Prezentācija seminārā "Valsts pārvaldes, nevalstisko organizāciju un plašsaziņas līdzekļu loma sabiedrības iesaistīšanā lēmumu pieņemšanā" 2003. gada 12. februārī
Valsts kancelejas iniciatīvas sabiedrības iesaistīšanā
(Dokumenti)
- 2000. – 2001.
Politikas plānošanas pamatnostādnes
Valdības komunikācijas politikas pamatnostādnes - 2002.
Ministru kabineta kārtības rullis (1.jūnijs)
Instrukcija par kārtību, kādā aizpildāma normatīvā akta anotācija (1.janvāris)
Pārmaiņu būtība
- Konsultāciju ar NVO atspoguļošana informācijā, kas iesniedzama kopā ar politikas dokumentiem
- Konsultāciju ar NVO atspoguļošana normatīvo aktu anotācijās
- Sabiedrības informēšanas pasākumu atspoguļošana anotācijās
- NVO centra un pārstāvja līdzdalība valsts sekretāru sanāksmēs
- Sabiedriskās apspriešanas pieprasījums valsts sekretāru sanāksmē
Īstenoto pārmaiņu pamatievirze
- Radīt veicinošu iesaistīšanas sistēmu
- Paaugstināt ministriju atbildību par sabiedrības iesaistīšanu
- Nodrošināt kontroles elementus
- Panākt sabiedrības iesaistīšanas regulējumu normatīvo aktu līmenī
Ieviešanas pirmā gada pieredze
- Jautājumi par konsultācijām ar NVO un sabiedrības informēšanu anotācijas VI un VII sadaļā ir pievērsuši ministriju uzmanību komunikācijas nepieciešamībai
- NVO līdzdalība un informācijas izplatīšana par VSS pieteiktajiem un izsludinātajiem projektiem ļauj sekot līdzi normatīvo aktu veidošanas procesam un iesaistīties
- Anotācijās sniegtā informācija ļauj ierosināt konsultācijas ar NVO gadījumos, kad tās nav notikušas
Problēmas (anotāciju sistēma)
- Pilnībā nav izdevies pārvarēt formālu pieeju anotāciju aizpildīšanai (sabiedrības informēšana tikai ministriju mājas lapās un Latvijas Vēstnesī)
- Anotāciju izvērtēšana prasa ievērojamus papildus resursus Valsts kancelejas darbā (vairāk kā 400 atzinumi 2002.gadā)
- Nav atgriezeniskās saites – sabiedrības informēšanas pasākumi, kas tiek plānoti un uzrādīti anotācijās, ir ministriju kompetence
- Sabiedrības informēšanas nepieciešamību nav izdevies pacelt valsts pārvaldes institūciju darbības kultūras līmenī (ministrijām ir atšķirīga attieksme pret informēšanas pasākumu plānošanu)
- Resursu trūkums ministrijās un NVO
Problēmas (līdzdalība VSS)
- Neliels iesaistīto NVO skaits
- Liels informācijas apjoms, ko NVO ir problemātiski apstrādāt
- Līdzdalība projektu izstrādē un saskaņošanā negarantē iespēju NVO sekot projekta izmaiņām laikā līdz tā galīgai akceptēšanai
- Visas līdzšinējās pārmaiņas ir saistītas ar politikas dokumentu un normatīvo aktu izstrādes procesu, bet trūkst saistības ar budžeta veidošanas procesu
Jaunas iniciatīvas, projekti sabiedrības līdzdalības veicināšanai
- Valsts kancelejas un ANAP (UNDP) projekts “Politikas ietekmes novērtēšana”
- Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts, PHARE projekts “Pilsoniskās sabiedrības attīstības veicināšana” (stratēģijas dokumentu izstrāde)
Politikas ietekmes izvērtēšana
- Pētījums par NVO iesaisti politikas veidošana, ministriju un NVO sadarbību (Z.Miezaine)
- NVO apmācības semināri par politikas veidošanas procesu, procedūrām, Ministru kabineta kārtības rulli, dokumentu veidiem, konsultāciju mehānismiem
- Rokasgrāmata NVO, kā iesaistīties sadarbībā ar ministrijām
- Rokasgrāmata ministrijām, kā iesaistīt sadarbībā NVO
Problēmas – kopsavilkums
- Izpildvara darbojas tikai vienā politikas veidošanas posmā
- Politikas plānošanas sasaiste ar valsts budžeta veidošanu ir sarežģīts daudzpakāpju process, kurā ir grūti iekļaut papildus procedūras
- NVO pēc būtības nebūtu jākļūst par izpildvarai ērti lietojamu papildus resursu