Esmu parādā blogu par dažiem novērojumiem ASV - konkrēti Vašingtonā un Ņujorkā - kur paviesojos pirms dažām nedēļām. Te nu tie ir:
3 novērojumi no ASV 24

1. Politikā ieinteresētam vērotājam Obama mānija ir jūtama ik uz soļa. Vai nu tie būtu mega lielie Obamas plakāti veikalu logos, vai neskaitāmie žurnālu vāki un mediju uzmanība (nesen CNN nācās noklausīties, kā Obamas pāris iepazinās, how nice!), vai dzērienu nosaukumi bāros. Piemēram, vienā bārā atradās kokteilis Barack Star Martini, The McCain Maverick vai Palin Long View, protams, ar atsauci uz vēsturisko Peilinas paziņojumu, ka viņa no savām mājām var redzēt Krieviju un tas fakts vien liecina par viņas ekspertīzi ārpolitikā. Jau decembra sākumā pie Baltā nama sākās celtniecības darbi, lai gatavotos Obamas inaugurācijai 20.janvārī, un man vairākas reizes gadījās klausīties aizrautīgos paziņu stāstos par to, kurā vietā viņi plāno stāvēt - nav brīnums, ka daudzi plāno ielidot no citiem štatiem - lai pavisam noteikti paši būtu klāt šajā vēsturiskajā notikumā.
2. Temperatūras mērīšana ASV ekonomikā vislabāk veicama veikalos, kur iespējams ar neapbruņotu aci novērot divas parādības - pirmkārt, ļoti agresīvas atlaides un ārkārtīgi laipnu attieksmi pret jebkuru pircēju, jo, otrkārt, pircēju ir daudz daudz mazāk nekā parasti pirms-Ziemassvētku sezonā. Protams, ASV ir pazīstama ar patērētāju kultūru, tai skaitā tiesībām atdot nopirkto preci bez jebkādiem paskaidrojumiem noteiktā laikā. Protams, ASV ir arī pazīstama ar devīgām atlaidēm, lai mēģinātu pievilināt pircējus. Bet kaut ko šitādu manas acis vēl nebija redzējušas. ASV sākusies ilgo atlaižu sezona. Pavisam nebrīnos, ka daži veikalnieki jau pārkāpj 70% robežu, jo - kā zināms pēc ekonomikas teorijas - pārdot par jebkuru cenu ir labāk, nekā nepārdot.
3. Trešo novērojumu šķiet nav ietekmējusi krīze vai vadības maiņa Baltajā namā, proti, mani fascinē daudzie saīsinājumi, kas tiek lietoti nevis rakstu valodā, bet verbāli. Piemēram, taksometra šoferis vaicā, vai es braucu uz "Mass. Av.", kas nozīmē "Massechusets Avenue", viesmīlis restorānā vaicā, vai es gribu papildus "O.J.", kas nozīmē "Orange Juice", un bērni sakot "B.B.F", kas, protams, nozīmē "Best Friends Forever". Tādas lietas kā "LOL" (laugh out loud), "MU" (miss you), "TOU" (thinking of you) ir klasika. Un te nu es domāju, kāpēc radušies šie saīsinājumi? Varbūt tā ir amerikāņu produktivitātes dziņa, kas liek meklēt īsāko un efektīvāko komunikācijas veidu, tas ir, runāt ar saīsinājumiem? Ārzemniekiem tā gan sākumā var šķist kā paslēpju spēle - un es vairākkārtīgi teicu, ka esmu no Eiropas tā kā šitie saīsinājumi neko man nenozīmē - bet interesanti!!! Varbūt arī mums latviešu valodā jāievieš vairāk saīsinājumi, lai celtu produktivitāti? ;)

Komentāri (24) secība: augoša / dilstoša
Love >> headline@inbox 07.01.2009 18:00
Ok, runasim par Obamu! Bet ne par Obama maniju! (Kas tas tads)?
B.Obamas IQ ir 198!
Genija IQ ir 200 !
Videjais (vairakumam) IQ ir 100!
