Raksts

Sieviete biznesā – vai citādāk kā vīrietis biznesā?


Datums:
17. jūnijs, 2013


Autori

Linda Curika


Foto: wwwuppertal

Vai sieviete un vīrietis biznesā ir kas radikāli atšķirīgs? Vai katrs dzimums ar biznesu nodarbojas dažādi, vai sievietēm ir citi biznesa mērķi, nekā vīriešiem? Tie ir tikai daži no jautājumiem, kurus sev uzdevu pēc konferences Sieviete Biznesā apmeklējuma.

Lielākā daļa sieviešu, kas bija ieradušās uz šo konferenci, bija darba devējas. Skatoties uz šīm sievietēm, es redzēju vairākas savas jomas viedokļu līderes, es redzēju par sevi pārliecinātas sievietes, kuras savā dzīvē jau ir sasniegušas daudz un acīmredzot ir atnākušas uzzināt ko jaunu par to, kā attīstīt savu biznesu. Interesants ir jautājums par to, vai viņas ieguva to, pēc kā bija atnākušas.

Pirmais, par ko te gribētos runāt, ir plašais uz sievietēm orientētais pasākumu klāsts, kas pieejams gan Latvijā, gan vēl plašākā mērogā Rietumeiropā un ASV. No kurienes tas radies? Jo ir konferences Cilvēkiem un ir konferences Sievietēm, tāpat kā ir dažādi, īpaši uz sieviešu auditoriju orientēti pasākumi, apmācības un treniņi.

Manuprāt, primārais iemesls slēpjas tajā, ka maksātspējīgas un ne tik maksātspējīgas sievietes ir milzīga, tikai daļēji atklāta biznesa zelta ādere. Kādēļ? Pirmkārt, tādēļ, ka viņas pieņem milzīgu daļu lēmumu par pirkumiem. Te uzreiz ienāk prātā mājsaimniecības izdevumi (tas, uz ko parasti ir orientētas veļas pulveru reklāmas), tomēr tā ir tikai aisberga redzamā daļa.

Sievietes ir ļoti aktīvas mūžizglītībā – ikdienā gan apmeklējot kursus un apmācības, gan pērkot pašpalīdzības grāmatas. Paskatieties uz milzīgo uz sievietēm orientēto kursu piedāvājumu – sākot no personības izaugsmes un rokdarbiem un beidzot ar biznesa veidošanu.

Visdrīzāk, te ir jāsaka liels paldies tam, ka vīrieši komfortabli sadzīvo ar savu priviliģēto stāvokli. Tas sākas jau pirmsskolā – piemēram, deju pulciņā būs pulka meiteņu un pāris puikas. Meitenēm būs jāiztur liela konkurence, lai tiktu padejot skatē, kamēr visi puiši, neatkarīgi no dejas kvalitātes, tiks uz skati. Pirmsskolā un skolā pret zēniem būs zemākas prasības – zēni jau tomēr ir zēni, viņi var būt nerūpīgāki, kauslīgāki, agresīvāki, nevērīgāki, kamēr meitenēm ir jābūt kārtīgām un ir pierasts, ka meitenes mācās labāk. Arī augstskolās ir vairāk sieviešu, nekā vīriešu.

Tomēr tad, kad paskatāmies uz vadošu amatu ieņēmējiem, mēs redzam lielākoties vīriešus. Kā tā? Tas var būt saistīts ar daudziem faktoriem, no kuriem nosaukšu dažus – karjeras pārtraukšana ģimenes pieauguma dēļ, stereotipi par jaunām sievietēm (nevar uzticēties kā darbiniekam, tūlīt apprecēsies un dzemdēs), stereotipi par mammām (bērni slimos, nevar uzticēties) vai vispār stereotipi par sievieti kā emocionālu un ēterisku būtni, kura nevar būt vadošā amatā, jo ir pakļauta emocijām un hormoniem.

Un tas, ko sievietes, kuras ir atsitušās pret šiem stikla griestiem var darīt, ir sākt savu biznesu. Tā rezultātā Latvijā mazāk, bet ārzemēs lielākā mērā kā sēnes pēc lietus aug uz sievietēm orientēti biznesa semināri, koučinga uzņēmumi, mentoringa programmas, biznesklases un konferences.

