Raksts

Runā un rāda…


Datums:
03. septembris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


27.augusta piektdienu varētu pārdēvēt par radio un televīzijas dienu! No 16 iespējamās slēptās reklāmas gadījumiem 6 bija atrodami radio un 2 - televīzijā. Pierimušas pat avīzes Вести Сегодня un Час - katrā tikai pa vienam īpaši aizdomīgam gadījumam.

Taču šoreiz “izcēlās” reģionālie mediji – Панорама Резекне vai nu spītīgi “piemirsa” norādīt reklāmrakstu apmaksātājus vai arī mainīja burtu lielumu, to samazinot līdz tādiem izmēriem, kad raksta apmaksātāju pamanīt ir grūti.

Kopā 27.augustā tika atlasīti 26 raksti un sižeti ar slēptās reklāmas pazīmēm. No tiem slēptās reklāmas pazīmēm atbilda 16 gadījumi. Pats izplatītākais kritērijs: pseidonotikuma radīša. Partijas cēla pieminekļus, apmeklēja pansionātus, parakstīja līgumus … vai tad vēlēšanām ar to būtu jebkāds sakars?

1. Jurists: “Parex banka” mazākuma akcionāru prasība var iedragāt ERAB reputāciju (MIX FM)

Ņ.Ņikiforovs no Saskaņas centrā komentē Parex notikumus kā neitrāls eksperts (jurists); netiek pateikts, ka viņš ir arī kandidāts no SC saraksta. Ņikita Ņikiforovs uzskata, ka “Parex banka” mazākuma akcionāru prasība par 860 000 latu zaudējumu piedziņu var iedragāt Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas (ERAB ) reputāciju.

Kritērijs: Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju)

2. Baštiks: Atsevišķi politiskie spēki pēc vēlēšanām gatavojot vērtību apvērsumu/ziņas (Radio Baltkom)

Ziņās nocitēts Baštika paziņojums, bez jebkādām citām piebildēm.”Par Labu Latviju!” deputāta kandidāts, bijušais bērnu un ģimenes lietu ministrs Ainars Baštiks uzskata, ka divi nākamajās vēlēšanās kandidējošie politiskie spēki gatavojot “apvērsumu Latvijas Satversmē un valsts vērtību sistēmā”.

Kritērijs: Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

3. Saruna ar Ķekavas domes deputātu Ivanu Pihtovu (Radio Baltkom)

Intervija ar SC kandidātu Ivanu Pihtovu kā ar Ķekavas domes deputātu. intervijas pirmais jautājums: “lūdzu dažos vārdos aprakstiet dzīvi Ķekavas domē, vai jau izgājāt no krīzes, jo valdība taču saka, ka viss kārtībā?” Nu un tālāk seko teksti par to, cik daudz laba izdarījusi Ķekavas dome – intervētājs burtiski mudina Ivanu Pihtovu sevi slavēt un arī pats neskopojas ar slavinājumiem.

Kritērijs:Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

4. Saruna ar politologu Jāni Grigali (Radio Baltkom)

Intervija ar partijas “Par prezidentālu republiku” kandidātu Jāni Grigali kā ar neitrālu politologu (intervētājs viņu uzrunā kā “godājamo ekspertu” 1.minūtē). Intervētājs pats pāriet uz partijas top-tēmu : politiskās sistēmas reformu (vai Jūs neuzskatāt, ka vajadzīga kāda politiskā reforma?) .Grigalis tiek stādīts priekšā kā politologs un kā neitrāls eksperts apsriež politiskos procesus, gaidāmās prezidenta vēlēšanas, priekšvēlēšanu cīņu.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

5. Raidījums “Tautas kontrole” (PIK FM)

Raidījumā “Tautas kontrole” saruna ar “Tautas partijas” pārstāvjiem Aļonu Jakubu, Igoru Tračumu, Robertu Volfu un Māri Vanagu par ekonomisko situāciju, krīzi, nodokļu politiku Latvijā un citiem “aktuāliem jautājumiem”.

Ko vēl piebilst par šo raidījumu. Kārtējais “raidījums” par partiju “Tautas kontrole”, nekā jauna.

Kritērijs: nav norādes par apmaksātu politisko reklāmu.

6. Par Labu Latviju! jaunieši rīko lapenes atklāšanas svētkus Mežciema pansionāta iemītniekiem (PBK)

PLL jaunieši izceļas ar savām labdarības akcijām, šoreiz lapene pansionātam. Kā var neatspoguļot PLL jauniešu aktivitātes … uzdāvināja “vasaras nometni” pansionātam. Ziņu vērtība “giagntiska”. Sižets nevarēja būt slavinošāks.

Kritērijs:Pseidonotikums. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

7. Baštiks: Atsevišķi politiskie spēki pēc vēlēšanām gatavojot vērtību apvērsumu/ Ziņas (SWH)

Nekritiski pārraidīts vienas partijas kampaņas PR notikums, bez otras puses pretviedokļa. Klasisks un rupjš žurnālista ētikas pārkāpums. Vienlaikus gan reklāma PLL, gan antireklāma Vienotībai.

Kritērijs:Pseidonotikums. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

8. Liepājas partija slēdz līgumu arī ar PLL (LNT)

Kārtējā PLL vienošanās, šoreiz ar partijām.

Kritērijs:Pseidonotikums. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

9. Arendoles centrā atklāts un iesvētīts piemineklis (Vietējā Latgales Avīze)

Pēc partijas otrās pieminēšanas reizes ir pilnīgi skaidrs, ka šis raksts par pieminekļa atklāšanu Arendolē ir sacerēts, lai popularizētu “Pilsonisko savienību”. Īpaši izcilas ar pateicības vārdiem (…) pateicās visiem pieminekļa tapšanas atbalstītājiem – jau pieminētajai partijai “Pilsoniskā savienība” (…)” .

Kritērijs:Pseidonotikums. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

10. Par labu Latviju! (Druva (Cēsis))

Ginta Šķendera (“Par labu Latviju!”) politiskā reklāma.

Kritērijs: Uzraksts, ka tā ir apmaksāta politiskā reklāma, ir grūti saskatāms.

11. Бизнес на воде (Час)

Deputāta amata kandidāte (K.Zagorska) no PLL raksta par Šleseru kā Rīgas vicemēru. Raksts Šleseram klaji glaimojošs, bet jebkādas neitrālas analīzes. Rakstā par to, kā Šlesers irvieš kārtību, un atgādina atbildīgajiem darbiniekiem, ja labi nestrādās – tiks atlaisti..

Kritērijs:Pseidonotikums. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

12. ZAĻO UN ZEMNIEKU SAVIENĪBA (Latvijas Avīze)

Norāde, kas publikāciju apmaksājis ielikts raibā laukumā, ko saskatīt ir diezgan grūti.

Kritērijs: uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami.

13. Patiesā Dzīve.

Žurnālisti ir atraduši veidu, kā sagādāt publicitāti Vienotībai.

Kritērijs:Pseidonotikums. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

14. Выборы означают выбор (Понорама Резекне)

Pēc visām pazīmēm raugoties, – apmaksāta reklāma, bet nekur, pat mazā šriftā, neparādās norāde, ka tā ir reklāma.

Kritērijs: uzraksts ka ir apmaksāta reklāma neparādās.

15. Производство – основа будущей экономики Латвии (Понорама Резекне)

Norāde par reklāmu ar daudz mazākiem burtiem.

Kritērijs: uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami.

16. Задача нового правительства – смоделировать грамотную систему образования (Понорама Резекне)

Norāde par reklāmu ar daudz mazākiem burtiem.

Kritērijs: uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!