Videjais IQ ir 100!
kads ir tavs IQ???
DaceA 07.01.2009 13:10
Jaņdžam - viss kārtībā, es tikai mēģināju Jūs mudināt uz lietām, kas rada kaut ko pozitīvu, nevis nolikt citu radošuma izpausmes. Tas, manuprāt, atķiras no politisko aprindu nelaimes ;) Vienkārši man šķiet, ka labāk ir pašam kaut ko radīt, konstruktīvi ieteikt, utt, nevis tikai kritizēt. Es nodošu Jūsu vērtējumu par portālu redakcijai! Paldies!
Jaņdžs 07.01.2009 12:00
Pozitivisms ir latviešu politisko aprindu nelaime, Dace. Tāpēc. Bet atvainojos, ka mana cemme par mūsu politiķu panākumiem lupatot valsti pārskrēja robežu un aizskāru Jūsu jūtas. Bet pie lietas. Pozitīvisma dēļ Demakova un citi ministri vēl sēž savos krēslos. Un vēl par citiem tematiem, "Politika" mani čircina ar savu labā un vidējā politiskā spārna atspoguļojumu. Te gandrīz viss tik remdeni, ka tikai citu portālu vēl garlaicīgāko rakstu dēļ, te piestājos. Lielāko tiesu es informējos no angļu valodas ziņu avotiem.
DaceA 06.01.2009 20:27
Jaņdžs - kāpēc Jums nemēģināt izteikt pašam savu radošumu un pateikt ko interesantāku tā vietā, lai tikai izpaustos un noliktu mani? Pamēģiniet, varbūt radīsies pozitīvākas emocijas!
Beibe 06.01.2009 20:25
VVP - Vladimirs Vladimirovičs Putins
Jaņdžs 06.01.2009 19:49
C'mon, don't you have anything more interesting to tell us, Ms. or Mrs. Akul?
headline@inbox > Autore 06.01.2009 16:09
"Obama mānija ir jūtama ik uz soļa" - Tu nosauci lietu īstajā vārdā! Žetons!
headline@inbox.lv > Love 06.01.2009 16:08
Love, aicinu iedziljinaaties autores tekstaa - "Obama maanija ir juutama ik uz solja".
Maanija ir gariiga kategorija, taas sinoniims ir apseestiiba...
Tu veel redzeesi tos pa$us Obamas miileetaajus vinju lamaajam peedeejiem vaardiem, liidz ko nepaglaudiis paspalvai.
Svariigi ir saprast, kaapeec tas notiek. Lai veicas!
DaceA 06.01.2009 15:47
K - šis nav raksts, šis ir blogs :)
K 06.01.2009 13:13
Un šis būtu raksts politika.lv???
DaceA 06.01.2009 13:00
Nav taču jautājums par to, vai saīsinājumi ir jaunums vai nav (kāpēc cilvēki grib izrādīties, ka visu zina...), bet gan par to, kāpēc tie radušies un cik tas ir fascinējoši, vai ne tā?
Krish 06.01.2009 12:20
Tiem, kas atktivi skatas Amerikanu TV produciju vai klausas muziku shie saisinajumi nav nekas jauns.
FYI bija jau dzirdets seriala Draugi,kad tas vel gaja pilna spara.
Es sava ikdienas komunikacija, vairak jau rakstiskaja, bet ari saruna, loti biezi lietoju minetos saisinajumus.
Ta ir Interneta valoda.
Latvieshi nelieto saisinajumus, bet gan garlaicigus apzimejumus - Zoo prezidents, orandzie, Jurmalgeita utt.
Avo 05.01.2009 17:30
Eiropā lielākie meistari uz saīsināšanu ir franči. Mani sava laikā uzjautrināja saīsinājums "la fac", ar ko tiek domāta "fakultate".
kumpis 05.01.2009 17:03
OJ saiisinaajums ir bezmaz 100 gadus vecs, ja kas. bet jaunaakie saiisinaajumi (BFF, LOL utml) ir radushies no amerikas jaunatnes chata un mobilo SMS (text messaging) iiszinju kultuuras.
atlaides te katru gadu ir vismaz 50% ap sho laiku. un peec jaunaa gada veel lielaakas, lai paardotu, kas palicis paari.
un paardeveeji veikalos ir aarkaartiigi laipni vienmeer. ne tikai, kad pirceeju maz.
