Atslēgvārdi:

Demagoģija par plastmasas maisiņiem 21

Nedēļas nogalē gandrīz eksplodēju, klausoties Maximas demagoģijā, kritizējot Vides ministrijas ideju likt par plastmasas maisiņiem veikalos maksāt tiem pircējiem, kuri plastmasas maisiņus lieto.

Iesaki citiem:

Ievadam, lai saprastu kontekstu - Vides ministrija apsver iespēju vēl vairāk paaugstināt nodokli par plastmasas maisiņu izmantošanu, vai pat likumā aizliegt veikaliem plastmasas maisiņus dalīt bez maksas. Ja kāds nav pamanījis, jau ar 2008.gada sākumu ir paaugstināts tā sauktais dabas resursu nodoklis, kas tika ieviests ar cerību, ka par plastmasas maisiņiem sāktu maksāt pats lietotājs-pircējs. Bet šī cerība bija naiva, jo daudzi veikalnieki jau pirms 2008.gada 1.janvāra paziņoja, ka plastmasas maisiņi esot veikala pakalpojumu kvalitātes sastāvdaļa un tāpēc daudzviet tos joprojām varēja saņemt pa brīvu, un pēc tam izmest dabā, kur katru gadu – pēc ministrijas datiem – tiek izmestas 20 tonnas plastmasas maisiņu!

Nezinu, kur tajā mirklī bija zaļās (vides aizsardzības) kustības, kas nepastāvēja uz principu, ka par plastmasas maisiņiem ir jāmaksā pašam lietotājam, lai viņš ir spiests pārdomāt, vai tiešām maisiņš ir nepieciešams, vai tomēr – ņemot vērā, ka tas kaut ko maksā ne tikai pircējam, bet arī mātei dabai – atgriezties pie maisiņu atkārtotas lietošanas vai audumu maisiņu izmantošanas. Bet ceru, ka tagad vides aizsardzības organizācijas kopā ar Vides ministriju tomēr domā izstrādāt tādus noteikumus, kam patiešām būs pozitīvas sekas vides aizsardzībai, proti, mazāks plastmasas maisiņu apjoms.

Šajā kontekstā “lieliski” bija Maxima preses sekretāra Ivara Andiņa paziņojumi LNT ziņās.

Pirmkārt – un tas jau laikam bija sagaidāms – viņš atkārtoja, ka maisiņi bez maksas esot veikala pakalpojuma sastāvdaļa, tāpēc to izmaksas “sedz uzņēmums”. Kungs aizmirsa gan pateikt, ka jēdziens “sedz uzņēmums” nozīmē, ka izdevumi par plastmasas maisiņiem jau tiek ierēķināti preču cenā, jo veikali nav labdarības iestādes, bet strādā, lai pelnītu. Bet, iekļaujot maksu par plastmasas maisiņiem preču cenā, par tiem maksā gan tie pircēji, kas maisiņus lieto, gan tie, kas izmanto, piemēram, auduma maisiņus.

Otrkārt, viņš paziņoja, ka pircēji esot pieraduši, ka maisiņi ir bez maksas. Tātad, pieraduma dēļ būtu jāturpina iet pa ierasto taciņu, jo sabiedrības izglītošana par videi kaitīgu rīcību acīmredzot neatbilst Maxima misijai. Laikam arī citus ieradumus kā, piemēram, nodokļu nemaksāšanu (25% Latvijā strādājošo nav rakstisks darba līgums vai daļa algas tiek maksāta aploksnēs), narkotiku lietošanu un smēķēšanu, Maximas runas vīra prāt, arī nav vērts mēģināt lauzt vai ierobežot.

