Raksts

Seismiskā Čīle


Datums:
14. maijs, 2013


Foto: NASA Goddard Photo and Video

Pirmā saskarsme ar čīlieti būs patīkami viegla. Viņi ir labsirdīgi, jautri un caurmērā vienkārši cilvēki.

Lai gan teritoriāli Čīle atrodas uz kontinenta, tās ģeogrāfiskās īpatnības – Atakamas tuksnesis ziemeļos, Klusais okeāns rietumos, Andu kordiljēra austrumos un Dienvidu ledus lauki šo zemi ir turējuši salai līdzīgā izolācijā. Praktiski visa saskarsme ar ārpasauli līdz avioindustrijas attīstībai bija caur jūru. Līdz Čīlei bija grūti atbraukt un tikpat grūti aizbraukt.

Čīle ir seismiski visaktīvākā zeme pasaulē – tā ir daudz cietusi no zemestrīcēm. Bet katram mākonim ir sudraba maliņa – tektonisko plātņu aktivitāte ir devusi vara, zelta un sudraba rūdu un citu derīgo izrakteņu atradnes, kas šobrīd veido, uztur un stiprina Čīles ekonomiku. Mācoties no zemestrīcēm, Čīlē ir attīstīta pat stiprākos grūdienus izturoša izcila civilā inženierija.

Mūsdienu čīlieši ir ļoti dažādu temperamentu kopums, līdz ar to ir neiespējami definēt vienu čīlieša tipu. Desmit vietējo cilšu indiāņu pēcteču sajaukums ar spāņu, portugāļu, basku, vācu, angļu, dienvidslāvu, palestīniešu, ebreju, grieķu, itāļu un citu tautu iebraucējiem veido šodienas 16 miljonus čīliešu. Tāpat ir atšķirības starp pilsētas un lauku iedzīvotājiem. Pilsētas stress bojā ne tikai veselību, bet arī raksturu. Neskatoties uz to, šai zemē ir tendence pilsētu iedzīvotāju skaitam arvien pieaugt, jo pilsētas piedāvātās iespējas izglītības, darba un veselības aizsardzības jomās ir krietni pārākas par provinci.

Pilsētas stress bojā ne tikai veselību, bet arī raksturu.

Čīle Latīņamerikā ir sakārtotākā un konservatīvākā valsts. Sabiedrība ir sadalīta atvērtās dinamiskās sociālajās klasēs, kuru robežas definē ienākumi. Līdz ar to ārējam tēlam ir liela nozīme saskarsmē. Ģimenes, kurām senos laikos piederēja lieli zemes īpašumi un derīgo izrakteņu ieguves vietas arī šodien sastāda bagātāko čīliešu slāni. Čīle ir tehnoloģiski un ekonomiski moderna valsts ar bieži sastopamu feodālu attieksmi pret cilvēkiem. Kā es to mēdzu dēvēt – feodālais modernisms.

Spriežot pēc katru vēlēšanu rezultātiem, labējā un kreisā politisko spārnu piekritēji ir ļoti tuvās proporcijās. Tas izskaidros arī vēsturisko notikumu diametrāli pretēju interpretāciju jūsu sarunās ar čīliešiem, kas katrs velk vēstures deķīti uz savu pusi. Piemēram: Pinočeta diktatūra vai militārā valdība; mapuče indiāņu teritoriju atgūšanas cīņas vai vandāļu izlēcieni valsts dienvidos. Šīs tēmas izsauks karstākas diskusijas pat par reliģijas pieminēšanu.

Kristietisms tika ieviests vienlaicīgi ar kolonizāciju, un tas visu laiku ir turējies kopā ar varu, iespēju robežās ietekmējot laicīgo likumdošanu. Līdz ar oficiālās reliģijas formalizēšanos, tās patiesā ietekme uz cilvēkiem galvaspilsētas turīgākajos slāņos ir minimāla un klātbūtne ikdienā maz pamanāma. Laukos un nabadzīgākajos slāņos ticībai ir daudz lielāka nozīme. Tajā pašā laikā ir dažādu sektu piekritēji visā sabiedrībā. Čīles dienvidu pamatiedzīvotāju ticība līdzinās latviešu pagānismam, svētkos un rituālos apcerot un sekojot saules ceļam.

Kristietisms tika ieviests vienlaicīgi ar kolonizāciju, un tas visu laiku ir turējies kopā ar varu, iespēju robežās ietekmējot laicīgo likumdošanu.

Pēdējos gados ir ārkārtīgi pieaudzis universitāšu studentu skaits. Tas ļauj domāt, ka tuvākajā laikā paplašināsies un stiprināsies izglītots un ne tikai ar pirktspēju apveltīts vidusslānis. Čīliešiem pašiem patīk uzsvērt ģimenes nozīmi viņu dzīvē. Zemē, kur ir tik dažādi viedokļi par visu, ģimene tiešām arī ir svarīgs atskaites un atbalsta punkts.