DaceA 05.01.2009 16:53
Alexim - bet, ja nav pircēju precei un otra alternatīva ir mest ārā, tad pārdot par jebkuru cenu ir labāk nekā neiegūt NEKO no tā, kas investēts, lai radītu preci. Ko tad jūs iesakāt, pāršūt jaciņu (ieguldīt vēl lieka darba spēka - ārdīt ārā, pāršūt, kas ir grūtāk nekā radīt no jauna), cerot, ka pircējs atradīsies tad, kad prece jau būs kļuvusi vēl dārgāka (pateicoties papildus ieguldījumam, lai to pārtaisītu)?
Love 05.01.2009 16:41
Dzivojot US nekadu krizi nemaniju, vismaz austrumu krastaa! Runajot par atlaidem, taa ir taisniba! Katru gadu janvarii es saperku ziemas drebes nakamajai sezonai ar 50% atlaidi! Jasaka ka perku tikai un vienigi pazistamus brendus un ari tiem ir fantastiskas atlaides!
Runajot par Obamu varu teikt tikai vienu; Tauta miil un tic Obamam! Taa tas ir kad tauta ievelee prezidentu, nevis zoo TP partijas biedri.
Par vardu saisinajumiem, taa ir kaa modes lieta, nevis nepiecieshamiba, it kaa laika trukums nebutu isti vietaa.
Alex 05.01.2009 16:05
Pavisam nebrīnos, ka daži veikalnieki jau pārkāpj 70% robežu, jo - kā zināms pēc ekonomikas teorijas - pārdot par jebkuru cenu ir labāk, nekā nepārdot.
======
Neticu. Ja ir jāpārdod zem pašizmaksas, tad tas nav nekas labs (izņemot labi pārdomātu dempingu): jo šajā gadījumā lielāks apgrozījums tirgotājam nozīmē vienkārši arvien pieaugošus zaudējumus. Izņēmums gan ir ātri bojājošās preces.
DaceA 05.01.2009 16:04
Es kļūdījos ar BBF, Best Friends Forever ir BFF, protams :)
Gatis 05.01.2009 15:34
Manas aizdomas par to, ka BBF patiesībā ir "Best Boy Friend", ir apstiprinājušās :D
Vēl protams BBF var saprast kā Best Best Friend.
Te ir vārdnīca ar ASV biežāk lietotajiem akronīmiem: http://www.acronymfinder.com/BBF.html
DaceA 05.01.2009 14:23
FYI ir labs! BTW (by the way), SMTH (something), utt... apelsīnu sulu mēs nevarētu saīsināt kā AS, jo AS mums ir akciju sabiedrība ;)
pt 05.01.2009 14:02
Viens no jaukākajiem saīsinājumiem, protams, ir "FYI" - par ko nereti tiek pārvaicāts "bet kāpēc fui"
nu un padomju laikos jau bija virkne dažādu saīsinājumu, kur vienā vārdā tika salikts teikums vai divi
Krista 05.01.2009 13:08
Saīsinājumi ieviesti, lai kautkādīgi kompensētu laiku, ko aizņem bezjēdzīgā vārdu savienojuma "I was, like, ..." iestarpināšana pēc katriem trim citiem vārdiem :)
Gatis 05.01.2009 11:19
Manuprāt šie saīsinājumi ir mēģinājums izskatīties gudrākam un iederīgākam sabiedrībā.
Kāda sekunde, protams, arī tiek ietaupīta, jo lielpilsētās dzīve ir intensīvāka un strādīgākajiem kā arī sabiedriski aktīvākajiem pilsoņiem laiks ir dārgs.
Mārtiņš 05.01.2009 11:15
Latviešiem jau labu laiku ir "VVF"