkvalificētu darbu strādniekiem, kuri pilda instrukcijas (kuru neizpildes gadījumā var zaudēt darbu), -- ir gudri? :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips 29.10.2010 12:39
Tas ir pat sevišķi lieliski, ka lidostas pārstāve sameklēja autori un paskaidroja lietas būtību. Mūsu banānu republikā nav raksturīgi, ka tie valsts un pašvaldību pārstāvji, par kuriem tiek rakstīts, vispār kaut ko lasa, kur nu vēl reaģē! Brava, Smildziņas kundze!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 27.10.2010 23:15
Interesanti, ka šovakara CNN Connect the World programmā viena no tēmām arī bija dažādās drošības pārbaudes un neskaidri kritēriji ne tikai ES, bet visā pasaulē. Jācer uz uzlabojumiem!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ahmeds 27.10.2010 18:13
2003. gadā lidoju starp no Irānas uz Dubaiju, no turienes uz Bahreinu, tad atpakaļ uz Dubaiju un tad atpakaļ uz Irānu. Pieredzes lidošanā man nebija un savu bakpakera 20 kg somu ņēmu līdzi salonā. Pēdējā reizē Dubaijā man no manas backpakera mugursomas izņēma mazas šķērītes.
4 irānā pirktus saliekamos nažus (2 no tiem skaidri skaitītos kā aukstie ieroči) nevienu reizi neviens nepamanīja.
Bet tā jau ir viena priekšrocība būt muslimam ar bārdu līdz nabai - pats no terorisma nebaidies. Izskatās, ka citi arī.
Jaukus mākoņus visiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 27.10.2010 16:58
Informācijai - tikko saņēmu zvanu no Intas Smildziņas, Rīgas lidostas aviācijas drošības departamenta diretores, kas man ļoti laipni paskaidroja gan par adatām, gan šķidrumiem. Par adatām esot tā, ka citreiz citā vietā varbūt man nepaveikšoties, jo adatas esot bīstamo pārvadājamo lietu sarakstā. Taču inspektori vērtējot situāciju un lietas īpašnieka emocionālo stāvokli (vai viņš/ viņa ir uzbudināts, utt.). Es, protams, minēju, ka būtu labāk gan lidotājam, gan darbiniekam zināt, kas ir pieļaujams un kas nav pieļaujams un kur nav nekādu interpretāciju (lai nav tā, ka Rīgas lidostā bambusa adatas ir OK, bet Berlīnē - nē). Varbūt, ka tas ir jāceļ ES līmenī... Jebkurā gadījumā prieks, ka ir tāda tieša atgriezeniska saite, sapratne par problēmām un vēlme meklēt risinājumus un lietas uzlabot. Paldies!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Juris 27.10.2010 10:54
"lūdzu, uzsmērējiet tos uz rokas" - Labi vēl ka nelika izdzert :) Bet ja nopietni, tad manuprāt rietumu valdībām vienkārši ir izdevīgi uzturēt šādu apdraudētības sajūtu cilvēkos. Pierādīts fakts, ka tas palīdz labējām valdībām uzvarēt vēlēšanās. Juris @ Latvijas.com

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

FZSS 27.10.2010 10:45
debesīs esot ,varētu būt jauki meditēt ,labāk:D

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 27.10.2010 10:42
Paldies par komentāriem un savas pieredzes stāstiem! Es domāju, ka pavisam noteikti te ir joma, kur prasās uzlabojumi - ja nu reiz ir vienoti ES standarti, tad lai arī visās lidostās tos vienoti izpilda. Lai būtu tādi "biežāk uzdotie jautājumi", ko lidotāji var apskatīties, bet drošībnieki arī izpildīt.
Par tiem 200ml tūbiņām - skaidrs, ka tas "labvēlīgais" drošībnieks bija pārāk labvēlīgs, jo to nevajadzēja atļaut. Man arī ir nācies izmest lietas, kas ir lielākas par 100ml, kad gandrīz nokavēju lidmašīnu un nācās nodošanai paredzēto bagāžu ņemt līdz kā rokas bagāžu. Bet, kad ir izvēle - nopirkt jaunu kosmētiku, vai nokavēt lidmašīnu - es tomēr izvēlos pirmo. Likumi ir likumi, un kad tos zina, var iemācīties arī izpildīt :)
Par adatām - laikam ar bambusa adatām neko nevar nodurt, jo tās salūzt? Bet drošības dienesta cilvēki, kad pirms lidojuma zvanīju, nebija zinoši un atbilžu vietā aizdomājās, vai plastmasas adatas arī ir asas, un ieteica drošības pēc tomēr tās nodot bagāžā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

