Tuvojoties vēlēšanu datumam – 17.septembrim, nedaudz aizdomīgi, bet aizdomīgo materiālu skaits sarūk.
Laikam jau visu laiku vēlētājiem skandēts un stāstīts, cik nu kurš ir labs un skaists, tad pēdējās dienās tas nav nepieciešams, vēlētājiem vienkārši jāatgadina, no kura saraksta šie skaistie un labie kandidāti ir un kurš ir tas saraksta biļetens, kurš jāliek aploksnē.
Kopumā par 13.septembri izskatījām 56 materiālus, meklējot un analizējot slēptās reklāmas gadījumus. No tiem lielākā daļa mums neraisīja aizdomas, ka rakstā vai sižetā esošie personāži pieminēti vai uzaicināti netīšām vai viņu sasniegumi ir tik iespaidīgi, ka nepaaicināt ir vienkārši neiespējami. Par iespējamo slēpto reklāmu atzinām 30 materiālus, no kuriem gan 12 materiāli ir vienkārši slikti apzīmēta vai noformēta politiskā reforma.
Par 25 materiāliem mūsu viedokļi atšķīrās, tāpēc tos atstājām izskatīšanai vēlāk. Liela daļa gan no tiem ir interneta ziņas, kuru kvalitāte mūs „sajūsmina” visu monitorēšanas periodu.
1. Вести Сегодня „Янис Юрканс: слова из песни” Kandidāts: Jānis Jurkāns (ŠRP LPP/LC)
Raksts, kas sākumā izskatās pēc Šlesera partijas reklāmrakstu pieteikuma laikrakstā „Вести Сегодня”, vēlāk liek mainīt domas. Rakstā tiek ķidāti Jurkāna kādreizējie izteikumi, kuriem pa vidu jaucas žurnālistes viedoklis. Tā kā Jurkāns ir viens no nedaudzajiem, kas no ŠRP var simpatizēt krievvalodīgajai auditorijai, top skaidrs, ka raksts ir klajš antireklāmas gadījums, lai parādītu Jurkānu kā „kažoka pārmetēju”.
Kritērijs:
Antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana.
2. Час „Вопрос Андрею Клементьеву” Kandidāts: Andrejs Klementjevs (SC)
3. chas-daily.com „Блондинка перед выбором”
Jau pieminētā blondīne atgriežas, lai uzdotu jautājumu šoreiz citam SC deputāta kandidātam Andrejam Klementjevam. Jauns formāts, lai palielinātu SC kandidātu publicitāti…
Kritērijs:
Sižets ar partijas vai deputāta kandidāta piedalīšanos parādās laikā, kas programmā nav paredzēts, vai programmās, kuru saturs nav precīzi definēts, vai drukātajos medijos tiek izveidota jauna rubrika tikai vienas partijas, tās kandidātu vajadzībām.
Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.
4. NRA „Brīdina par Kenedija koledžas diplomiem” Kandidāts: Edmunds Sprūdžs (ZRP)
5. nra.lv „Brīdina par Kenedija koledžas diplomiem”
Kārtējais blieziens ZRP virzienā, šoreiz gan nedaudz plašāks, centušies pievienot citu viedokli un dažādus faktus, bet būtība jau nemainās, kā arī paša raksta varoņa viedoklis nav atspoguļots. Pēdējās rindkopas aiziet pilnīgi tendenciozā pret-aģitēšanā, ironizējot par ZRP reitingiem: “ņemot vērā tautas lielo mīlestību pret ZRP” un biedējot, ka par premjeru būs cilvēks ar apšaubāmu izglītību.
Kritērijs:
Antireklāma – acīmredzami vienpusīga kādas partijas vai tās kandidātu nonievāšana.
Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.
6. Вести Сегодня „Нам верят, и это даёт нам ещё больше сил” Kandidāts: Nils Ušakovs un Valērijs Agešins (SC)
7. ves.lv „Нам верят, и это даёт нам ещё больше сил”
Kārtējā pakalpīgā intervija, kurā jautājumi ir vajadzīgi tikai formāli, kaut nekas arī nemainītos, ja jautājumu nebūtu vispār, jo ko gan šāds jautājums spēj atklāt par kandidātu „Vai jūs piedalāties televīziju debatēs, tās skatāties?”!
Kritērijs:
Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs,
raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).
Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.
Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.
8. Вести Сегодня „Сергей Потапкин: „Нужна ясная перспектива развития”” Kandidāts: Sergejs Potapkins (SC)
9. ves.lv „Сергей Потапкин: „Нужна ясная перспектива развития””
Vēl viena pseidointervija, kurā žurnālists pārstāsta tā saucamā „eksperta” Sergeja Potapkina viedokli. Pirms vēlēšanām kandidāti sāk arī analizēt krīzi, tās cēloņus un valsts mērķus, žēl gan, ka šī analīze līdz ar 17.septembri un vēlēšanām izslēgsies!
Kritērijs:
Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).
10. Radio Baltkom „Intervija ar “Saskaņas centra” pārstāvi Vitāliju Orlovu” Kandidāts: Vitālijs Orlovs (SC)
Pat nesakot neko sakarīgu, SC kandidāti var iegūt sev raidlaiku. Drausmas, ko tik var runāt ēterā, ja ir nauda! Pats žurnālists mēģina glābt sarunu, lai tā nav tik monotoma un garlaicīga, bet Dubovskis turpina muldēt un muldēt par izglītības tēmu…..
Kritērijs:
Deputāta kandidāts vai ar partiju cieši saistīta persona (piemēram, premjerministra amata pretendents) tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši šī persona uzskatāma par labāko notikumu komentētāju).
