Raksts

Reklāmist, sieviete NAV tavas kampaņas fona attēls!!!!


Datums:
02. augusts, 2011


Pasaulē teju puse iedzīvotāju ir sievietes un otra puse - vīrieši. Tomēr dažreiz, kad ieslēdzam TV, rodas iespaids, ka sievietes nesastāda vairāk kā tikai nepilnus 20% planētas Zeme populācijas. Šodienas popkultūrai ir tendences aizmirst par šo dabīgo proporciju un radīt reklāmas, filmas un multfilmas, kurās starp dominējošo vīriešu pulku ir 'iemaisīts' viens vājš, neinteresants, bet, iespējams, skaists sievietes tēls.

Teiksiet, trakā feministe?

Smurfi ir visādi – priecīgi, bēdīgi, dziedoši, dejojoši, veci un jauni, briļlaini un bez brillēm. Bet tikai viens no smurfiem ir sieviešu kārtas:

The Muppet Show, kurš, tāpat kā The Smurfs drīzumā atkal iznāks uz ekrāna, tikai šoreiz – lielā, un tur arī ir tieši … viens sieviešu kārtas tēls un tā ir cūka:

Vinnijā Pūkā, piemēram, starp ļooooti daudziem vīriešu dzimtes tēliem ir tikai divi sieviešu dzimtes – Pūce un Kenga. Viens – garlaicīgs, otrs – vēl garlaicīgāks, jo ir mamma, kas nepiedalās visās jautrībās. Attēlā nav redzami.

Zvaigžņu karos, savukārt, lai kā Holivudas producenti meklēja ar uguni veselos 7 turpinājumos, pa visu galaktiku nevarēja atrast vairāk kā vienu sievieti, princesi Lea:

Vēl jau, protams, mūsu bērnības multenes – Ghost Busters, kur bija viena fona sieviete – sekretāre un Mutant Ninja Turtles, kur arī bija tieši viena sieviete – asistente/žurnāliste.

Teiksiet, tas viss ir cilvēces seksistu pagātnes paliekas (kuras Holivuda tagad iedzīvina no jauna, filmējot rimeikus)?

Jauniešu kulta seriāls The Big Bang Theory:

Nu jau beidzies, tomēr arīdzan kulta seriāls Lost:

Un, visbeidzot, kārtējais rimeiks ThunderCats:

Neba nu es to pamanīju pirmā – par to jau 1991.gadā The New York Times rakstīja Katha Pollitt, kuru satrauca, ka viņas meitai bērnu multfilmās trūkst spēcīgu sieviešu tēlu, ar kuriem sevi asociēt. Viņa saka, ka ‘zēni definē grupu un tās vērtības. Sievietes tajā atrodas tikai, lai atrastos fonā un kontekstā ar pašiem zēniem.’ Sievietes ir fona informācija vai skaista dekorācija. Ir jaušams zināms trends?

Un tā tas turpinās – Okartes jaunajā reklāmā ir tikai viena sieviete, un viņai ir dota tikai sekundāra loma, viņa tur vadus, kamēr trīs veči ir tiešām interesantas personības, viens no viņiem dzimis līderis, cits – zina wikipēdiju no galvas. Viņa savukārt tur vadus un izskatās skaisti. TV reklāmu nevarēju atrast, bet manu domu gana labi ilustrē šis:

Tāpēc, cienītais reklāmist, nākošreiz atceries, ka gan Latvijā, gan uz planētas Zeme, kur dzīvo tava mērķauditorija, ir vairāk nekā viena sieviete uz trīs (četriem, desmit) večiem. Un vēl – mēs neesam fona attēls. Mēs esam personības. Mums ir viedokļi, uzskati un problēmas. Mēs daram vairāk nekā tikai turam rokā vadus un izskatamies skaisti.

P.S. Papildināts. Skatoties uz komentāriem, kļuva skaidrs, ka lielākā daļa lasītāju šo problēmu, kad sievietes kalpo nekam vairāk kā tikai fonam un visas interesantās lomas paliek vīriešiem + multfilmās trūkst spēcīgu sieviešu dzimtes varoņu uzskata par manu no gaisa sagramstītu ideju. Fonam iesaku palasīt šo New York Times rakstu, kas datēts ar 1991.gadu un skaidro problēmu dziļākā kontekstā: http://www.nytimes.com/1991/04/07/magazine/hers-the-smurfette-principle.html Vai šo rakstu lapā, kas veltīta dažādiem stereotipiem populārajā kultūrā: http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/TheSmurfettePrinciple; vai šo, sauktu par The Bechdel Testu (kas testē, cik bieži TV attēlotās 2 un vairāku sieviešu sarunas ir par modi, kosmētiku vai vīriešiem, nevis intelektuālām ‘vīriešu’ tēmām) – http://www.thefrisky.com/post/246-whats-the-bechdel-test-and-will-your-next-blockbuster-rental-pass/. Īpaši tiem, kas saka, ka sievietēm taču pietiek ar atrašanos pamperu, temponu reklāmās un būt galvenajās lomās tad, kad filma ir par seksu un kurpēm.


www.miomilo.lv

www.twitter.com/curiha


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!