Es zinu, jūs noteikti sagaidāt, ka es teikšu – tas, ka Sievietēm ir atsevišķas konferences no Cilvēkiem (jo nav jau tādu vīriešu biznesa konferenču, ir tikai biznesa konferences, kurās piedalās abi dzimumi), nav pareiza.

Tomēr nekā – sieviešu konferences, manuprāt, ir lieliska ideja. Tas tādēļ, ka sievietes vada biznesu citādāk un tas, protams, nav saistīts ar bioloģiju, bet gan to, kā sabiedrībā gadsimtu un jo īpaši pēdējo gadu desmitu gaitā esam iemācījušās sadzīvot ar savu nepriviliģēto stāvokli. Tāpat kā ar automašīnas vadīšanu, arī ar biznesu ir līdzīgi – sievietes to dara uzmanīgāk, pārdomātāk un vismaz ASV ir dati, kas pierāda, ka šie uzņēmumi arī pelna vairāk. Šajos uzņēmumos ir iespēja lielākā mērā nodrošināt darba un dzīves balansu, strādāt no mājām vai nenormētu laiku tā, lai varētu parūpēties arī par ģimeni. Protams, saglabājas arī kopīgi mērķi – piemēram, veidot biznesu, kas nes peļņu.

Ja palūkojamies uz pēdējā gada laikā Latvijā notikušajām konferencēm par un ap biznesa tematiku, redzam, ka parasti tajās runā … ne vairāk kā 10% sieviešu (vidēji uz katriem 10 runātājiem vīriešiem būs viena runātāja – sieviete). Tas ļauj saprast, cik ļoti lielā mērā mēs runājam par vīriešu dominētu vidi. Es nedomāju, ka Latvijā biznesa jomā nav spēcīgu runātāju, savas joma profesionāļu – sieviešu. Drīzāk tas ir tas, kā varam redzēt “vīriešu klubiņu” realitātē – runātāji nerodas no zila gaisa, tie ir cilvēki, kurus iepriekš esam dzirdējuši, ir dzirdējis kāds no mūsu paziņām vai draugiem un mums var ieteikt. Tādēļ sievietēm te ir grūti iespraukties un, kamēr konferenču rīkotāji nevēlēsies pacensties un atrast vairāk sieviešu, kuras var runāt konferencēs, nekas nemainīsies un šādas Sieviešu biznesa konferences būs viņu iespēja parādīt, ko viņas zina.

Šajā attiecīgajā konferencē vismaz man vīriešu-sieviešu sadalījums šķita izteikti neproporcionāls – neskaitot uzrunas (1 sieviete un 1 vīrietis), no 7 runātājiem 4 bija sievietes, no kurām 2 runāja par biznesa specifiku. Otras divas bija Aina Poiša un Una Bernatoviča, kuras (atceramies -sievietes ir tās ēteriskās būtnes, ja?) runāja attiecīgi par mieru un harmoniju un pareizu kosmētikas lietošanu.

Tas man lika domāt par to, cik lielā mērā šī konference pakļāvās stereotipam par to, kas sievietēm biznesā ir aktuāls – harmonija un miers, maijpuķīšu ostīšana un lēkāšana pa pļavu kā Tampax reklāmā un, protams, biznesa likums numur 1 – labi izskatīties, jo ne velti tam bija veltītas 2 stundas no konferences.

Es prātoju – kāds būtu konferences Vīrietis biznesā saturs? Vai programā tiktu ieliktas stila konsultācijas? Un runa nebūt nav par to, ka konsultācijām par ārējo izskatu nav sakara ar biznesu – ir, turklāt, vistiešākajā mērā. Kad es ienācu konferenču telpā, es tur ieraudzīju skaistas, moderni un lietišķi ģērbtas un par sevi pārliecinātas sievietes. Viņām nebija vajadzīgi nekādi ieteikumi, kur nu vēl seksista Ginta Budes augstprātīgie norādījumi, kā pareizi sasiet vīra (!) šlipsi. Vai vīriešu biznesa konferencē Bude atļautos vīriešus nosaukt par “aitām” un stāstītu par korektu sievas kokteiļkleitas garumu?

