Atslēgvārdi:

Gribētu dzīvot tādā zaļā valstī 15

Lidmašīna tuvojās Kopenhāgenai un samazināja lidojuma augstumu, kad ieraudzīju vēja ģeneratoru parku pašā jūras vidū, uzreiz pēc tilta un tuneļa, kas savieno Dāniju ar Zviedriju. Tas bija tik skaists skats - baltās vējdzirnavas griezās sinhroni uz Baltijas jūras tīri zili zaļā fona! Uzreiz sāku domāt par skandināvu valstu zaļumu, un atcerējos tikko Dienā lasīto rakstu, ka Dānija – līdere zaļās enerģijas patēriņā Eiropā - līdz 2075.gadam plāno vispār atteikties no fosilās enerģijas, tas ir naftas, oglēm un gāzes. Uzreiz atcerējos arī Zviedriju, kur daudzi dzīvo tik zaļi, ka ik uz soļa ir redzamas mega lielās atšķirības starp viņu domāšanu un tai pakļauto ikdienu, un citās Eiropas valstīs notiekošo, īpaši mūsu reģionā. Un jā, arī mani ikdienas it kā zaļie soļi uz Skandināvijas valstu fonu izskatās ja ne uzreiz pavisam nezaļi – jo es cenšos un domāju, ka rīkojos zaļāk par mainstrīmu – bet puszaļi gan.

Iesaki citiem:

Uzreiz arī atcerējos citu tajā pat Dienā lidmašīnā lasīto rakstu par atkritumu savākšanas tirgu. Raksts par atkritumu tvertnēm un, visticamākais, fiktīviem konkursiem par labu viena uzņēmuma interesēm, bet tajā nebija neviena vārda par prasību atkritumu savācējiem nodrošināt iespēju atkritumus šķirot. Tas, protams, varētu tikai nozīmēt, ka zīmju skaita ierobežojuma dēļ Dienai šoreiz nesanāca man pateikt, vai varu cerēt uz iespēju ērti atkritumus šķirot, vienalga kādās atkritumu tvertnēs. Bet varbūt tas liecina arī par avīzes auditoriju, vai to, kādu to redz avīze. Acīmredzot, tā nav pārāk zaļa auditorija, jo, lai gan raksti par zaļumu (piemēram, plastmasas maisiņu lietošanas ierobežošanu) pēdējā laikā parādās biežāk, citas Dienas aktivitātes neliecina, ka avīze ir zaļa. Par to liecina kaut vai Dienas portāla reklāmas kampaņa, kuras laikā vārdi “Diena.lv” pa Rīgas ielām tika vizināti uz mašīnas jumtiem, katram burtam un pat punktam piešķirot savu “taksometru” (kopā 8 mašīnas), palielinot piesārņojumu un mašīnu skaitu sastrēguma stundās. Un atkal - Skandināvijas valstīs šādas kreatīvas reklāmas droši vien zaļi domājoši uzņēmumi pat neapsver, kur nu vēl iedomājas īstenot. Bet atkritumus var šķirot ne tikai visi tie, kas zaļi izauguši, bet arī visi tie, kas paši līdz tam aizdomātos vēlāk, ja vien valsts ar attiecīgu politiku nebūtu palīdzējusi prasties būt dabai draudzīgākiem jau tagad.

Man ir viens konkrēts iedvesmas avots par zaļu dzīvi. Tā ir ģimene Zviedrijā, pie kuras dzīvoju, tur studējot 1996.gadā. Viņu mājās viss iespējamais ir no dabiskiem materiāliem, vairākumu mēbeļu un mājas apdari taisījis pats saimnieks, tādējādi arī nevis patērējot citu ražoto, bet ieguldot darbā savu enerģiju. Uz mājas jumta ir saules baterijas, kas dod apkuri un silto ūdeni. Sienas ir izolētas ar ekoloģiskiem materiāliem, jo energoefektivitāte ir vērtība. Atkritumi tiek šķiroti. Tiek rūpīgi domāts par ūdens patēriņa ierobežošanu, piemēram, netecinot ūdeni bez pielietojuma visas 5 minūtes, mazgājot zobus, vai saīsinot laiku, kas pavadīts dušā. Visa iespējamā sadzīves ķīmija ir ekoloģiska, pat, ja baltās drēbes ar laiku paliek ne gluži sniegbalti baltas. Bet piemājas dārziņā tiek audzēti tie dārzeņi, augļi, ogas un garšvielas, kuras var audzēt Zviedrijā un kuru audzēšana neprasa pārāk lielu piepūli. Savukārt, eksotiskos dārzeņus un augļus, kā arī tos, kuru audzēšana prasa pārāk lielu piepūli, kā, piemēram, kartupeļus, viņi pērk ar norādi “ekoloģisks produkts” – tas nekas, ka tāds banāns ir daudz dārgāks. Lūk, tā ir dzīve – dzīvot tādā ekoloģiskā mājā un vidē pie ezera, dzerot ūdeni no krāna, sēžot dīvānā, kas apvilkts ar linu, sildot kājas aitādas paklājā, mierā ar sevi un māti dabu.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (15) secība: augoša / dilstoša

