Raksts

Slēptais antirekords


Datums:
15. septembris, 2011


Autori

Reklāmu novērotāji


Arī šīs ceturtdienas ieraksts būs pagarš – kopumā par 8.septembri analizējām 74 (!!!) materiālus. Lieki teikt, ka tas ir jauns rekords šī gada projekta ietvaros.

No tiem 35 (arī jauns „rekords”) gadījumus, esam atlasījuši kā iespējamās slēptās reklāmas; 4 gadījumos nesaskatījām neko aizdomīgu, bet pārējie 35 šobrīd novērtēti kā šaubīgi.

Kā jau ierasts, lielākoties iespējamās slēptās reklāmas pamanītas krieviski rakstošajos/raidošajos medijos – kopumā 30 gadījumi (28 no tiem veltīti SC aktivitātēm). Savukārt no visiem atlasītajiem gadījumiem 6 dublējas avīžu drukātajās un interneta portālu versijās.

1. Управдом – друг человека? (7 Секретов)

Vēlaties uzzināt, kā kandidāts A.Sakovskis (SC), vienlaikus arī šīs Saeimas deputāts, varētu vērtēt savu gada garumā no iepriekšējām līdz šīm vēlēšanām? Šis raksts ir tieši par to. Vēlētājiem jo īpaši svarīgs šis raksts varētu šķist, jo galvenais temats saistāms ar namu apsaimniekošanu – „deguna galā ir jaunā apkures sezona”. Ja raksts uz Jums tomēr nenostrādā, tad paliek vēl otra iespēja – aplūkot bildi – nu nevar taču neticēt politiķim, kas rūpējas par bērniem? Īsāk sakot – kārtējais raksts, kam labāk būtu bijis vēl pievienot norādi par apmaksātu reklāmas laukumu.

Kritērijs: 2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)

2. Что скрывают цифры? (Час)

3. Что скрывают цифры? (chas-daily.com) (Dublējas)

Nu jau par tradīciju kļuvis paraugs – „analīze”, kas sastāv no ne vairāk un ne mazāk kā viena viedokļa. Tās autors ir A.Vasiļjevs (SC), un par ko gan citu priekšvēlēšanu periodā sniegt „analīzi”, ja ne par politiskajiem oponentiem. Šoreiz upura lomā Vienotība un valdības darbs ekonomiskajā jomā.

Raksta elektroniskā versija: http://www.chas-daily.com/win/2011/09/08/l_018.html?r=30

Kritērijs: 9 – antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana (kas nav skaidri apzīmēta kā komentārs)

4. Aviokatastrofā mirušo hokejistu piemiņai uzstādīs pieminekli (MIX Fm)

Pirmais no vairākiem gadījumiem pagājušajā nedēļā, kad līdzjūtība saistībā ar traģisko hokejistu bojāeju tiek izmantota politiķa (J.Urbanovičš, SC) popularitātes veicināšanai. Kā norāda kolēģi, „ļoti nekrietni gan no medija, gan no politiķa puses izmantot hokeja pasaules traģēdiju, lai vairotu savu publicitāti; hokeja traģēdiju vispār nav vajadzības īpaši komentēt, kur vēl šādā brīdī jaukt iekšā politiku!”

Kritērijs: 2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)

5. Liepājā joprojām turpina attīstieties tekstilrūpniecība (PBK)

Sižets, kas veiksmīgi pielāgots SC pasākumam Liepājā. Tā ievads tiešām ir attiecināms uz tekstilrūpniecības attīstību, bet pēc tam seko atreferējumu no partijas pasākuma un tajā izteiktajām domām gan no SC pārstāvja A.Elksniņa, gan vēlētāju puses.

Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

6. Mirskis: Vienkāršo cilvēku vidū nav dalījuma pēc nacionālās piederības (Radio Baltkom)

Vēl viens sižets par hokeja traģēdiju, kas tiek izmantots, lai veicinātu konkrēta kandidāta – S.Mirska (SC) – publicitāti.

Kritērijs: 2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)

7. “Tiešā runa”: Saruna ar SC Saeimas deputātu Ņikitu Ņikiforovu (Radio Baltkom)

Viena no tām tradicionālajām, brīvajām intervijām, kur intervētājam faktiski nav īsti nekādas lomas – viesis, šajā gadījumā kandidāts Ņ.Ņikiforovs (SC) – tikai runā, runā, runā un runā.

Kritērijs: 5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku

8. Intervija ar Saeimas deputātu, “Saskaņas centra” pārstāvi Sergeju Mirski (Radio Baltkom)

Intervija ar mērķi runāt par integrācijas jautājumiem, uz kuru kā piemērotākais eksperts aicināts S.Mirskis (SC). Stilistiski intervija līdzīga iepriekšējā gadījumā aprakstītajai – galvenais ir runātājam ļaut izstāstīt savus (politiskos) uzskatus.

