Raksts

Piedalies apspriedē par diviem šaubīgiem gadījumiem!


Datums:
09. septembris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Pagājusī ceturtdiena pārspēja kopējo līdz šim analizēto aizdomīgo materiālu skaitu - kopumā tādi bija 45. Tomēr (lasīt - par laimi), tikai 11 gadījumos saskatījām slēptās reklāmas pazīmes, 5 gadījumus novērtējām kā šaubīgus, bet pārējos 28 slēptās reklāmas pazīmes nesaskatījām.

Ieraksta nobeigumā iekļauti divi materiāli, par kuriem priecātos dzirdēt (lasīt) Jūsu domas. Tās varat ierakstīt vai nu tepat komentāros vai arī atsūtīt uz e-pastu providus@providus.lv.

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi. 2010.gada 2.septembris.

Politiskā žurnālistika

Nedēļa apkārt, bet pirmie divi gadījumi nomainījuši tikai saturu, ne formu jeb “žurnālists – kandidāts”.

1. На тебе, Боже, что нам негоже (7 Секретов)

Šajā rakstā N.Kabanovs (SC) pievērš uzmanību PLL priekšlikumam par kristīgās mācības ieviešanu skolās.

Kritēriji:

– partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju);

– publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

2. Моя твоя не понимай (Вести Сегодня)

Šajā gadījumā N.Kabanovs komentē K.Gerharda rīcību TV5 raidījumā.

Kritēriji:

– partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju)

– publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

Izglītojošā politika

Tam, ka A.Šlesers 1.septembrī viesojies Rīgas klasiskajā ģimnāzijā, veltītas divas publikācijas.

3. Поговорим на латыни? (Вести Сегодня)

No šīs publikācijas vairāk uzzināms par A.Šlesera viedokli attiecībā uz svešvalodu prasmēm.

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

4. Сердце Риги и пурвциемские гимназисты (Час)

Jā, principā šī ir tā skola, kurā izveidots A.Šlesera fanu klubs. Sižets par to jau aprakstīts vakar. Uz tikšanos A.Šlesers nebija ieradies viens, ar viņu kopā bija Oskars Kastēns, kas arī kandidē vēlēšanās. Par “labajiem darbiem” arī nav aizmirsts – ja reiz A.Šlesers pieteikts kā RD vicemērs, tad jāpaslavē RD ieguldījums skolas sakārtošanā.

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

5. PBK saruna ar PLL Saeimas deputāta amata kandidātu Alekseju Šeiņinu (PBK)

Arī šis materiāls kopumā veltīts izglītības tematikai. Tomēr kopumā šī ir kārtējā brīvi veidotā saruna – deputāta kandidātam dota iespēja brīvai domu izteikšanai par izglītību bez analītiskiem, kritiskiem jautājumiem.

Kritērijs: žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

Klasika

6. Актуальный вопрос компетентной персоне (Час)

Bez aktuālā jautājuma nu nekādi.

Kritēriji: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām:

– deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju);

– raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.

7. Latvijas ostas un LDZ sadarbība (PBK)

Sižetā atspoguļota dzelzceļa darbinieku sajūsma par Šleseru, kā arī Šlesera komentārs, kurā viņš izmanās pievērsties ostu tematikai. Tā teikt – “labie darbi” pagātnē, tagādnē un nākotnē.

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

8. ZZS un lauksaimnieki sadarbosies (nra.lv)

Kārdinājums partijām sadarboties ar dažādām organizācijām pirms šīm vēlēšanām ir makten liels. Šoreiz sadarbība ir ZZS dienas kārtībā.

Ziņu var izlasīt šeit.

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā

9. Iz augusta privātās dzīves (Talsu Vēstis) – I daļa

Tāds šķietami nevainīgs paraksts zem fotoattēla materiālā, kas aptver augusta spilgtākos mirkļus. Tomēr – izvēle papildināt informāciju par A.Lembergu, kas vienlaikus ir ZZS premjera kandidāts… Nedaudz par daudz komplimentu tik nelielā informācijas apjomā.

Kritēriji: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām:

– pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā;

– raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.

Reklāma? Reklāma!

10. Par Labu Latviju! Par Labu Liepāju! (Kurzemes Vārds (Liepāja))

Kārtējā publikācija, kas būtībā ir reklāma, tomēr norādes par to, maigi sakot, grūti saskatāmas.

Kritērijs: apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).

11. Raidījums “Tautas kontrole” 2.septembrī (Pik FM)

Pozitīvā lieta – reklāmas norāde ir. Sliktā – tā ir pašās raidījuma beigās.

Kritērijs: apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).

Uz jautājuma zīmes jeb divus 2.septembra gadījumus vēlamies papildus apsriest ar Jums lasītāji.

Айвар Лембергс: “Миллионером стать совсем просто!” (Курземес Вардс (Лиепая))

Šī ir krievu valodas versija publikācijai, kas latviešu valodā laikrakstā “Kurzemes Vārds” publicēta 1.septembrī un mūsu blogā parādījās vakardienas ierakstā (3.gadījums). Ņemot vērā viedokļu dažādību, aicinām arī Jūs izteikt viedokli par to, vai šo interviju vērtēt kā tādu, kurā saskatāmas slēptās reklāmas pazīmes.

Intervija latviešu valodā.

Intervija krievu valodā.

Viedoklis pret – žurnālista jautājumos saskatāma ironija; jautājumu formulējums; A.Lembergam neglaimojošu faktu pieminēšana.

Viedoklis par – var uzskatīt, ka publikācija atbilst 5.kritērijam: žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

Iz augusta privātās dzīves (Talsu Vēstis) – II daļa

Šī ir otra puse no 9.gadījumā aprakstītā materiāla. 27.augustā žurnālā “Patiesā Dzīve” bija publicēts materiāls cita starpā ar attēliem no Vienotības politiķu aktivitātēm, kur saskatījām slēptās reklāmas pazīmes. Aprakstu par to var izlasīt šeit, bet pilnu materiālu var apskatīt šeit.

Līdz ar to jautājums – vai vērtējat zemāk redzamos attēlus ar parakstiem kā komplimentārus un atbilstošus PLL kampaņai vai kā neitrālus?

Iespējamie kritēriji:

Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām:

– pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā;

– raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!