Un, treškārt, I.Andiņš virtuozi sasaistīja lielāku dabas resursu nodokli ar inflāciju. Citēju: “Tas būtu ārkārtīgi interesants precedents vēl paaugstināt šo nodokli, un tad valdība un visa sabiedrība brīnītos, kur mums ir 17% inflācija, un vēl vairāk. Mēs godīgi sakot neapgalvojam, ka arī pēc šī nodokļa vēl lielākas paaugstināšanas būtu gatavi likt pircējiem maksāt par šiem maisiņiem, jo cilvēki jau tā veikalos pārdzīvo, ka cenas ceļas produktiem. Vēl papildus ieviest cenu par maisiņiem – tas, mūsuprāt, cilvēkus saērcinātu”. Tātad, pēc Maxima preses sekretāra vārdiem, prasība likt par plastmasas maisiņiem maksāt pašam pircējam palielināšot inflāciju. Sekojot šī apgalvojuma loģikai, Maxima preses sekretārs acīmredzot mēģināja mums pateikt, ka plastmasas maisiņu ieslēpšana preču cenās – kā tas noticis līdz šim – nedod savu kontribūciju inflācijas rādītājā.

Tā ir liela demagoģija un spēlēšana uz sabiedrības emocijām par augsto inflāciju, jo tieši veikalu praktizētā preču cenās ieslēptā maksa par plastmasas maisiņiem (kas ar dabas resursu nodokļa palielināšanu ir cēlusies) faktiski palielina visu preču cenas, liek par maisiņiem maksāt visiem pircējiem (plastmasas maisiņu lietotājiem un nelietotājiem), un spiež inflāciju uz augšu. Toties, ja cena par plastmasas maisiņiem tiktu izņemta no preču cenas un to izmaksas tiktu tiešā veidā uzliktas tikai uz to pircēju pleciem, kas maisiņus lieto, tas neveicinātu inflācijas celšanos, jo veikaliem nebūtu jāpalielina un pircējiem nebūtu jāmaksā augstākas visu preču cenas, pateicoties lielākam dabas resursu nodoklim.
Apgalvojums, ka Maxima varētu turpināt līdzšinējo praksi ar plastmasas maisiņu izmaksu ieslēpšanu preču cenās pat tad, ja dabas resursu nodoklis tiktu palielināts, ir iemesls, kāpēc Vides ministrijai ar likumu būtu jāaizliedz plastmasas maisiņu izdošana bez maksas, ja tā nopietni vēlas samazināt maisiņu lietošanu un izmešanu dabā. Bet manās acīs Maxima ir pateikusi, ko domā par vides aizsardzību un es līdz ar to, ar savu izvēli, kur iepirkties, izteikšu savu vērtējumu par tik bezatbildīgu politiku. Stockmann, savukārt, saviem pastāvīgajiem klientiem nesen izsūtīja paziņojumu, ka visi maisiņi būs par maksu, un informēja par iespēju ar atlaidi iegādāties audumu maisiņu. Līdz ar to cīņā kurš veikals šo divu veikalu vidū ir zaļāks, protams, uzvar Stockmann.

Iesaki citiem:
Creative commons c6ae3e51884b139b45a669ce829ac99646bf0ceb328fc95963f1703a58a032d0 CREATIVE COMMONS LICENCE ĻAUJ RAKSTU PĀRPUBLICĒT BEZ MAKSAS, ATSAUCOTIES UZ AUTORU UN PORTĀLU PROVIDUS.LV, TAČU PUBLIKĀCIJU NEDRĪKST LABOT VAI PAPILDINĀT. AICINĀM ATBALSTĪT PROVIDUS.LV AR ZIEDOJUMU!

Komentāri (21) secība: augoša / dilstoša

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Igors 29.05.2008 17:53
sen jau zinams, ka papira maisini nodara lielaku kaitejumu dabai neka plasmasas; ja interesanti - palasiet http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/science/article2195...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