Ikdienas saskarsme

Pirmā saskarsme ar čīlieti būs patīkami viegla. Viņi ir labsirdīgi, jautri un caurmērā vienkārši cilvēki. Vēlāk var traucēt (vai palīdzēt) zināšanu un attieksmes virspusējība. Pacietīga atbildēšana uz zinātkārajiem jautājumiem, no kuriem daļa būs klasisko stereotipu graušana, palīdzēs iekarot simpātijas.

Čīliešu vīrieši sasveicinās sarokojoties, pretējie dzimumi un sievietes savā starpā saskaroties ar labajiem vaigiem un vieglu bučas šmaukšķi gaisā, kas tikai un vienīgi ir apliecinājums labprātīgai saskarsmei un abpusējai labvēlībai. Līdzīgi arī notiek atvadīšanās. Neformālā gaisotnē savā starpā draudzīgi sportiski apskaujas arī vīrieši. Sarunai norisinoties stāvus, čīlieši mēdz atrasties tuvu viens otram. Acu kontakts ļaus jums noprast par sarunu biedra ieinteresētību pārrunātajā jautājumā.

Laika un precizitātes vērtība ir relatīva, bet te nu jāsaka – cik čīliešu, tik attieksmju. Mēdz būt ļoti punktuāli cilvēki, kas pārdzīvo citu vieglprātīgo attieksmi pret norunāto. Bet ļoti maz cilvēku atklāti kritizēs šo vai kādu citu pat acīmredzami uzlabojamu parādību citos.

Čīliešiem ir grūti pateikt citiem „nē” vai atteikties piedalīties. Toties viņi absolūti nepārdzīvo solījumu neturēšanu. Praktiski tas nozīmē, ka, piemēram, organizējot pasākumus, kur ir nepieciešams precīzs dalībnieku skaits, visdrošākais veids, kā pārliecināties par to, vai visi tie, kas ir solījuši, atnāks, ir iekasēt nelielu dalības priekšapmaksu.

Tas pats ir novērojams mēģinot kopīgi sadarboties – par patiesu interesi un līdzdalību var sākt runāt ar trešo lietišķās tikšanās reizi. Pirmās tikšanās tiek veltītas savstarpējai iepazīšanai un informācijas apmaiņai. Ir svarīgi nesteidzināt sarunu biedrus, bet ļaut, lai sarunu par jums interesējošo tēmu uzsāk viņi, sevišķi, ja tiekaties ar līderiem vai augstām amatpersonām. Lielākoties lēmumi netiek pieņemti sapulcēs.

Čīlieši un birokrātija

Viņi ir pieraduši pie birokrātijas, kas darbojas. Līdz ar to spēj savākt (lai gan negribīgi) pieprasītos dokumentus, vienmēr uzskatot, ka to ir par daudz, un caurmērā labprātīgi pakļaujas sistēmas aizliegumiem.

Patīkami ir tas, ka nav pieņemts stimulēt pakalpojumu gaitu ar aploksnītēm, kā tas ir daudzviet pārējās Latīņamerikas valstīs. Ļoti svarīgi ir ievērot rindas kārtību.
Atsevišķās vietās ir vērojamas dzīvās rindas, lai gan lielākoties apkalpošana notiek pēc numuriņiem gan izņemot pasi, gan pērkot veikalā desu. Visos līmeņos un visām vajadzībām notikumu gaitas paātrināšanai palīdz tas, ja ir kāds pazīstamais. Tāpēc arī liela nozīme tiek piešķirta rekomendācijām.

Ierēdņi lielākoties savu darbu īpaši nemīl un apkalpot publiku nav viņu dzīves aicinājums.

Ierēdnis čīlieša acīs būs vai nu kalps, sava pienākuma izpildītājs, vai pārcilvēks, kura rokās ir čīlieša dzīves notikumu attīstības ātrums. Ierēdņi lielākoties savu darbu īpaši nemīl un apkalpot publiku nav viņu dzīves aicinājums, tomēr pateicoties tam, ka čīlieši caurmērā ir labdabīgi, nav nācies sastapties ar negāciju izvirdumiem saskarsmē ar tiem.

Kopsavilkumā, mūsdienu čīliešu raibais profils ļauj viņiem būt savstarpēji tolerantiem ikdienā, otra kļūmes neuztverot personīgi un nemēģinot par katru cenu pierādīt savu taisnību.

Šī publikācija ir veidota ar Eiropas Trešo valstu valstspiederīgo integrācijas fonda atbalstu projektā “Starpkultūru un dažādības vadības mācību sistēmas izveide publiskā sektora darbiniekiem“. Par publikācijas saturu atbild biedrība “Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS”.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!