Tmp author bdd174d29c18893f8040d1ca0cd30c40b76ac587432bcc3f16557adc2b366733
5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Guntis Sipovičs 01.07.2008 01:51
Piekrītu, cik par Dienvidu tilta "iztērēto" milijardu latu varētu uzcelt vēja ģeneratoru parkus ???, elektrības pietiktu domājams visai Latvijai un paralēli ar HESiem būtu energo lielvalsts..., kad būs citāda saeima tad varbūt, patreiz citas intereses...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 16.06.2008 14:08
Vladimiram Vladimirovičam - http://forum.agora.europarl.europa.eu/jiveforums/category.js...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Vladimirs Vladimirovčs 13.06.2008 16:49
Ups, ja tas notiek mūsu jaunajā māmuļā Briselē, tad jau gandrīz būtu saskrējušies. labprāt uzzinātu ko tuvāk par šīs konferences saturu un runātājiem. Ja varat, norādiet kādu linku...

Tad arī varētu nopietnāk spriest par to avotu nopietnību, kas Jūs un jūsu tipa aktīvistus baro ar informāciju.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 13.06.2008 12:15
Skaisti - piekriitu, Vides fakti ir lielisks raidiijums, un ir Latvija cilveki, kas doma zalji! Par Parex arii reiz rakstiiju blogu, par Jaani Brizgu un Peedas projektu var tikai lepoties! Bet daudz veel daraams, lai Daba ar lielo burtu tiek aizsargata.
Tiesi sobrid, starp citu, esmu Eiropas Parlamenta konference par climate change, kur diskusijas centra ir nepieciesamiba domat par vides aizsardzibu, energoefektivitati, jaunajam tehnologijam, kas ir zalakas, utt.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Skaisti 11.06.2008 19:33
Man ļoti interesē šis temats un sekoju līdz visam, ko vien pamanu - izlasu, noskatos un novērtēju. Tomēr Dacei gribētu lūgt - piesaucot lieliskos ārzemju piemērus, nenoniecināt (ar to domāju - nepieminot) pašmāju lieliskos piemērus, ja ne gluži slavēt tos, tad ievērot gan. TV raidījums Vides fakti ir lielisks darbs, ko dara profesionāļu komanda ar Semjonovu priekšgalā. Ja par uzņēmumiem - nekādā mērā nereklamēju Parex, bet reklāmas ar Māri Olti ir lielisks piemērs. Jānis Brizga un viņam līdzīgie - cepuri nost!!! Projekts "Pēdas"... utt. Jo pietuvinātāki mums pašiem piemēri, jo lielāks entuziasms mesties līdz! Es mīlu Latviju un priecājos par dabas mīlestību, kas ir ļoti daudzos latviešos un Daba arī šeit ir ar lielo burtu!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

peljuks 11.06.2008 16:09
Bet kaa juus uztvertu ,ka to ,ko agraak uzskatiija par koksnes atkritumiem tagad ljoti efektiivi izmanto kaa energijas avotu,piemeeram Zviedrijaa?Un nevajag te AES vai gaazes stacijas...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Rita 10.06.2008 11:04
Dace, neruc uz mani ka lauva!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 09.06.2008 17:33
Specials atkartojums Ritai - P.S. Aicinu visus diskusijā runāt par tematu, nevis mētāties ar apvainojumiem un piezīmēm man! Mums katram ir tiesības uz saviem viedokļiem, lūdzu respektējiet to!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Rita 09.06.2008 15:43
Dace, ko Jus atkal esat te saskribilejusi....

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 08.06.2008 13:42
Paldies visiem komentētājiem! Nesaku, ka zaļai enerģijai nav negatīvu blakus efektu, tai skaitā, ja vēja dzirnavas ir jūrā. Bet vēja dzirnavas nav vienīgais veids, kā izmantot zaļāku enerģiju, un es dažus citus veidus blogā pieminēju, tai skaitā energoefektivitāti, kas ļauj patērēt mazāk enerģiju. Un, piekrītu Pēterim, vismaz Skandināvijā šos jautājumus pēta un tie ir "mainstream" temati un ikdiena, jo vairums cilvēku tur uzvedas zaļāk nekā pie mums! To jūs taču nenoliegsiet!