romualds r 19.05.2008 10:16
aktivitates ap plastmasas maisiniem maldinosas.dabai tie nekaite:vaitad visam jasadalas,ari akmeniem, visai zemei,tapat tie neiespaido planetas sasilsanu.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 02.04.2008 14:35
bū - par iepakojumu precēm arī esam jau ieminējušies agrākajos komentāros, un tas ir viens jautājums, par ko zaļi domājošas kompānijas domā, proti, kā samazināt iepakojuma apjomu, veidot videi draudzīgāku iepakojumu materiālu... Beļģijā, piemēram, ir tādas ēstuves EXKI, kas man ļoti pie sirds, jo tur zupu var paēst traukos, kas taisīti no cukurniedrēm (ja nemaldos) un pēc laika atkritumos sadalās, un karotes&naži&dakšas ir no koka... Lasīju nesen aktiera Leonardo Di Kaprio citātu, ka patēriņa lēmumos ir spēks, proti, ja mēs vairāk pirktu zaļākas preces un pakalpojumus, radot lielāku pieprasījumu pēc tiem, tas arī radīs lielāku piedāvājumu un jaunas darba vietas ar PVN šajā nozarē.
Par maisiņu dedzināšanu plītī - aicinu Jāni Brizgu pastāstīt ar detaļām, ko nozīmē plastmasas maisiņa dedzināšana, kādu ķīmiju tādā veidā rada... Nezinot detaļas, zinu, ka tas ir kaitīgi.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

bū 30.03.2008 23:53
DaceA 25.03.2008 17:20
... ka Drogas automātiski visiem liek pirkumus maisiņos...
----------------------------
Abet tiem šampūniem un citiem draņķiem, ko pērk Drogās, ir IESAIŅOJUMS, kurā ir 100x vairāk plastmasas, kā tai bezsvara maisiņā!!!
Ko nu!?
P.S.
Maisiņus smuki var sadedzināt plīti. Iesaku visiem!
:) :) :)

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ivars 30.03.2008 23:12
Pilnībā piekrītu par demagoģiju no Maximas puses.
Protams, ka jau visam, arī šai maisiņu problēmai ir divas medaļas puses. Lielā mērā jāpiekrīt vairākiem komentētājiem.
TAČU, nez kāpēc Igaunijā pieņem arī plastmasas pudeles un skārdenes pārstrādei???????????????
Nopērciet, piem., Burn enerģijas dzērienu un tur stāv raxtīts par naudiņu, ko iegūsiet nododot šīs skārdenes. Arī plastmasa...
Vidi mēs visi veidojam, ne tikai maximas klienti, bet arī ministriju cilvēki, kas izstrādā MK noteikumus, arī uzņēmēji, kas ražo maisus, kā arī mēs visi pārējie, kas uz to visu vienaldzīgi noraugāmies.
Izskatās, ka latviešiem tas ir asinīs:(
JO VIENALDZĪGI ESAM PRET VISU..... VAI TĀ BŪTU MAISIŅU PROBLĒMA, VAI DRAUGA SIEVAS "IZMĪLĒŠANA" VAI LAUPĪŠANA UZ IELAS. GALVENAIS, KA MŪS TAS TAGAD NESKAR :( :(:(

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 29.03.2008 21:03
ZaneiA - kādu 'visas sabiedrības' viedokli Jūs domājat, pēc kādiem parametriem? Tāda visas sabiedrības viedokļa neeksistē pēc definīcijas, ir dažādu interešu grupu viedokļi, un es vienkārši domāju relatīvi zaļi, neesmu vides aizsardzības organizācijās iesaistīta.
Bet par atkritumiem mēs jau esam te runājuši - ka nav iespējas tos šķirot, jo nav infrastruktūras. Bet ko Jūs piedāvājat? Vai tikai par to sūdzēties, vai tomēr kaut ko darīt, lai panāktu, ka atkritumus šķirot ir jēga? Es izvēlos otru, un tāpēc arī mans komentārs Jānim bija tāds - turēt rokas klēpī un teikt, ka izmaiņas varētu kāds traktēt tā vai šā, nav konstruktīvi.
Starp citu, bija priekš šodien Panorāmā redzēt sižetu par plastmasas, papīra un auduma maisiņiem, un kā Stockmann samazinājies plastmasas maisiņu pircēju skaits, bet papīra un auduma maisiņus nespējot pievest, jo izpērk. PRIEKS dzirdēt! Un arī vienas pircējas lieliskais padoms uzžūt pašiem savu auduma maisiņu bija iedvesmojošs. Es arī kādos ziemassvētkos savu ģimeni apšūdināju ar šādiem maisiņiem (katram savā stilā/krāsās), kurus - kā es redzu - viņi naski lieto! Skaisti taču un videi draudzīgi!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ZaneA 28.03.2008 11:01
Bet es piekrītu Jānim, galu galā Dacei pašai derētu padomāt par visas sabiedrības viedokli, ne tikai par mazu grupiņu vides aktīvistu.