Kritēriji:

2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);

5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku

9. Aviokatastrofā mirušo hokejistu piemiņai uzstādīs pieminekli (Radio Baltkom)

Ziņas saturs līdzīgs 4.gadījumā aprakstītajam.

Kritērijs: 2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)

10. Saruna ar SC ekonomikas ministra amata kandidātu Ivaru Zariņu (Radio Baltkom)

Sižets, kurš no iepriekš aprakstītajām intervijām ar S.Mirski un Ņ.Ņikiforovu atšķiras vienīgi ar tematu un runātāju – šoreiz tas ir kandidāts I.Zariņš (SC). Vienlaikus nevarējām nepamanīt to, ka viens zvanītājs par nepamatoto SC publicitāti Radio Baltkom ir tikpat neapmierināts kā mēs. Tas gan deva kandidātam iespēju taisnoties un solīt, ka viņu varēs turēt pie vārda par padarītajiem darbiem.

Kritēriji:

2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);

5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku

11. Урбанович отправился в Ярославль, чтобы увидеть Медведева и послушать Пола Кругмана (rus.db.lv)

Ziņa, kas tikai un vienīgi atreferē faktu, ka J.Urbanovičš (SC) devies uz Pasaules politisko forumu. Šādu faktu atspoguļojumu nevar nodēvēt savādāk kā tikai par pseidonotikumu, kas pievērš uzmanību konkrētajam politiķim.

Ziņu var izlasīt šeit: http://rus.db.lv/nachalo/vse-novosti/urbanovich-otpravilsja-v-jaroslavl-chtoby-uvidet-medvedeva-i-poslushat-pola-krugmana-36799

Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

12. Урбанович в Ярославле принес цветы к месту аварии (telegraf.lv)

Turpinot faktu, ka J.Urbanovičš (SC) devies uz Pasaules politisko forumu Jaroslavļā, šī ir kārtējā publikācija, kas pievērš uzmanību arī traģiskajiem notikumiem, atspoguļojot Urbanoviča rīcību.

Ziņu var izlasīt šeit: http://www.telegraf.lv/news/urbanovich-v-yaroslavle-prines-cvety-k-mestu-avarii

Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

13. Михаил Черноусов: “А кто защитит потерпевшего?” (Вести Сегодня)

14. Михаил Черноусов: “А кто защитит потерпевшего?” (ves.lv) (Dublējas)

Intervija, kam būtu jāskar cietušo tiesību jautājums, ar M.Černousovu (SC), bet ko grūti nosaukt par interviju. Vairāk tas ir intervējamā viedoklis, kam pa vidu iestarpināti 3 ne pārāk nozīmīgi jautājumi, kas turklāt nav saistāmi ar pamattēmu, bet ļauj kandidātam runāt par savas personības pozitīvajām iezīmēm.

Materiāla elektroniskā versija: http://www.ves.lv/rubric/62/186390

Kritēriji:

2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);

5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku

15. Депутат Зуев: «Это саботаж!» (Вести Сегодня)

16. Депутат Зуев: «Это саботаж!» (ves.lv) (Dublējas)

Raksts, kas balstīts faktā, ka I.Zujevs (SC) (pirms vēlēšanām) cīnās par pensionāru interesēm. Vēl viens gadījums, kad spēka ir pieticis tikai viena viedokļa apkopšanai. Vienlaikus, piemēram, šajā materiālā pieminēts arī atbildīgās Saeimas komisijas vadītājs J.Reirs (V), taču viņa viedoklis nav ne lūgts, ne līdz ar to atspoguļots.

Materiāla elektroniskā versija: http://www.ves.lv/rubric/62/186348

Kritēriji:

2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju);

5 – žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku

17. Мировой форум и Латвия (Вести Сегодня)

18. Мировой форум и Латвия (ves.lv) (Dublējas)

Ja kādam interesē, kādi ir J.Urbanoviča (SC) iespaidi par Pasaules politisko forumu, tad šis ir īstais materiāls. Žurnālista ieguldījums šajā materiālā ir tik vien kā ievada un nobeiguma rindkopas sagatavošana.

Materiāla elektroniskā versija: http://www.ves.lv/rubric/62/186352

Kritērijs: 2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)

19. Страж детям твоим (Вести Сегодня)

20. Страж детям твоим (ves.lv) (Dublējas)

Vēl viens deputāts, kam rūp bērni – šajā gadījumā uzsvars faktam, ka A.Holostovs (SC) pārstāv kustību, kas Rīgas skolās 1.septembrī bērnu vecākiem dāvājusi programmatūru, kas aizsargā bērnus no viņiem nepiemērotas informācijas internetā. Skaidrs, kāpēc šādas idejas nerealizējas starpvēlēšanu posmos – projektā ieguldīta priekšvēlēšanu kampaņai atliktā nauda, un, galu galā, vispār projekts īstenots tikai un vienīgi dēļ vēlētāju lūguma.

