Raksts

Pupi dienišķajā biznesā


Datums:
22. septembris, 2008


Autori

Krista Baumane


Šodien, atverot „Dienas Biznesu”, no otrās lapas kā parasti pretī veras Agra Liepiņa karikatūra, kuras neiztrūkstoša sastāvdaļa - seksuāla būtne ar milzu krūtīm, kuru uzbudinātie galiņi uzkrītoši spiežas cauri plānai auduma kārtiņai.

Pagājušajā nedēļā šāda karikatūra ilustrēja laikraksta viedokli par Eiropas Komisijas rekomendāciju 12 dažādās produktu grupās samazināt sāls saturu par 16%:

Vēl daži spilgti un neseni piemēri pupiem, ko ar pārliecinošu regularitāti vai katru dienu saviem lasītājiem piedāvā Latvijas galvenais biznesa laikraksts, ilustrējot, nu, kaut vai savu viedokli par VID darba principiem (12. septembrī) vai ASV finanšu krīzi (19. septembrī).

Var tikai minēt, kāpēc seksīgo dāmīšu klātbūtne ir regulāra sastāvdaļa biznesa laikraksta karikatūrās, ilustrējot viedokļus vai rakstus, kam ar seksu nav pat attāls sakars. Varbūt tas ir redakcijas uzstādījums, lai izklaidētu rozā avīzes lasītājus, jo, kā zināms, „sex sells“? Varbūt mākslinieks par varītēm vēlas zīmēt seksīgas sievietes un nav pamanījis, ka viņa klients ir nopietns biznesa laikraksts „tiem, kas dara“? Varbūt sievietes ķermeņa kā sekssimbola lietošana ir kļuvusi par tik pašsaprotamu lietu, ka neviens tam vairs nepievērš vērību un viss ir kārtībā?

Man ar šīm karikatūrām ir vairākas problēmas. Pirmkārt, es uzskatu, ka tās ir piedauzīgas un degradējošas attiecībā pret sievietēm kopumā, jo veicina mūsu sabiedrībā stereotipus par sievietes seksuāli-dekoratīvo lomu, uzsverot ārējo dotumu un seksualitātes prioritāro nozīmi. Otrkārt, šīs karikatūras nelīmējas kopā ar „Dienas Biznesa“ redakcionālo saturu, kur sievietes – uzņēmējas, analītiķes, baņķieres, galvenās redaktores – ieņem cienījamu, nevis dekoratīvu vietu, sniedzot komentārus un intervijas, stāstot par saviem uzņēmumiem un tamlīdzīgi. Ja es būtu kāda no šīm sievietēm, justos visai riebīgi savai fotogrāfijai pie laikrakstam sniegta komentāra blakus ieraugot piedauzīgu karikatūru, kurā sieviete attēlota kā seksa objekts. Treškārt, tās sniedz primitīvu un kļūdainu mākslinieka (vai redakcijas?) priekšstatu par savu auditoriju, kas šķiet apmēram tāds: bizness ir īstu (heteroseksuālu, protams) veču lieta, večiem kā zināms patīk pupainas sievietes, nu tad mēs viņiem tās uzservēsim vismaz ar karikatūru palīdzību, lai papildus dienišķajam biznesam ir arī kāds prieciņš!

Neiespējami iedomāties, ka šādas karikatūras varētu nopublicēt kāds cits biznesa laikraksts uz rietumiem no Latvijas, piemēram, „The Financial Times“ vai zviedru „Dagens Industri“ (pēdējais tāpat kā „Dienas Bizness“ pieder Bonnier grupai). Piedauzīgām bildītēm nešaubīgi ir sava vieta mediju telpā, tikai manuprāt tā nav sevi cienoša biznesa laikraksta lapās.

PS Inese Apse-Apsīte „Dienā“ pirms pāris dienām publicēja blogu par saistītu tēmu – seksu, mazohismu un sliktu gaumi Latvijā radītās reklāmā


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!