Vēlēšanas pagājušas, bet šajā blogā vēl nekas nebeidzas!
Galu galā neesam vēl paspējuši publiskot lielākās cūcības medijos pirmsvēlēšanu nedēļā. Sāksim ar sestdienu, tieši nedēļu pirms 17.septembra.
Pārbaudei saņēmām 36 gadījumus. Sestdienai un svētdienai tas bija ārprātīgi daudz. 23 atzinām par monitoringa kritērijiem atbilstošiem, par 9 šaubījāmies, 4 slēptās politiskās reklāmas nesaskatījām. Kādēļ tik daudz? Par laimi ne visi materiāli liecina par korumpētu žurnālistiku. Viens no monitoringa kritērijiem ir pārprotami apzīmētas politiskās reklāmas. Un šādu gadījumu gan bija tik daudz, ka visas bildes šajā blogā pat nelikšu – tikai dažas, raksturojumam.
1. LNT “Mans mīļais draugs”: Raidījuma “Degpunktā” vadītāju mīluļi. Partija: ZZS
Nu pēc sižeta pieteikuma jūs laikam jau visu saprotat. K.Seržants jau sen ir prom no Degpunkta, taču tas netraucē nedēļu pirms vēlēšanām viņu parādīt kā izcilu dzīvniekmīli. Būtu smieklīgi, ja nebūtu tik nožēlojami.[youtube] http://youtu.be/nZmi7YzlfIc[/youtube]
Kritērijs: Nenozīmīgu kandidāta vai ar partiju cieši saistītas personas privātās dzīves notikumu, dzīvesbiedra, tuvinieku izmantojums, lai palielinātu konkrētā kandidāta publicitātes apjomu.
Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.
2./3. Ушаков в Латгалии, Вести Сегодня (pārpublicēts arī portālā ves.lv). Partija: SC
Ušakovs Latgalē. Gara acīm jau redzu, kas būtu bijis, ja vēlēšanas organizētu oktobrī: šis laikraksts noteikti būtu paguvis izveidot rakstu sēriju: Ušakovs Zemgalē, Ušakovs Vidzemē, Ušakovs atgriežas Rīgā! Rakstu tēma būtu vienādi banāla: kā Rīgas mērs tiekas ar citu pilsētu iedzīvotājiem. Ziņas sociālpolitiskā vērtība, protams, ir neaprakstāma.
Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā
3. Назад в будущее: Айварс Лембергс пытается воскресить старую коалицию. ves.lv
Šis raksts varētu ieintriģēt politologus un citus politikas interesentus. Spilgti parāda, ka attiecības starp ZZS un SC nav tik saulainas kā varētu no malas šķist. Šādus epitetus veltīt Lembergam un, it sevišķi, vienai NRA komentētājai neatļāvās pat Aivars Ozoliņš savos Dienas ziedu laikos. 🙂 Šī ir visīstākā antireklāma ZZS, kas nav apzīmēta kā komentārs un līdz ar to atbilst mūsu devītajam kritērijam.
http://www.ves.lv/article/186620
Kritērijs: antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana (kas nav skaidri apzīmēta kā komentārs)
4. Ventas Balss. Izglītībā vajag vairāk vīriešu. Partija: ZZS.
Materiāls, kura īstā vieta būtu partijas reklāmas bukletā. Paskatieties, kas tur rakstīts! Lūk, kandidāts, kura skatījums balstīts ilgstošā pieredzē un mūsdienīgās atziņās. Beigās pielikta fotogrāfija ar suni. Suņupuika Ralfijs. Nu gandrīz kā pirms gada Šleseram viņa propagandas avīzēs.
Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku
5.-23.materiāls – slikti apzīmētās reklāmas (nav norādes par politisko reklāmu, tā ir maza, vai teju nesaskatāma norāde par reklāmas apmaksātāju)
Pilns saraksts:
Druva (Cēsis). ZZS ;
Брива Даугава (Екабпилс); ŠRP;
Auseklis. ZRP;
Auseklis. ZZS
Auseklis. Vienotība.
Vaduguns. Saskaņas centrs
Liesma. ZRP
Liesma. ZZS
Ziemeļlatvija. ZZS
Dzirkstele. ZZS
Stars. ZZS
Talsu vēstis. ZRP
Talsu vēstis. LSDSP
Rēzeknes vēstis. ZRP
Liesma. ZZS
Druva. ZZS
Malienas Ziņas. ZSS
Резекненские Вести. ŠRP
Tikai dažas ilustrācijas: