Raksts

“Urbis” sāk griezties


Datums:
16. septembris, 2011


Autori

Reklāmu novērotāji


Pagājušā piektdiena arī bija bagāta ar dažādiem aizdomīgiem materiāliem presē - bail pat domāt, kas darās šodien, pēdējā dienā pirms vēlēšanām, kad oficiālā aģitācija aizliegta.

Bet par pagājušo piektdienu atlasījām 22 (no 52) gadījumus, par kuriem visi esam vienisprātis, ka tie izskatās pēc slēptām reklāmām. Diezgan liela daļa no tiem – 7 – ir materiāli, kuros norādes par apmaksas faktu ir tik nemanāmas, ka to atrašanu var izmantot vērīguma spēlei draugu lokā: “Kurš pirmais atradīs?” Savukārt no personālijām pagājušopiektdien visvairāk medijos dominēja SC premjera kandidātu duets Jānis Urbanovičs un Nils Ušakovs, kuriem atlika tikai ieklepoties un uzreiz atradās avīze vai portāls, kurš no tā izveidoja ziņu (daļa no šiem gadījumiem šeit pat nav aprakstīta, jo nevienošanās dēļ paturējām tos otrreizējai analīzei/vērtēšanai pēc vēlēšanām). Kā Fēnikss no pelniem atdzimt izmisīgi mēģina arī Ainārs Šlesers, kurš, atšķirībā no Urbanoviča, pagājušopiektdien vairāk dreifēja pa radio viļņiem.

1. Vesti Segodna “Посмотрите в зеркало!” (SC, Sergejs Mirskis)

2. Ves.lv (dublēts)

Šajā materiālā SC kandidāts Sergejs Mirskis aicina ieskatīties “spogulī’ savus politiskos konkurentus no Vienotības (kontekstā ar partijas reklāmas kampaņu), bet aizmirst izdarīt to pats. Interesanti, ka šis Mirska raksts publicēts sadaļā “Reakcija”, ar kuru acīmredzot mēģināts leģitimizēt šādu politiķa izvēršanos.

Kritēriji:

Sižets ar partijas vai deputāta kandidāta piedalīšanos parādās laikā, kas programmā nav
paredzēts, vai programmās, kuru saturs nav precīzi definēts, vai drukātajos medijos tiek izveidota
jauna rubrika tikai vienas partijas, tās kandidātu vajadzībām;

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi.
Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka
mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies;

3. Vesti Segodna “Анонимные поливы “Единства” ” (SC; Nikolajs Kabanovs)

4. Ves.lv (dublēts)

Līdzīgs gadījums, kā ar Sergeju Mirski – šajā materiālā savas konkurentu reklāmu analīzes spējas iemēģina vēl viens SC kandidāts Nikolajs Kabanovs…

Kritērijs:

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi.
Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka
mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies;

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata
pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais
komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par
labāko notikumu komentētāju);

5.MIX FM “Šlesers: “airBaltic” varētu bankrotēt” (Šlesera Reformu partija, A. Šlesers)


6.Radio Baltkom “Šlesers: “airBaltic” varētu bankrotēt” (Šlesera Reformu partija, A. Šlesers)

“Neatkarīgais eksperts” Šlesers šeit viens pats iekomentē AirBaltic problēmas… Formula parastā – uzslavē sevi un “uzbrauc” konkurentam. (Lai noklausītos ziņas fragmentu, spiest uz virsraksta saites)

Kritērijs:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata
pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais
komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par
labāko notikumu komentētāju);

7. Открытый город “Елена Ушакова: “Курсы для жен меров непроходила” ” (SC, Ušakovs)

Ušakova sieva pirms vēlēšanām parādās vairākos žurnālos. Ja slavenajā “Playboy” intervijā pats Ušakova kungs tika minēts maz, tad šī intervija, kā raksta kolēģe, ir “raksts ar vecām bildēm, bet slavinošiem teikumiem par Nilu, cik labs vīrs un mērs.”

Kritērijs: Nenozīmīgu kandidāta vai ar partiju cieši saistītas personas privātās dzīves notikumu,
dzīvesbiedra, tuvinieku izmantojums, lai palielinātu konkrētā kandidāta publicitātes apjomu;

8. Radio Baltkom “Potapkins: Latvijas pievienošanās eirozonai 2014.gadā ir pārāk optimistiska” (SC)

Kolēģiem, kas monitorē krievu medijus, jau sāk rasties iespaids, ka vienīgie “eksperti” Latvijā atrodami partijā Saskaņas Centrs (ironiski gan, ka pati partija ministriem sola virzīt vēl kādus acīmredzot citus, “neatkarīgus” ekspertus). Šeit “Sergejs Potapkins no SC kā vienīgais komentē ziņu par Latvijas pievienošanos eirozonai. Pieteikts kā neitrāls eksperts.”

Kritērijs:

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata
pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais
komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par
labāko notikumu komentētāju);

9. Radio Baltkom ” “Razvorot”: Intervija ar Šlesera partijas pārstāvi Aināru Šleseru” (ŠRP)

“Atkal vēlēšanas un atkal dižintervijas ar Šleseru. Pirmais jautājums par airBaltic, kur jau intervētājs iekļauj pieņēmumu, ka pārmetumi Šleseram esot vēlēšanu cīņas elements.”