Materiāla elektroniskā versija: http://www.ves.lv/rubric/62/186366

Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

21. Работу Айвара Лембергса положительно оценивают 83% вентспилсчан (ves.lv)

Virsraksts izsaka visu – ziņa par Ventspilī veiktu aptauju. Nekas vairāk tas arī nav, ja vien neņem vērā to, ka A.Lembergs ir ZZS premjera amata kandidāts.

Ziņu var izlasīt šeit: http://www.ves.lv/rubric/11/186461

Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

22. Депутат Сейма: мы видели, как жители Ярославля переживают эту трагедию (ves.lv)

Vēl viena versija ziņai, kas ietver apskatu par traģiskajiem notikumiem Jaroslavļā un J.Urbanoviča (SC) citātu.

Ziņu var izlasīt šeit: http://www.ves.lv/rubric/10/186428

Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

23. Профессионализм Саковского (Вести)

Materiāls, kurā „pierakstītas” A.Sakovska (SC) domas. Faktiski tās pašas, kas parādās jau pirmajā šajā bloga ierakstā aplūkotajā materiālā, un arī autors abiem materiāliem viens un tas pats – „ar vienu šāvienu aizpilda divas avīzes ar iespējamo slēpto reklāmu”

Kritērijs: 4 – publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

24. Банкиры, поделитесь! (Вести)

apskatot iepriekšējos materiālus, vēl pietrūkst J.Urbanoviča (SC) viedoklis, tad var izlasīt šo materiālu, jo tas ir tikai un vienīgi J.Urbanoviča viedokļa atreferējums, kas vienlaikus atspoguļo arī SC ekonomiskos uzstādījumus. Nu gluži kā partijas reklāmavīzē.

Kritērijs: 2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)

25. Евро — это билет на «Титаник»! (Вести)

A.Elkina sleja, kas veltīta I.Zariņa (SC) viedokļa atspoguļošanai. Joprojām runa par ekonomiskajiem jautājumiem.

Kritērijs: 2c – deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju)


26. ДВОЙНОЙ КАПКАН (Динабург Вести)

27. Ролевые игры (Динабург Вести)
Materiāls, kurā vienkārši bezgaumīgā veidā tiek veidota antireklāma (SC) sīvākajiem politiskajiem konkurentiem.

Kritērijs: 9 – antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana (kas nav skaidri apzīmēta kā komentārs)

28. С больной головы на здоро

вую… (Динабург Вести)

Ja radies nogurums no, piemēram, J.Urbanoviča viedokļiem, tad pārmaiņas pēc šis materiāls piedāvā N.Ušakova (SC premjera amata kandidāts) viedokli.

Kritērijs: 4 – publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

29. ВРЕМЯ СОГЛАСИЯ! (Наша Газета)

SC politiskā reklāma, kas nav pienācīgi kā tāda noformēta. Augšpusē ar diezgan mikroskopiskiem burtiņiem norāde par to, kurš reklāmu apmaksā.

Kritērijs: 7 – apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju)

30. Твой выбор – список Nr.1! (Наша Газета)

Vēl viena slikti apzīmēta politiskā reklāma – šoreiz Vienotības.

Kritērijs: 7 – apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju)

31. Pretlatviskā plejāde (Latvijas Avīze)

32. Pretlatviskā plejāde (la.lv) (Dublējas)

Analīze par PCTVL un tās kandidātiem vēlēšanās. Līdzīgi kā materiāls NRA par ZRP, arī šajā gadījumā analīze nav paplašināta ar pašas partijas viedokli, ar materiāla palīdzību cenšoties radīt draudīgu priekšstatu par konkrēto politisko spēku.

Kritērijs: 9 – antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana (kas nav skaidri apzīmēta kā komentārs)

33. Nekādas politikas. Tikai darbs (Latvijas Avīze)

Ļoti slikti maketēta reklāma.

Kritērijs: 7 – apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju)

34. Aivara Lemberga darbību pozitīvi vērtē 83% Ventspils pilsētas iedzīvotāju (nra.lv)

Materiāls, kas saturiski identisks 21.gadījumā aplūkotajam, vienīgi latviešu valodā.

Ziņu var izlasīt šeit: http://zinas.nra.lv/latvija/politika/55333-aivara-lemberga-darbibu-pozitivi-verte-83-ventspils-pilsetas-iedzivotaju.htm

Kritērijs: 2a – pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

35. ZZS politiskā reklāma (Ventas Balss)

Vēl viena slikti maketēta reklāma.

Kritērijs: 7 – apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju)


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!