cha-cha 27.10.2010 09:49
Šīs drošības pārbaudītāju dīvainības, lai neteiktu oriģinalitāte visatļautībā, ir tiešam apbrīnas vērtas. Vienā lidostā jūs mierīgi tiekat cauri ar "aftershave" krēma par trešdaļu piepildītu tūbiņu , bet nākamajā jums šo pašu tūbiņu liek izmest, jo marķējums uz tūbiņas rāda, ka oriģināls ir 200 g. OK! Lai tā būtu - formāli otrās pārbaudes inspektoram ir taisnība. Bet nedod Dievs jums iedomāties nopirkt ekonomiskās spuldzes (oriģinālā iepakojumā ar klātpieliktu veikala čeku!) un ielikt savā rokas bagāžas somā! Izrādās, ka Berlīnē tās tiek uzskatītas par briesmīgāko terorisma ieroci. Arī plakātu (manā gadījumā stenda referāta) piestiprināšanai domātais lipeklis ir ticis uzskatīts par "plastic bomb". Un tā varētu turpināt.
Interesanti, vai tiešām ES nevar publicēt viegli pieejamā internetsaitā visām ES valstu lidostām kopēju noteikumu klāstu ar e-pasta adresi, kur vērsties neskaidrības gadījumā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kārlis Streips > autorei 27.10.2010 09:38
Te ir stāsts par noteikumiem un padotajiem. Kaut kur pa augšām kāds nolēma, ka turpmāk ir jāpārbauda šķidrumi, kādus darba ļaudis vēlas ienest lidmašīnas salonā, un no turienes atlika mazajiem gariņiem nointerpretēt, ko tas varētu nozīmēt, it īpaši garlaicības brīžos. Man kosmētikas somiņa nav aktuāla un, ja godīgi, arī adāmadatas ne. Es vairāk tāds tamborētājs. Bet man reiz Rīgas lidostā atņēma Rīgas balzāma pudeli, kuru grasījos vest uz Štatiem. Nācās lidostas veikalā pirkt vēl vienu un padomāju pie sevis "atradies biznesiņš -- varbūt mana pudele pēc tam, kad būšu aizlidojis, nonāks turpat veikalā". Un ir arī bijušas garas diskusijas ar, šķiet, Prāgas lidostas pārstāvi par to, kāpēc soma, kura bija salonā ienesama pa ceļam uz Milānu un nekādas problēmas neradīja, pa ceļam atpakaļ uz Rīgu vairs nav salonā ienesama. Bet stāsts par adāmadatām nudien ir uzjautrinošs, jo no tā izriet, ka bīstams ir nevis ass priekšmets, bet gan tas, no kā šis asais priekšmets ir gatavots. Velk uz murga pusi. :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Sandra 26.10.2010 21:54
Nesen lidojot redzeju, kaa tika parvadatas un lidojuma laika ari pielietotas plastikata adamadatas (tadas, ap 25 - 30 cm garas). Liels bija mans izbrins, ka tas tika laistas cauri Rigas lidostai. kaa ari tikpat interesanti bija noskatities, ka Rigas lidostas drosibnieki meginaja arzemniekam iestaastit, ka rokas bagaza nevar nemt Zippo skiltavas. tikai parastas. beigas gan noskaidrojas, ka vins varot lidot arii ar Zippo. (skiet, lieki piebilst, ka sim cilvekam si bija pirma reize, kad rokas bagaza grib atnemt Zippo. bet ta galigi nebija pirma reize, kad vins lidoja.)

Citi autora darbi
7595930098 1188c7be29 z

Life with Donald Trump 1 Autors:Dace Akule

Uzticesanas vienna konference

Par uzticēšanos 66 Autors:Dace Akule

Peru akmeni

Par globāli būtisko 1 Autors:Dace Akule

Kaleidoskops 1

Par sarežģīto pasauli 1 Autors:Dace Akule

Bilde peru

Par Peru 5 Autors:Dace Akule

11825959 10153434773260306 6968551125438830656 n

Par AirBaltic 17 Autors:Dace Akule