Kritērijs:

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši
saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus,
lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas
un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku;

10. Chas-daily.com “Янис Урбанович: «Возложил цветы от всей Латвии»” (SC, Urbanovičs)

Visi notikumi labi, lai izveidotu politiķi reklamējošu ziņu – pat traģēdija ar Kārli Skrastiņu. Kā raksta kolēģis: “Bēdīgi, ka pastāv tāda bezkaunība, izmantot traģēdiju personiskos nolūkos. Skaļa sērošana ir nekas cits kā izrādīšanās.”

Raksts pieejams šeit.

Kritērijs:

Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli
politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai
partija gūtu publicitāti medijā;

11. Ves.lv “Форум под знаком скорби” (SC, Urbanovičs)

“Par daudz šajā ziņā ir Urbanoviča – gan stāsta daļā par hokejistu traģēdiju, gan arī pat vairāk – attiecībā uz forumu.”

Raksts pieejams šeit.

Kritērijs:

Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli
politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai
partija gūtu publicitāti medijā;

12. Ves.lv “Спасти жизнь за пять минут” (SC, Ušakovs)

Ušakovs arī uzdarbojas ne pa jokam. “Nekaunīgs pseidonotikuma atspoguļojums – kā Ušakovs apciemoja glābšanas staciju pie Ķīšezera un pateicās tās darbiniekiem…”; “Drīz tad jau rakstīs arī par to, ka Ušakovs sēnes lasījis vai kartupeļus racis. Tiešām katrs solis ir jāapraksta?”

Raksts pieejams šeit.

Kritērijs:

Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli
politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai
partija gūtu publicitāti medijā;

13. Panorama Rezekne “ДМИТРИЙ ЛУКАШЕНОК: «КОРМИЛЕЦ ГОСУДАРСТВА- ЭТО БИЗНЕС»” (ŠRP)

“Slavinoša intervija ar Šlesera partijas pārstāvi. Jautājuma sākums: “jūs, Dmitrij, esat jauns uzņēmējs…”; Vēl jautājums: “Ko jūs darāt no darba brīvajā laikā” (šāds jautājums, ja kopā ir tikai 4 jautājumi!)”

Kritērijs:

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši
saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus,
lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas
un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku;

14. Panorama Rezekne “ОБРАЩЕНИЕ К БУДУЩИМ ДЕПУТАТАМ! (SC)

Jāsāk šaubīties, vai dažiem kandidātiem nepiemīt personības dubultošanās. Šeit, piemēram, “SC kandidāte J.Lazareva vēršas ar atklātu vēstuli pie visiem nākošajiem deputātiem – tā, it kā pati nekandidētu (pieteikta kā baltkrievu biedrības valdes locekle)”; “Viltīgi Lazareva sevi pasniedz lasītājiem – rakstu uzdot par vēstuli topošajiem deputātiem, kaut gan pati uz šo amatu kandidē! Pēdējais teikums nepārprotami aicina: kopā veidosim dzīvi labāku, tāpēc balsojiet par mani!”

Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata
pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais
komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par
labāko notikumu komentētāju);

15. Panorama Rezekne “КАРИНА ПАТМАЛНИЕЦЕ: «В ДУШЕ ДОЛЖНА БЫТЬ ГАРМОНИЯ С САМИМ СОБОЙ И ОКРУЖАЮЩИМ МИРОМ»” (ŠRP)

Kolēģe raksta: “Intervija ar Šlesera partijas kandidātu par ģimeni, cilvēcisko … ļoti patīkami jautājumi, kuriem ļoti attāls sakars ar politiku. Varētu iedomāties, ka Šlesera partija nekad nebūtu bijusi pie varas un trūktu ko tās pārstāvjiem jautāt.”

Kritērijs:

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši
saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus,
lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas
un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku;

Turpinājumā vairāki materiāli, kuri ir apmaksātas reklāmas, taču norādes par tām tiek mēģinātas par katru cenu noslēpt nemanāmas – atbilstot kritērijam:

“Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli
identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem
titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts
pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).”

16. Dienas Bizness “Uzņēmēji un darba devēji! Par ko jūs balsosiet?” (ŠRP)

Šeit uzraksts “reklāma” (turklāt ne “politiskā reklāma”) ir apmēram 100 reizes mazākā fontā nekā virsraksts – vai šāda varētu būt arī attiecība starp Šlesera Reformu partijas attieksmi pret likumu ievērošanu un vēlmi pašreklamēties? Apakšā rakstam gan ir norādīts arī apmaksātājs, bet arī šis uzraksts ir mazs un nemanāms.

17. Latvijas Avīze “Jūsu Štokijs” (antireklāma Vienotībai)

Klaja, nepārprotama antireklāma, kas acīmredzami tiek izmantota kā ierocis politiskajā cīņā, mēģinot it kā slēpties aiz portālu reklāmas.

18. Ogres Vēstis “ZZS”,

19., 20. Rīgas Apriņķa Avīze “ZZS” (ZZS)

Var tikai apbrīnot, kādos gan tik veidos ZZS cenšas paslēpt apmaksas norādi – gan sagriežot vertikāli, gan sapludinot ar fonu, kad norāde kļūst gluži vai par “partizānu”, kurš slēpjas “zaļos krūmos” ar kamuflāžas palīdzību (sk. otro bildi).

21. Ogres Vēstis “ZRP”

Arī ZRP likumu ievēro tikai formāli – norāde mēģināta slēpt pēc iespējas nemanāmāka.

22. Ogres Vēstis “SC”

Līdzīgi novietota norāde kā ZRP gadījumā.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!