12. chas-daily.com „Теплее и дешевле” Kandidāts: Nils Ušakovs (SC)
13. ves.lv „Дом станет уютнее”
Divi ārkārtīgi līdzīgi raksti lielākajos krievu laikrakstos.
Ušakova polittūrisms turpinās! Ušakovs te ir Latgalē, te hokejā, te glābšanas stacijā vai policijas iecirknī un šoreiz arī sociālās mājas sitlināšanas darbos! Apbrīnojama enerģija un darba spars. Arī no žurnālistu puses tam visam izsekot!
Kritērijs:
Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.
14. Latgales Laiks „Nils Ušakovs: “Sāksim ar auditu valsts pārvaldē”” Kandidāts: Nils Ušakovs (SC)
15. Латгалес Лайкс „Нил Ушаков: „Начнём с аудита в госуправлении””
Kolēģu izteikumi par šiem rakstiem:
„Skaidri redzams, ka mērķis pārspiest Ušakova pašreklāmas tekstus viens pret vienu. Nevar nemaz saprast, vai tikšanās ar vēlētājiem laikā zālē bez Ušakova un žurnālista vēl vispār kāds bijis”
„Tas ir netaktiski aprakstīt politiķu tikšanās ar vēlētājiem bez jeb kādas analīzes, jo, protams, ka šo tikšanos laikā politiķi tikai sevi slavē, šie raksti sanāk kā plašas konkrētā spēka reklāmas. Laikam jau mazajos reģionos nekas interesantāks nenotiek un politiķu ierašanās ir sensācija.”
„Viss raksts veltīts Nila Ušakova pārdomām par visdažādākajiem jautājumiem – sākot ar IKP pieaugumu un beidzot ar partiju retingiem. Vienkārši plaši atreferēts viņa teiktais, analīzes nekādas.”
„Ušakova ekspertīze – par ļoti dažādiem jautājumiem (kompetence?), citu viedokļu trūkums un praktiski SC uzskatu daļas pārstāsts.”
„No kārtējās Ušakova vizītes “uzcepts” raksts, lai gan pieļauju, ka šajā reģionā tas tiešām ir notikums! Tomēr raksts ir vienpusīgs un nesabalansēts, sastāv tikai no Ušakova izteikumiem par dažādiem jautājumiem, bet ne vārda par to, ko viņš darīja Daugavpilī.”
Kritērijs:
Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.
Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.
16. Novonews.lv „Ориентация – север” Kandidāts: Miroslavs Mitrofanovs (PCTVL)
Stipri piespēlējoša intervija, neviena jautājuma par PCTVL iekšējām problēmām – iemesliem, kādēļ viņi atkal startē vēlēšanās ar komandu, „ko saēdis naftalīns”. Visi jautājumi ļauj PCTVL kritizēt konkurentus un slavēt sevi, kā arī analizēt rezultātus vēlēšanās, kas vēl nemaz nav notikušas.
Kritērijs:
Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.
17. Ventas Balss „Svarīgās zīmes atrodas sarunās” Kandidāts: Ilze Buņķe (ZZS)
Vēl viena slavas dziesma ZZS pārstāvjiem Ventas Balsī!
Kā raksta kolēģi: „Tā jau nav intervija, bet saruna, kur galvenais ir vēlme balansēt uz vēlētāju jūtām, intervētāja teksts: “un tava istaba kļuva tumšāka, kad mūžībā aizgāja vīrs” vai „ārkārtīgi spilgta, emocionāli efektīva reklāmintervija, vienkārši šedevrs, es gribētu to nodēvēt par pašu talantīgāko slēptās reklāmas interviju – pret intervējamo tiek ar jautājumiem vien jau radīta gan līdzjūtība, gan labvēlība, gan priekšstats kā par profesionālu cilvēku… Viss komplekts!”. Skaidrs, ka šādai intervijai vieta ir partijas reklāmavīzē nevis novada laikrakstā!
Kritērijs:
Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam vai ar partiju cieši saistītai personai netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz personas atbildības un darbības lauku.
Mediju formāts, kura saturā nepārprotami tiek iekļautas viena politiskā spēka pirms vēlēšanām popularizētās idejas, kuras pārstāv ar konkrēto politisko spēku cieši saistītas personas, bet netiek pieļauta vai ierobežotā apjomā pieļauta atšķirīgu viedokļu vai citu partiju atbalstītāju klātbūtne, piedāvājot auditorijai vienpusīgu un vienam politiskajam spēkam izdevīgu, vienu politisko spēku atbalstošu saturu.
Tālāk pieminēšu gadījumus, kuros partiju vai to apvienību reklāmas gluži pēc reklāmām neizskatās vai atzīmes par apmaksātām publikācijām ir tik neiespaidīgas, ka vienkāršam lasītājam tas ir kā atrast adatu siena kaudzē.
Kritērijs:
Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).
18. Druva – ZRP
19. Latvijas Avīze – ZZS (tādi paši raksti bija arī 19. un 26. augustā, kā arī 2.septembrī)
20. NRA – ZZS (25.augusts un 1.septembris)
21. Rīgas Apriņķa Avīze – ZZS
22. Druva – ZZS
23.Malienas Ziņas – ZZS
24. Auseklis – ZZS
25.Liesma – ZZS
26. Ogres Vēstis – ZZS
27. Ogres Vēstis – Vienotība
Portālu ziņas izlasīt un radio sižetus noklausīties varat, spiežot uz konkrētā materiāla virsraksta.