Es piemēram labprāt šķirotu atkritumus, kaut pa krāsām ja vajag, tikai kāda jēga, ja konteiners tikai viens.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 27.03.2008 18:10
Jaanim - es atvainojos, bet Juusu pieeja man ir nepienjemama. Tad jau vispaar neko nevajag dariit, jo ir iespeejas visu paveerst taa vai shaa, Juusu teiktajaa piemeeraa, ka veikalnieki un sabiedriiba ticeetu, ka Vides ministrijas deelj daargi maisinji. Plashaakaa kontekstaa vajadzeetu domaat.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Jānis 27.03.2008 13:23
Nu man šis sarunas par plastmasas maisiņiem liekas nedaudz muļķīgas. Ja vides ministrija nespēj ieviest atkritumu šķirošanu tad ko viņi vispār var runāt par kautkādu darbību ar rezultātiem.
Es pilnīgi saprotu maksimas nostāju "jūs traucēsiet mūsu biznesu mēs jūs pačakarēsim un viss ko jus panāksim mēs būsim tie labie un jūs sliktie! Mums ir nepieciešams uzlabot savu tēlu pēc konkurences likuma izmaiņām un jus mums palīdzēsiet."
Es varu iedomāties kāds butu scenārijs pēc tam kad aizliegtu veikalos izsniegt par brīvu maisiņus. Liktu maksāt par maisiņiem nesamazinot preces cenas (noteikti to viņi nekad nedaritu tas butu muļķīgi. Padarītu šo situāciju vēl saasinātāku un paziņotu ka par kopējām iedzīvotāju izmaksām ir atbildīga vides ministrija. Un to es pat saprastu, jo ko lai dara ka valsts kā "vecs pļēgurs atmest dzeršanu bezspējīgi grābsta gaisu, lai kautko panāktu vides aizsardzībā un liktu cilvēkiem padomāt.
Dariet kā gribiet, bet pirms uzsākiet cīņu izvērtējiet pretinieku un ja nevariet neko uzlabot vai uzvarēt nevajaga pataisīt valsts ierēdniecību par apsmieklu iedzīvotājiem un maximai...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

p.s. 27.03.2008 08:33
Veikalu tīklā Elvi ir iespēja vides aktīvistiem, kas nevēlas ņemt bezmaksas plastmasas maisiņu - nopirkt papīra turzu pa 0,14 Ls. Laipni lūdzu!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

ZaneA 26.03.2008 16:39
ir redzētas arī akcija (iekš TESCO Anglijā) - nodod 20 vienreizējos plastmasas maisiņus un vietā saņem lielu izturīgu daudzreizlietojamu maisu (pie tam arī vizuāli izskatīgāku). Nez vai likšana pircējam maksāt par maisiņu ko mainīs - man tie 3 santīmi neko nemaina, galvenais, lai ir kur salikt produktus... un vienmēr jau nevar tukšas tašas staipīt līdz - ja nu ieskriesi veikalā.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 26.03.2008 15:14
Kalvim - pilnīgi piekrītu. Jautājums par atkal-izmantošanu ir aktuāls dažādos kontekstos un par dažādiem materiāliem, par stikla pudelēm un plastmasas pudelēm, utt. Nesen PRO7 (vācu TV) redzēju interesantu programmu (ja nemaldos, sauc CONTRA un veltīta tieši tam, kā indivīds var palīdzēt vides aizsardzībā un klimata izmaiņu ierobežošanā) par to, kā atkritumus otrreizēji izmanto - sākot ar metāla bundžām, papīru, plastmasas pudelēm, utt. Dažus pat pārstrādā sintētiskā materiālā, no kā pēc tam top apģērbs! Un ja šāda informācija un arī iespējas atkritumus šķirot, taru nodot, utt, būtu pieejamas Latvijas sabiedrībai, tad es ticu, ka būtu uzlabojumi!

