Iespējamo slēptās reklāmas gadījumu analīze medijos pirms 2005. gada pašvaldību vēlēšanām

  • Autors:-
  • Organizācija:Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS
  • Gads:2005
  • Valoda:latviešu

Ziņojuma mērķis ir identificēt un analizēt slēptās reklāmas gadījumus medijos pirms 2005.gada pašvaldību vēlēšanām.

Iesaki citiem:

Ziņojumā atklāti 672 iespējamie slēptās reklāmas gadījumi, kas par 25 partijām tika izvietoti 53 dažādos medijos. Secināts, ka iespējamie slēptās reklāmas gadījumi lielākoties ir dažu mediju un atsevišķu partiju darbības veids. Analīze aptvēra kopumā 108 Latvijas raidošos un drukātos medijus nacionālā un reģionālā līmenī, un vairumā no tiem slēptās reklāmas netika konstatētas vispār vai uzskatāmas par izņēmuma gadījumiem, jo mediji lielākoties pieturējušies pie kvalitatīvas žurnālistikas principiem.

Analīzē konstatēts, ka apvienība “Dzimtene” ir līdere iespējamo slēpto reklāmu biežuma ziņā (157 gadījumi), kam seko “Jaunais centrs” (95), LSDSP (84) un PCTVL, Tautas saskaņas partija un Latvijas pirmā partija (katrai 79 gadījumi). Par šīm 6 partijām izvietoti kopumā 84% visu konstatēto iespējamās slēptās reklāmas gadījumu, pārējām partijām tādi konstatēti daudz retāk.

Ziņojumā ir sniegts sīks izklāsts par medijos konstatētajām tendencēm, konkrētiem iespējamās slēptās reklāmas gadījumiem, kā arī iekļauti komentāri no žurnālistu darba grupas, kurā tika izvērtēti analizējamie materiāli, un savu viedokli par pētījumu izteikuši arī mediju vadītāji. Apskatot mediju grupas, pēc konstatēto iespējamās slēptās reklāmas gadījumu skaita tās sarindojas sekojoši:

  • krievu presē atklāti 382 gadījumi (visbiežāk tā bijusi pseidonotikumu atspoguļošana, popularizējot kandidātus vai partijas, visvairāk materiālu atlasīts avīzē “vesti Sevodņa un Čas);

  • latviešu presē konstatēti 90 gadījumi (visbiežāk publicēti vienpusīgi viedokļi par kādu partiju vai deputāta kandidātu, lielākais gadījumu skaits ir “Rīgas Balsī”);

  • raidorganizācijās – 52 gadījumi (visbiežāk publicēti vienpusīgi viedokļi par kādu partiju vai deputāta kandidātu, lielākais gadījumu skaits konstatēts Venstpils TV).

  • Kā atsevišķs bezprecedenta gadījums ziņojumā nodalīts radio PIK, kurā konstatēti 148 slēptās reklāmas gadījumi, kas saistīti ar viena politiskā spēka – radio īpašnieka veidotās apvienības “Dzimtene” popularizēšanu. Ziņojuma autori uzskata, ka līdz 2006.gada Saeimas vēlēšanām nepieciešams panākt šīs raidstacijas slēgšanu.




  • Projekts īstenots ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu. Par ziņojuma saturu pilnībā atbild Sabiedriskās politikas centrs “Providus”, un tas nekādā ziņā neatspoguļo Eiropas Savienības viedokli.

    (Iespējamo slēptās reklāmas gadījumu analīze medijos pirms 2005. gada pašvaldību vēlēšanāmpdf)

    (pdf 3. pielikums. Rīgas domes līgumi ar ar plašsaziņas līdzekļiem (257.71 KB)pdf)

    Iesaki citiem:

    Vēl šajā tēmā

    PĒTĪJUMS: Kā mediji atspoguļoja krīzi? Autors:Vita Dreijere

    Pētījums: Indivīdu attiecības tiešsaistes sociālajos tīklos 12 Autors:Jānis Buholcs

    Ziņas sabiedriskajā televīzijā: paaudžu un etnisko grupu mediju izvēles Latvijā 2 Autors:Jānis Juzefovičs

    Mapping Digital Media: Latvia 2 Autors:Jānis Juzefovičs

    Independent Study on Indicators for Media Pluralism in the Member States - Towards a Risk-Based Approach 1 Autors:Eiropas Komisija Izpildītājs: Katholieke Universiteit Leuven – ICRI, Central European University – CMCS and Jönköping International Business School – MMTC, together with a consultancy firm, Ernst & Young Belgium.

    Slēptā reklāma Latvijas mediju saturā: cēloņi, redakciju stratēģijas un reklāmdevēju prakse 12 Autors:Anda Rožukalne

    Citi autora darbi