Apmēram šādi skan SEB Unilīzinga radio reklāma. SEB, kas kā jau visi lielie korporatīvie spēlētāji stingri uzsver savu sociālo atbildību, un kurai ir pat SEB Apkārtējās vides politika (http://www.seb.lv/lv/about/parmums/society/defence/), ir producējusi nekorektu korporatīvās bezatbildības paraugu.
Tātad – reklāmas saturs ir šāds: tēvs ar dēlēnu brauc sabiedriskajā transportā, dēls visu laiku sūdzas par to, ka jābrauc ar tramvaju, bet tēvs mēģina skaidroties. Morāle, protams, taisnvirziena – nebrauciet ar sabiedrisko, bet ņemiet autolīzingu SEB Unilīzingā un dabūjiet jaunu auto. Man par to sakāmas trīs lietas:
1. SEB mēģina veicināt savu auto līzinga biznesu ar kampaņu pret sabiedrisko transportu. Transports ir tas, kas rada lielāko daļu slodzes uz vidi mūsu sabiedrībā, un tieši sabiedriskais transports ir videi draudzīgākā izvēle. Latvijas reklāmas profesionāļu ētikas kodeksā (http://www.lra.lv/?id=16) teikts, ka reklāma „nedrīkst veicināt videi kaitīgu rīcību”.
2. Bērnu izmantošana reklāmās arī ir viens no korporatīvās bezatbildības piemēriem. Tai pašā reklāmas ētikas kodeksā ir minēts, ka reklamējot uz bērniem „… reklāma nedrīkst veicināt kaitīgus ieradumus”. Man liekas, ka šis ir tieši tas gadījums, kur šī prasība tiek pārkāpta – jau no bērna kājas tiek veicināts ieradums nebraukt ar sabiedrisko transportu, bet izmantot privāto auto. Tas ir ļoti kaitīgs ieradums no vides aspekta.
3. Un galu galā, pašās reklāmas beigās pienāk konduktors un prasa „jūsu biļetītes”. Tādējādi reklāmas veidotāji laikam ir mēģinājuši pateikt, ka sabiedriskais transports ir ne tikai slikts, bet par to turklāt vēl jāmaksā. Vai tad braukt ar privāto auto nemaksā neko? Tās nu atkal ir pilnīgas muļķības. Ja tiek rēķinātas visas saistītās izmaksas (mašīnas amortizācija, degviela, un kur nu vēl līzinga maksājums), tad privātā automašīna nemaz tik lēta nesanāk. Turklāt privātajam transportam ir arī ļoti lielas ārējās izmaksas (izmaksas, kas nav iekļautas cenā, bet ko sedz visa sabiedrība – gaisa piesārņojums, veselības problēmas utt).
Varbūt šī reklāma no komunikāciju rafinētības viedokļa ir nedaudz labāka par autolīzingam tipiskajām, kurās auto tiek rādīti kopā ar sievietēm ar lielām krūtīm, bet, ja lielas krūtis nekādu kaitējumu videi nerada, tad sabiedriskā transporta anti propoganda gan.Turklāt vēl tas notiek sastrēgumu pilsētā Rīgā.