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 26.03.2008 14:16
Auduma maisiņu bieža mazgāšana veļas mašīnā un papīra tūtas arī nav gluži bez vides problēmām - būtu interesanti to salīdzināt ar citu modeli - plastmasas maisiņu pārstrādi. (T.i. sakrājot izlietotos maisiņus mājās un pēc tam atdodot tos savākšanai pārstrādei - varbūt paši lielveikali var būt šinī ziņā atsaucīgi? Kopumā Jūs mani pārliecinājāt par maisiņiem, ko izmanto tirdzniecības zālē - to izmantošanu var ievērojami samazināt.

Cita lieta saistībā ar maisiņiem, kas varētu interesēt "Maximai" - padomāt par impulsīviem pircējiem, kuri nevis nāk uz veikalu ar izturīgu somu un iepirkumu sarakstu, bet gan pēdējā brīdī sadomājuši kaut ko nopirkt. Būtu vajadzīgs pircējam ērts risinājums, lai neciestu lielveikalu apgrozījums.

T.i., lai gan obligāta nodeva par maisiņiem, protams, var būt daļa no risinājuma - ir jāpadomā par dažāda veida taras atkalizmantošanu. Pašlaik nevar nodot pat stikla pudeles (stikla taras atkalizmantošana parasti ir ekonomiski izdevīga - neatkarīgi no vides apsvērumiem); ja būs iespējas nodarboties ar šādu izejvielu pārstrādi, varbūt radīsies idejas arī par maisiņiem.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Raci 26.03.2008 11:45
Dārzeņiem var ņemt līdzi uz veikalu savus plastmasas maisiņus un tā izmantot tos atkārtoti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 26.03.2008 11:38
Kalvim - praktiskais risinājums slapjām biezpiena paciņām, augļiem un dārzeņiem - likt to visu audumu maisiņos, kas ir mazgājami veļas mašīnā :) Nav nekādas problēmas nopirkt dārzeņus un augļus, neieliktus maisiņos. Bet, ja kaut kas pil vai tek vai birst ārā, tā taču nav kvalitatīva prece, vai ne tā? Tad kāpēc tādu pirkt?
Nesaku, ka pilnīgi jāizskauž maisiņu esamība. Tas nebūtu ne reāli. Bet nopietni jāpiestrādā, lai sabiedrībai liktu padomāt par to negatīvajām sekām videi, un likt apsvērt nepieciešamību plastmasas maisiņus izmantot.
Starp citu, cits temats ir plastmasas maisiņi atkritumiem - Latvijā, cik zinu, nav iespējams iegādāties maisus, kas dabā pēc kāda laika sadalās... tad nu visi atkritumus esam spiesti mest tajos pat plastmasas maisiņos, veicot savu ieguldījumu 20 tonnās maisiņu ik gadu.
Pat to, kas ir izpētīts un nē - piekrītu, vajag vairāk šo jautājumu papētīt, tai skaitā pavērtēt citu valstu pieredzes, kur iepirkuma maisiņi ir papīra tūtes, un pat Itālijā tirgū visus augļus un dārzeņus jums svērs papīra tūtēs, kas ir brūnā krāsā, tātad, no pārstrādāta papīra taisītas un videi draudzīgas. Cik Latvijā veikalos vai konditorejās izmanto papīra tūtes?