P.S. Aicinu visus diskusijā runāt par tematu, nevis mētāties ar apvainojumiem un piezīmēm man! Mums katram ir tiesības uz saviem viedokļiem, lūdzu respektējiet to!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Pēteris 06.06.2008 19:32
Zaļā enerģija pašlaik ir ļoti "aprunāts" jautājums arī Zviedrijā. Vienmēr esmu apbrīnojis, ka skandināviem ir izteikta politiskā griba iegūldīt līdzekļus alternatīvu enerģijas ieguves avotu izveidē un, pats galvenais, izpētē. Tādēļ zviedri nebūt nebija tik knaši uz rapšu audzēšanu, jo viņu pētījumi īsi pēc rapša pasludināšanas par jauno enerģijas risinājumu bija atklājuši, ka daudzās valstīs, piemēram, Ziemeļbrazīlijā, tas rada nepareizus stimulus - zemnieki ražoja rapšus, bet pilnīgi aizmirsa par lauksaimniecības preču ražošanu, kas radīja šo preču cenu kāpumu.

TOMĒR skandināvi vismaz pēta šos jautājumus, tā teikt mēģina darīt lietas labā, lai radītu mazāk ekoloģisko problēmu. Tikmēr ir dažas valstis, kurās pati politiski nopietnākā izšķiršanās ir vai nu celt TEC, vai AES - tas ir, vides aspekts politiskajā diskusijā vispār netiek skarts.

Interesants jautājums, kas tika skarts šeit diskusijā, bija par to, ka eko-dzīvesveidu var atļauties tikai bagātnieki. Tā gluži nav - skandināvu vidusšķira nav īpaši bagāta, ja salīdzina ar pārējām OECD valstīm.

Tomēr skandināvu sabiedrībās ir dziļa pietāte pret dabu. Daba nav vienkārši apkārtējā vide, tā ir Daba ar lielo burtu. Piemēram, amerikāņu reliģiju pētniece Valerie DeMarinis uzskata, ka skandināvi attiecas pret dabu kā pret svētu telpu. Manuprāt, šinī izteikumā ir daudz patiesības un tas izskaidro ne tikai lielo interesi par ekoloģiski draudzīgu enerģiju, bet arī nereti šādus tādus pārspīlējumus.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jana Janovna 06.06.2008 13:26
Piekritu visiem tik ne autorei. Latvija vispar vajadzetu sakt ar energoefektivitates pasakumiem - joprojam ir nepiedodami daudz maju, kur vejsh pa visiem galiem push. Eko dzive eko majas pagaidam ir pieejama tikai ljoti turigiem cilvekiem (nez kapec pati tada nedzivo!?)
Liels nodoklis lieliem dzinejiem ir ljoti atbalstama lieta, paskatoties kaut vai Anglijas piemeru - visi brauc ar 1.4 - 1.6l dzineeju autinjiem, toties vari uztjunet ka vien velies - lietos diskus, adas salonus, spoilerus u.c. galvenais, tas tak videi nekaite un izradities ari ir var ja dikti vaig.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Vladimirs Vladimirovčs 06.06.2008 12:13
Konkrēti par tām dāņu vējdzirnavām ir droši zinātnieku pētījumi, ka tās jau IR IETEKMĒJUŠAS putnu migrācijas ceļus un vietējās dzīvojošās putnu sugas ne jau labākajā virzienā. tas pats attiecas uz JAU IZNĪCINĀTĀM zivju nārstu vietām dānijas piekrastē. Vēl turpināt arī par citiem "zaļajiem ieguvumiem" un to atstāto "ekoloģisko pēdu"?
Piekrītu, Hummer kāpās ir nonsenss. Vien tikpat rūpīgi kā jaunas elektrostacijas būve, ir jāizvērtē alternatīvās enerģijas ieviešanas pasākumi. Daudz "zaļāk" būtu, ja ierobežotu bezjēgā savairojušos autiņu ar lieliem dzinējiem izplatību. Varētu sākt kaut vai ar to, ka uzliktu bezjēgā lielu ekonodokli tam pašam Hummer, kurš netiek izmantots, piemēram, armijas vajadzībām. Ir pietiekami ekonomiski nelieli auto ar kuriem, piemēram, tas pats copmanis vai mednieks var nokļūt savā izvēlētajā vietā. Manuprāt piekritīsi, ka Cayenn Turbo S ir tikai un vienīgi sava "ego" varēšanas izrāde un tam nav nekāda sakara ar komfortablu nokļūšanu no punkta A un punktu B.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Aleksis, V.Vladimirovičam 06.06.2008 10:59
Piekrītu V.V. par to, ka Haverkampa kritika pret kodolenerģiju ir gluži nemotivēta tāpat kā daži citi "zaļi domājošie raksti" šajā portālā.

