Informācija par politisko partiju un citu personu tēriņiem un iespējamiem priekšvēlēšanu izdevumu griestu pārkāpumiem

Providus publiskojis informācija par politisko partiju un citu personu tēriņiem un iespējamiem priekšvēlēšanu izdevumu griestu pārkāpumiem projekta "Atklāti par 9. Saeimas priekšvēlēšanu kampaņas finansēm" ietvaros.

Iesaki citiem:
Logo fons

Saskaņā ar Providus rīcībā esošajiem priekšvēlēšanu reklāmas izmaksu monitoringa datiem, ar Tautas partiju (TP) saistītās biedrības “Sabiedrība par vārda brīvību” izdevumi priekšvēlēšanu reklāmai likuši TP pārkāpt kampaņas izdevumu ierobežojumus par 94 000 latu. Neviena cita politiskā partija gan pati, gan ar citu personu palīdzību priekšvēlēšanu izdevumu griestus nav pārkāpusi.

9. Saeimas vēlēšanas, kas notiks 2006. gada 7. oktobrī ir pirmās parlamenta vēlēšanas, kas notiek pēc tam, kad 2004. gadā tika ieviesti partiju kampaņas izdevumu “griesti”. Likums nosaka, ka partijas 270 dienas pirms vēlēšanām savai priekšvēlēšanu kampaņai nedrīkst iztērēt vairāk nekā 0,20 Ls uz vienu balsstiesīgo vēlētāju iepriekšējās Saeimas vēlēšanās. 2006. gadā šī summa ir gandrīz 280 000 LVL.

Lai gan 2005. gada pašvaldības vēlēšanas pierādīja, ka lielākais vairums politisko partiju priekšvēlēšanu izdevumu ierobežojumus ievēroja, pirms 9. Saeimas vēlēšanām parādījusies tendence priekšvēlēšanu izdevumu griestus apiet ar citu personu izvietotas reklmāmas palīdzību. Tā laika posmā no 2006. gada janvāra līdz augustam visvairāk politiskās reklāmas bija izvietojušas ar partijām saistītas personas, nevis pašas partijas – premjerministra biroja vadītāja Jurģa Liepnieka dibinātā organizācija “Sabiedrība par vārda brīvību” – apmēram 322 000 LVL, Ainārs Šlesers – apmēram 120 000 LVL un Aivars Lembergs – apmēram 80 000 LVL. Ja šos izdevumus pieskaita ar šīm personām saistīto partiju izdevumiem, tad sanāk, ka TP izdevumu ierobežojumus pārtērējusi par aptuveni 94 000 LVL, kamēr citas partijas izdevumu griestiem vēl nav pietuvojušās.

Providus uzskata, ka attiecībā uz minētajām personām ir nevietā runāt par t.s. trešajām personām, jo par trešajām personām uzskatāmas personas, kas nav saistītas ar konkrētu politisku partiju. To, ka, piemēram, Jurģis Liepnieks ir saistīts ar TP un ir faktiskais TP kampaņas rīkotājs, pierāda TP jauniešu organizācijas mājas lapā lasāmais - “Jurģis Liepnieks daudz stāstīja arī par šī gada Tautas partijas vēlēšanu kampaņu. Par to, kā to iespaidos jaunās likuma normas saistībā ar finansējumu, par to, kāds būs aptuvenais naudas sadalījums reklāmas kampaņā, uz ko tiks balstīta visa kampaņa”. Līdzīgā veidā Ainārs Šlesers ir Latvijas Pirmās partijas dibinātājs, priekšsēdētājs un deputāta kandidāts un Aivars Lembergs Zaļo un Zemnieku savienības nominētais premjera kandidāts.

Saskaņā ar partiju finansēšanas likuma ziedojumu definīciju citas personas izvietota reklāma var tikt uzskatīta par ziedojumu partijai. Piemērojot likumu šādā veidā, “Sabiedrība par vārda brīvību” likumu pārkāpusi gan tāpēc, ka juridiskām personām partijām ziedot aizliegts, gan arī tāpēc, ka atļautā ziedojuma summa gada laikā ir 10 000 LVL, ko “Sabiedrība par vārda brīvību” pārkāpusi 30 reizes.

Projekts "Atklāti par 9. Saeimas priekšvēlēšanu kampaņas finansēm" tiek realizēts ar Lielbritānijas vēstniecības un Sorosa fonda - Latvija finansiālu atbalstu.

Politisko partiju un citu personu politiskās reklāmas izdevumi 2006. gada janvārī – augustā (234.15 KB)

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Citi autora darbi