Raksts

Informācija par slēptās reklāmas apjomu


Datums:
04. marts, 2005


Autori

Providus


Līderpozīcijas iespējamās slēptās reklāmas gadījumu skaita ziņā ieņem Latvijas Pirmā Partija (LPP), un Latvijas Sociāldemokrātiskā strādnieku partija (LSDSP). Tālāk seko partija “Par cilvēktiesībām vienotā Latvijā” (PCTVL) un patriotiskā apvienība “Dzimtene”, “Jaunais centrs” (JC) un “Tautas Saskaņas partija”, kā arī reģionālās partijas - “Latgales Gaisma” (LG) un “Latvijai un Ventspilij”. Uz šīm 8 partijām attiecas 90% no visiem 219 gadījumiem, kuros kopā pieminētas 15 partijas. Tas noskaidrots “Providus” veiktajā iespējamās slēptās reklāmas monitoringā.

LPP visvairāk parādījusies krievu nacionālajā presē (21) un radio (10), savukārt LSDSP iespējamās slēptās reklamēšanas tendences bieži konstatētas t.s. “Rīgas ziņās” (10 gadījumi), kas izvietotas dažādos medijos, kā arī latviešu nacionālās preses publikācijās (11 gadījumi). LSDSP turklāt izmantoja politisko reklāmu, sauktu “Vēlēšanu ziņas”, kas pēc formāta atgādināja LTV “Panorāmas” sākumu un maldināja auditoriju par ziņu raidījuma sākšanos. PCTVL iespējami slēpti reklamēta tikai krievu nacionālajā presē (28), tāpat kā TSP (23) un pamatā JC (22 gadījumi).

Šādas ziņas apkopotas Sabiedriskās politikas centra “Providus” projekta “Atklāti par 2005. gada pašvaldību vēlēšanām” ietvaros, kopsummā līdz šim konstatēti 219 iespējamās slēptās reklāmas gadījumi. Šie skaitļi atspoguļo situāciju presē no 2005. gada 1. janvāra līdz 13. februārim un elektroniskajos medijos – no 24. janvāra līdz 20. februārim. Monitoringa ietvaros tiek analizēti 17 nacionālie laikraksti, 29 žurnāli, 40 reģionālās avīzes, 7 nacionālās TV un 7 reģionālās TV, kā arī 8 radio stacijas.

Par vispārējām tendencēm

“Rīgas ziņas”
Īpašu pozitīvas publicitātes gūšanas iespēju LSDSP nodrošina “Rīgas ziņas”. Projekta ietvaros konstatēts, ka laikā no 24. janvāra līdz 20. februārim t.s. “Rīgas ziņās” Rīgas Domes amatpersonas parādījušās kopā 51 reizi. LSDSP amatpersonas tajās parādījušās 40 reizes, PCTVL – 4 reizes, TSP – 3 reizes, Latvijas Kalves – 2 reizes, TP un LC – katra pa vienai reizei. LSDSP parādījusies 78% gadījumu, PCTVL 8% gadījumu, TSP – 6%, Latvijas Kalve – 4% no visiem gadījumiem.

Ne visi no šiem gadījumiem ietver slēptās reklāmas pazīmes, LSDSP slēpti reklamējoši materiāli tika konstatēti 10 gadījumos, tomēr amatpersonu parādīšanās “Rīgas ziņās” neataino politisko spēku samēru Rīgas domē un dod LSDSP amatpersonām priviliģētu pozīciju attiecībā uz Rīgas Domes darba komentēšanu.

“Radio PIK”
Radio PIK ēterā pārsvarā viesojas apvienības “Dzimtene” deputātu kandidāti, kopsummā 9 kandidāti no “Dzimtenes” radio PIK dzīvajā ēterā bijuši 25 reizes, komentējot dažādus jautājumus. Trīs reizes šī radio studijā viesojās deputāta kandidāte no Tautas Saskaņas partijas.

Kristīgais Radio
Kristīgais radio sākot no 21. janvāra ik nedēļas, kopsummā 6 reizes aicinājis LPP deputātu kandidātus (t.sk. mēra amata kandidātu Juri Lujāni) kā aktuālās intervijas viesus radījumā “Valsts kā institūcija Bībeles skatījumā un mūsu priekšstati par to”, kā arī ārpus programmā paredzētā laikā izvietoja interviju, kurā vienīgā komentētāja bija LPP deputāta kandidāte, kopsummā ļaujot LPP deputātu kandidātiem parādīties 7 reizes.

“Ventspils TV”
Dažādu pilsētas norišu komentēšanai – Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra vizīte, slēpošanas kalna atklāšana, līguma ar Latvijas Nacionālo teātri parakstīšana, kultūras centra rekonstruēšana – kā vienīgo notikuma komentētāju Ventspils TV izmanto Ventspils mēru Aivaru Lembergu. Kopā saskaitīti 7 šādi gadījumi, kur neparādās neviens cits komentētājs.

Projekta ietvaros par iespējamu slēptu reklāmu tiek uzskatīti mediju materiāli, kas radušies apmaksas, spiediena vai darījuma ietekmē, bet tiek pasniegti kā ikdienas žurnālistika. Projekta ietvaros noteikti kritēriji, pēc kuriem atpazīt iespējamo slēpto reklāmu. Projekta veikšanā piedalās eksperti, mediju pārstāvji un akadēmiķi. Sīkāku projekta aprakstu atradīsiet šeit: http://www.politika.lv/polit_real/files/lv/sabies_metod_2.doc. Projektu finansē Eiropas Savienība un Latvijas valsts.

Sīkāka informācija: Lolita Čigāne, “Atklāti par 2005. gada pašvaldību vēlēšanu finansēm”, tel: 7039267


Pilsoņi kā kampaņu vērtētāji un uzraugi

Projekts “Atklāti par 2005. gada pašvaldību vēlēšanu finansēm”


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!