Ja ir kāda lieta, ar kuru sievietēm biznesā un ārpus tā ir jāsadzīvo, tad tā ir sajūta, ka tavs ārējais izskats definē to, kas tu esi kā personība un profesionāle.

Un, lai gan sava daļa taisnības te ir, sīkumainā, agresīvā, augstpātīgā attieksme, kuru mēs redzam no Ginta Budes un viņam līdzīgajiem, kuri sievietes paliek zem lupas un par nāves grēkiem padara nepareizu sezonas krāsas izvēli vai pārāk lielu somu … zem tā pazūd cilvēks un tas, ar ko viņš nodarbojas. Vīriešiem ir ne tikai daudz grūtāk nokļūdīties, bet arī ir daudz garlaicīgāk viņus pētīt zem lupas, tādēļ viņi medijos tiek ķidāti par saviem privātās dzīves un profesionālajiem lēmumiem. Sievietes tiek izķidātas par nepareizo somas formu. Vai tiešām mums tas šķiet pieņemami, vai tiešām tas nedevalvē sievietes vērtību?

Teikšu godīgi – konference beidzās uz samērā augstām notīm, jo daudzām konferencē klātesošajām sievietēm nepatika Ginta Budes augstprātīgais un arogantais pasniegšanas stils – šķiet, viņš nebija pamanījis, ka ir izkāpis no Privātās Dzīves lappusēm un atrodas konferencē, kurā 80% sieviešu bija darba devējas. Bude, kurš pats absolūti neatbilst “vīrišķīga vīrieša” tēlam, šīm sievietēm norādīja, ka sieviete ir sieviete tikai ar lapsenes vidukli un gulbja kaklu, bet mums Latvijā ir jāseko kulturāli tuvajam un striktajam Manhetenas biznesa stilam, nevis svešajam un brīvi nevērīgajam Skandināvu stilam. Turklāt, viņam bija informācija, kura nekur nav publicēta – ka sievietes Skandināvijā ar biznesu nenodarbojoties veiksmīgi tieši sava nevērīgā paskata dēļ.

Vēl viena problēma, kuru rada vīriešu aicināšana runāt Sieviešu konferencē, ir pretnostatījuma radīšana. Valters Gražulis – visādā citādā ziņā lielisks pārdošanas treneris – solījās izstāstīt visus vīriešu pārdošanas noslēpumus un prezentācijas beigās ieteica sekot Krievijas piemēram un sievietēm paraudāt darījuma laikā. Lieki teikt, ka tas tikai pasliktinātu jau tā prevalējošo attieksmi pret sievieti kā nevarīgu, emocijām pakļautu būtni, un kurš gan sev grib tādu biznesa partneri, vai ne?

Kopumā ir lieliski, ka notiek pasākumi, kuru mērķis ir iedrošināt sievietes nodarboties ar biznesu un palīdz viņām iegūt arvien jaunas zināšanas. Tomēr, lai nākotnē šādi pasākumi būtu vēl labāki, lūk, 3 vienkārši ieteikumi:

1. Vairāk prezentāciju par mārketingu, pārdošanu, jaunu tirgu atrašanu, ilgstpējīgu biznesu, tehnoloģijām un vadību, jo ārējam izskatam jau pievēršas stilisti, sieviešu žurnālu un kursu gūzma.
2. Vairāk sieviešu – runātāju vai pat visas runātājas – sievietes.
3. Neaicināt sieviešu nīdējus un atklātus seksistus runāt šādos pasākumos, saglabājot vietu pozitīvam iedrošinājumam. Uz pasaules jau pietiek to, kuri katru dienu atgādina, ka esam par resnu, neglītu un nestilīgu, lai būtu laimīgas (paldies sieviešu žurnāliem un dzeltenajai presei).

P.S. Konferences prezentācijas ir pieejamas šeit, ļoti iesaku iepazīties ar Katrīnas Ošlejas prezentāciju par darba tirgus iespējām (gan darba devējiem, gan darba ņēmējiem).

Papildus informācija: rakstā veikts labojums, korekti norādot konferences runātāju skaitu (labots no 9 uz 7).

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!