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Kalvis 26.03.2008 10:59
Apzinos, ka plastmasas maisiņi (it īpaši plānie - tie, kuru materiāla biezums ir ap 20 mikroniem) ir diezgan bīstami apkārtējai videi. Veikals un pircēji nesedz gluži visas izmaksas, kas saistītas ar maisiņa nonākšanu apkārtējā vidē. No otras puses, bez maisiņiem lielveikalos iztikt būtu grūti - tajos mēdz salikt gan slapjas biezpiena paciņas, gan augļus un dārzeņus pirms svēršanas, utml. Ja D.Akule var piedāvāt kādu praktisku risinājumu, kā iztikt bez maisiņiem - būtu interesanti uzzināt. Līdz šim izskatās, ka jautājums nav pilnīgi izpētīts... Būtu jāaplūko jebkurš pārtikas veikalā izmantots iepakojums, t.sk. ļoti izplatītie iepakojumi, kas ir no plēves.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Daiga 25.03.2008 18:55
Drogās jau sen pirms maksāšanas esmu iemācījusies steigšus piebilst - paldies, man maisiņu nevajag. Rimi un Maksimas vietā iespēju robežās apmeklēju tirgu. Atmaksājas gan cenu, gan garšas ziņā. Vienīgi - serviss...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 25.03.2008 17:20
Ritai Rudušai - pilnīgi piekrītu pa visiem punktiem un tiešām ceru, ka šoreiz vides aizsardzības organizācijas kopā ar Vides ministriju izmantos visus labākos argumentus un labākos risinājumus, lai sasniegtu mērķi.
Ritiņai vēl - vai neesat arī pamanījusi, ka Drogas automātiski visiem liek pirkumus maisiņos, un pat vairākos, ja pārdevējas/-a prāt pirkumus vienā nevar salikt? Tas ir tracinoši un es īpaši daudz cilvēkus neesmu tur satikusi, kas saka - paldies, nē, man maisiņu nevajag... Dažos veikalos gan vaicā, pirms dod maisiņu...

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Rita Ruduša 25.03.2008 17:01
Gluži tāpat kā mana vārda māsa, kura savu vārdu lieto deminutīvā, es uz veikalu eju ar linu somu. Eju apzinoties, ka "maisiņi bez maksas" ir mīts un, arī tos neņemot, esmu par maisiņiem samaksājusi. Vai nodoklis ir risinājums? Iespējams, taču jebkuriem nodokļiem un sodiem būtu jāiet roku rokā ar patērātāju izglītošanu un viegii pieejamām plastmasas maisiņu alternatīvām.
Varbūt, ka Latvijas jaunajā un alkatīgajā patērētāju sabiedrībā ir pāragri no masu lielveikaliem sagaidīt zaļu domāšanu un sociālo atbildību, taču varētu vismaz cerēt, ka veikali nemelos pircējiem. Maxima pārstāvja teksti ir apzināti maldinoši. Formula inflācija=slikti, maisiņi=inflācija, tātad maisiņi=slikti acīmredzot ir izveidota, lai sabiedrisko domu noskaņotu pret plānoto nodokļa paaugstinājumu. Bet tai nav nekāda sakara ar realitāti.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

DaceA 25.03.2008 16:52
Tieši tā, un arī visi pārējie veikali, kas dod maisiņus bez maksas.

5278633172 71b63f7fe4
Komentētājs

Ritiņa 25.03.2008 16:03
Jau es gadu gandrīz vienmer eju uz RIMI ar saviem skaistajiem linu maisiņiem. Tātad patiešām esmu uzdāvinajusi kapitālistiem savu naudiņu, kura tiek pieskaitita rēkinam par plastmasas maisu, kuru es vispār neņemu.
Tatad Rimi man ir parāda naudu!

Citi autora darbi
7595930098 1188c7be29 z

Life with Donald Trump 1 Autors:Dace Akule

Uzticesanas vienna konference

Par uzticēšanos 66 Autors:Dace Akule

Peru akmeni

Par globāli būtisko 1 Autors:Dace Akule

Kaleidoskops 1

Par sarežģīto pasauli 1 Autors:Dace Akule

Bilde peru

Par Peru 5 Autors:Dace Akule

11825959 10153434773260306 6968551125438830656 n

Par AirBaltic 17 Autors:Dace Akule