Raksts

Uzruna


Datums:
28. maijs, 2003


Autori

Kārlis Šadurskis


Konferencē "A Human Touch - Adults Learning with a Difference" 2003. gada 11. maijā

Augsti godātais ģenerālsekretāra kungs!

Ekselences !

Godātie konferences dalībnieki un viesi!

Latvijas daba ir neatgriezeniski pieņēmusi pavasari un sabiedrība pieņem izglītību kā cilvēka dzīves neatņemamu sastāvdaļu.

Sen pagājuši tie laiki, kad cilvēks, ieguvis noteiktu izglītības pakāpi, var būt pārliecināts, ka spēs ilgstoši sekmīgi strādāt un veidot savu karjeru. Šodien mēs skaidri apzināmies, ka tehnoloģiju straujā attīstība, dinamiskie procesi ekonomikā un sabiedrībā nosaka, ka cilvēkam ir jāmācās jebkurā vecumā.

Plānojot izglītības attīstību, mēs izprotam, ka mūžizglītība, pirmkārt, ir cilvēka tiesības uz kvalitatīvu un pieejamu izglītību visa mūža garumā. Tas nozīmē, ka katra iegūtā izglītības pakāpe dod gan atbilstošas zināšanas un prasmes, gan sagatavo nākamam izglītības posmam. Ja bērnu un jauniešu izglītība ir sabiedrībā tradicionāli pašsaprotama, tad pieaugušo izglītība mūžizglītības kontekstā ir relatīvi jauna nozare.

Katrā no mūsu valstīm ir atšķirīga situācija pieaugušo izglītībā, tādēļ ir nozīmīga katra tikšanās, pieredzes un ideju apmaiņa. Es šeit neattīstīšu diskusiju par pieaugušo izglītības nepieciešamību, jo domāju, ka klātesošajiem tā ir pašsaprotama, profesionāli pamatota pārliecība. Mūsu konferences nolūks ir gan no politiskā, gan didaktiskā aspekta diskutēt par tiem pasākumiem, pieejām un metodēm, kas nodrošinās pieaugušo izglītības kvalitāti un pieejamību.

Pieaugušie ir mūsu vakardienas skolnieki un studenti, kuriem ir noteikta mācīšanās pieredze, motivācija vai arī tās trūkums. Dzīves pieredze ir nostiprinājusi pieauguša cilvēka uzskatus un vērtību sistēmu, bet piedzīvotās grūtības vai nu stiprinājušas, vai iedragājušas ticību savām spējām, veicinājušas drosmi pieņemt jaunus izaicinājumus, spēju darboties aktīvi, lai vadītu savu dzīvi, vai arī tieši pretēji – radījušas apjukumu, apātiju un bezspēcīgu pakļaušanos grūtībām.

Mūsu uzdevums ir attīstīt izglītības nozari, nodrošinot izglītības pieejamību visdažādākajām cilvēku grupām atbilstoši viņu spējām, vajadzībām un interesēm.

Izglītības formu un metožu daudzveidība, dažāda līmeņa mācību programmas, tālmācība, moduļu programmas, cilvēku ar speciālajām vajadzībām izglītība, vakarskolas un tautskolas, profesionālā izglītība, tālākizglītība un pārkvalificēšanās, pamatprasmju apguve cilvēkiem ar zemu sākotnējo izglītību vai cilvēkiem, kuri relatīvi sen apguvuši izglītību – visi šie jēdzieni attiecināmi uz mūžizglītību, kuras sastāvdaļa ir arī pieaugušo izglītība.

Godātie klātesošie, kolēģi, Latvijā kā viena no Izglītības attīstības stratēģiskās programmas sastāvdaļām tiek izstrādāta mūžizglītības stratēģija. Arī valdības deklarācijā kā viens no darbības prioritārajiem mērķiem ir minēts mūžizglītības aspekts: cilvēka tiesības uz izglītību visa mūža garumā. Mans – izglītības un zinātnes ministra pienākums ir nodrošināt valdības deklarācijas izpildi savā nozarē. Tāpēc jūs varat saprast, cik nozīmīga arī man personīgi ir uzklausīt šīs konferences dalībnieku daudzu gadu kopīgā darbā iegūtās atziņas, secinājumus un ieteikumus turpmākajam darbam.

Ceļā uz zināšanām balstītu sabiedrību un informācijas sabiedrību mums ir mērķtiecīgi jāveic pasākumi, kuri nodrošina katra sabiedrības locekļa iespējas attīstīties atbilstoši savām interesēm un spējām. Jāatzīst, ka Latvijai šai sakarā vēl daudz darāmā.

Domu apmaiņas karstumā aicinu jūs paturēt prātā, ka cilvēka dzīves kvalitāte, iekšējā harmonija, ekonomiskais un sociālais komforts ir pamatvērtības un izglītības tās daudzveidībā ir brīnumains līdzeklis cilvēka dzīves kvalitātes paaugstināšanai.

Paldies Ziemeļvalstu Ministru Padomei par atbalstu šīs konferences rīkošanā, darba grupai par konferences sagatavošanā ieguldīto darbu. Ļoti nozīmīgs ir Dānijas Izglītības universitātes un astoņu valstu ekspertu sagatavotā salīdzinošā analīze par mūžizglītības stratēģiju un īstenošanu mūsu reģiona valstīs.

Ziemeļvalstis pirmās atzina Baltijas valstu neatkarību 1991. gadā, un joprojām izrāda vislielāko interesi un atbalstu mūsu izglītības sistēmu attīstībai un pārkārtošanai atbilstoši kopējām attīstības tendencēm Eiropā. Dalīšanās pieredzē, daudzveidīga sadarbība, profesionāla atvērtība ir Ziemeļvalstu partneru ieguldījums, ko mēs ļoti augstu vērtējam. Mūs vieno Baltijas jūra, kultūras saknes un nākotnes mērķi.

Godātais Unkela kungs, ceru, ka jums ir patīkami apmeklēt Rīgu, kurā pirms gandrīz 10 gadiem jūs bijāt klāt citā Baltijas valstu izglītības sistēmai svarīgā brīdī – Rīgas Ekonomikas augstskolas ēkas atjaunošanas uzsākšanā, kas joprojām ir lielākais Zviedrijas ieguldījums kvalitatīvas augstākās izglītības piedāvājuma nodrošināšanā. Būšu gandarīts, ja šī vizīte sniegs jums jaunus pozitīvus iespaidus par Latviju un Rīgu, kā arī rosinās jaunas idejas sadarbībai starp Ziemeļvalstīm un Baltijas valstīm izglītības laukā.

Novēlu visiem dalībniekiem vislabākos panākumus konferences darbā. Esmu pārliecināts, ka iegūtais rezultāts bagātinās katru no mums. Ņemot vērā, ka dalībnieku vidū ir gan izglītības politiķi, skolotāji, nevalstisko organizāciju pārstāvji, pašvaldību un valsts sektora darbinieki, man ir skaidrs, ka vispusīgi tiks noteikts problēmu un jautājumu loks, ar ko būs jāturpina strādāt pēc konferences katrai no valstīm un kopā sadarbības projektos.

Lai mums veicas!

Paldies par uzmanību !


Konference "A Human Touch - Adults Learning with a Difference"


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!