Toties Daces attieksme šķiet konsekventa. Vai ir vajadzīgs ekonomistu pamatojums, ja cilvēka mērķis ir justies labi, būt saskaņā ar sevi un savu vidi? Dace raksta: "Lūk, tā ir dzīve – dzīvot tādā ekoloģiskā mājā un vidē pie ezera, dzerot ūdeni no krāna, sēžot dīvānā, kas apvilkts ar linu, sildot kājas aitādas paklājā, mierā ar sevi un māti dabu." Vismaz priekš manis būtu neizdevīgi, ja itin visas jaunās sievietes deklarētu, ka viņu ideāls ir nevis eko-stils, bet gan mačo vīrieši, kuri brauc pa pludmali un meža izcirtumiem ar Hummer apvidus automašīnām :) Ir labi un pareizi, ja mūsu līdzpilsoņiem simpatizē dažādi dzīves stili un ir dažādi priekšstati par labu dzīvi, citādi labā drīz vien pietrūktu.

Protams, pasaules globālo sasilšanu tādas dāņu vējdzirnavas aizkavēs labākā gadījumā par pāris dienām; ikvienai tehnoloģijai, kura pretendē būt reāls risinājums globālai sasilšanai jābūt tik efektīvai un lētai, lai to izmantotu Indijā, Ķīnā un vairākās attīstības valstīs, kur ir vislielākais CO2 pieaugums. Bet kā attīstīto valstu pilsoņu spēļmantas - tur noder gan Toyota Prius hibrīdautomobilis, gan saules paneļi Latvijas platuma grādos, gan vēl visādas jocīgas lietas. Nu varbūt nav ētiski, spēlējoties, piemēram, ar biodīzeli, izraisīt pārtikas cenu fluktuācijas, kad nabadzīgo valstu iedzīvotāju vēderi konkurē ar attīstīto valstu iedzīvotāju degvielas bākām.

Turklāt, tas, kas šodien ir rotaļlieta, kaut kad nākotnē var kļūt par vispārpieejamu tehnoloģiju. Tie, kuri 70-tajos gados Ņujorkā sāka lietot mobilos tālruņus, bija varbūt ekstrēmisti un dīvaiņi. Bet viņi veicināja GSM tehnoloģiju attīstību, lai mūsdienās mobilie sakari palīdzētu ietaupīt degvielu, ko cilvēki citādi tērētu braukdami un ciemodamies viens pie otra.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Vladimirs Vladimirovčs 06.06.2008 09:23
Mīļo autor (piedod, ja Tevi aizvaino šāda familiritāte), protams, no lidojuma augstuma to vēja rotoru tūkstoši izraisa saldsērīgu prieku ne tikai Tevī. Ieteiktu par šiem "vēja parkiem" painteresēties, ko domā, piemēram, ornitologi vai hidrobiologi. Tad arī taptu skaidrs, par kādu "naudu" ir dabūta šī vizuāli "zaļā" enerģija.
Tāpat ieteiktu painteresēties pie ekonomistiem, cik patiesībā "zaļa" ir ziemeļu puslodē tapusī biodegvieta. Tostapt kulta vietu ieņēmušās monokultūras rapsis vai ātraudzīgie šķeldai paredzētie kārkli.

Tā "zaļā", no racionāla resursu viedokļa raugoties ir tikai šķietamība. Un uz to "uzķeras" parasti tieši šādas, no emocionālā viedokļa, viegli ietekmējamas būtnes.

Piedod, bet tā nu viņš ir. Starp citu, tepat potrāla politika.lv intervijā, jau kuro nedēļu stāv viena Greenpeace aktīvista/politikāņa intervija. negribu to pārstāstīt, tāpat kā, manuprāt, gana argumentētos kometārus. Vienkārši zem ārējās "zaļās" čaulas patiesībā veiksmīgi paslēpies elementārs bizness. Vienkārši tas ir paslēpts zem "ejošiem" moralizējošiem saukļiem.

Citi autora darbi
7595930098 1188c7be29 z

Life with Donald Trump 5 Autors:Dace Akule

Uzticesanas vienna konference

Par uzticēšanos 137 Autors:Dace Akule

Peru akmeni

Par globāli būtisko 2 Autors:Dace Akule

Kaleidoskops 1

Par sarežģīto pasauli 1 Autors:Dace Akule

Bilde peru

Par Peru 5 Autors:Dace Akule

11825959 10153434773260306 6968551125438830656 n

Par AirBaltic 23 Autors:Dace Akule