Raksts

Šlesera pieraudātie mediji


Datums:
15. septembris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Pagājušās nedēļas sākums rutīnas piesmacētajā mediju iespējamo slēpto reklāmu telpā plaši atrāva vaļā logu un ienesa svaiga gaisa vēsmas.

Gan drukātajos, gan vēl arī elektroniskajos medijos trešdien dominēja atskaņas no iepriekšējā dienā piedzīvotā bezprecedenta notikuma Latvijas politikā – politiķa publiskas sirds kratīšanas. Un bija mediji, kuri to naski izmantoja, lai taisītu sižetus, kas krietni vairāk atgādina slēptas reklāmas, nevis objektīvu, žurnālistiski neitrālu notikuma atspoguļojumu.

1., 2. Nāk klajā grāmata par Šleseru/ Ziņas; Krištopana viedoklis par Lapsas grāmatu/ Ziņas (Radio SWH)

Jāsaka, ka Radio SWH bija īpaši apbēdinoši (neprofesionāli vai uzpirkti) ar saviem ziņu sižetiem par Šlesera raudāšanas tematiku. Visas dienas garumā vairākos ziņu izlaidumos par notikušo komentāri tika pārraidīti tikai no viena, ieinteresēta viedokļu “spektra” pārstāvjiem – cilvēkiem, kas vairāk vai mazāk saistīti ar PLL, un/vai kuru parādīšanās kā komentētājiem šādā tematā ir pilnīgi neattaisnota. Ainārs Baštiks, Raimonds Pauls, Ojārs Rubenis, Vilis Krištopans – svētā sašutumā par “baiso pāridarījumu” Šleseram. Krištopans pat aizraujas tik tālu, ka sāk stāstīt varoņteiku par Šleseru, salīdzinot viņu ar “Bruklinas zēnu”, kurš izveidojis savu veiksmes stāstu un tad viens tagad šo stāstu aplejot “ar mēsliem”.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

VIENPUSĪGUMS – Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

MINĒŠANA/PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA – Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju);

3. Saruna ar PLL premjera kandidātu Aināru Šleseru/ Vakar intervija (PBK)

Pēc tam, kad ziņas radiostacijās dienas gaitā cilvēkiem likušas saprast, cik sašutušiem jābūt par šausalīgo Šlesera privātās dzīves aizskārumu, var nākt vakara intervijas, kurās savukārt likt cilvēkiem saprast, cik ļoti jājūt līdzi Šlesera dzīvesstāstam. Šajā pseidointervijā tieši tas arī notiek – Šlesers gari un plaši runā par savu bērnību (šoreiz gan vairs neraud), bet žurnālists tikpat labi pa to laiku varētu aiziet, uzvārīt kafiju un uztaisīt kādu sviestmaizi – jo, ticiet vai nē, bet sešarpus minūtes pēc pirmā jautājuma neviens cits neseko. Un visā 14 minūšu garajā intervijā kopā ir tikai 3 jautājumi.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

NEKRITISKS ŽURNĀLISTS – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

4. Radio “Baltkom”: Saruna ar Rīgas vicemēru Aināru Šleseru/ Saruna ar Rīgas mēru (Radio Baltkom)

Pamanījāt neloģiku materiāla nosaukumā? Nē, Šlesers nav iecelts par Rīgas mēru, bet, ja nu vajadzība spiež, tad iknedēļas saruna ar Rīgas mēru var mierīgi pārvērsties par sarunu ar Rīgas vicemēru. Radio Baltkom ļauj Šleseram brīvi izteikties par Lato Lapsas grāmatu un tās prezentācijas preses konferenci. Intervētājs vēl uzdod jautājumus par to, kā jūtas Šlesera ģimene, kas ir “producējis” šīs grāmatas izdošanu, utt. No kolēģu rakstītā: “Tas būtu tāds materiāls psihoanalītiķiem un arī politologiem (it sevišķi otrajā daļā sekojošie klausītāju jautājumi) !!!”

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

NEKRITISKS ŽURNĀLISTS – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

5., 6. Айнарс Шлесерс: «Мне больно. Но я не сломаюсь!» (Час); “Мне очень больно…”/ Политика (Вести Сегодня)

Arī laikraksti centās neatpalikt no elektroniskajiem medijiem Šlesera reitingu celšanā. Laikraksta “Час” rakstā žurnāliste spēlē uz cilvēku jūtām un beigās arī apliecina, ka asaras buldozeram neliks sarūsēt, jo Šlesers esot gluži vai pārcilvēks: ” “Gribot negribot jāsāk domāt, ka šis cilvēks ir spējīgs paveikt neiespējamo. Un kas ar “antireklāmas” grāmatām un publikācijām? Par tām pēc dažām nedēļām aizmirsīs. Bet Šlesers turpinās strādāt”, savukārt “Вести Сегодня” žurnālists stāsta, kā viņš pats teju vai sācis raudāt Šlesera preses konferencē…

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

VIENPUSĪGUMS – Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

7. Raidījums “Tautas kontrole” 8. septembrī (PIK FM)

PIK FM ar savu vienas partijas reklāmraidījumu turpina rullēt bez bēdu.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

NEMARĶĒTA POLITISKĀ REKLĀMA – Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” neparādās vai parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).

8. “Кредиторов уважаем, но…”/ Политика (Вести Сегодня)

Šlesera raudu ēnā šoreiz tā kautrīgi iespraucas arī kāds cits PLL uzrīkotais pseidonotikums – tikšanās ar vēstniekiem Rīgas brīvostā, lai apliecinātu savu “cieto” pozīciju pret sadarbību ar starptautiskajiem aizdevējiem. Tiesa, “cietā” pozīcija gan palikusi tāda krietni “mīkstāka”: saistības PLL apņēmušies tomēr pildīt.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

VIENPUSĪGUMS – Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

9. Ты из Курземе? Это твой шанс!/ Политика (Вести Сегодня)

Šeit pseidonotikums ar SC deputātu kandidātu Mārtiņu Lauvu galvenajā lomā – viņš sarīkojis jauno uzņēmēju konkursu.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

10. Кому мешают ученые?/ Новости. Политика (Час)

Cas_Komu.jpg

No kolēģu vērtējuma: “Kārtējais SC viedoklis par to, ko dara valdība. Bez valdības pārstāvju komentāriem, plaši citējot SC kandidātu.”

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

VIENPUSĪGUMS – Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

11., 12. Par labu Latviju! (Kurzemes Vārds); ЗА ДОСТОЙНУЮ ЖИЗНь ДЛЯ КАЖДОГО! «ЦЕНТР СОГЛАСИЯ» СПИСОК Nr.4/ Новости / Общество (Панорама Резекне)

Pēdējā laikā arvien lielāku īpatsvaru mūsu monitoringa rezultātos ieņem politiskās avīžreklāmas, kurām norāde par apmaksātāju ir tik labi noslēpta vai mikroskopiska, ka tās meklēšanu jau var uzskatīt par “asini prātu” rubrikas cienīgu uzdevumu. Šeit atkal divi šādi materiāli, kas atbilst kritērijam:

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

NEMARĶĒTA POLITISKĀ REKLĀMA – Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” neparādās vai parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!