Raksts

Piecas dienas pirms vēlēšanām


Datums:
04. oktobris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Pat tad, kad vēlēšanu rezultāti jau ir zināmi, pavērot, kas ir noticis ar politiskajām reklāmām piecas dienas pirms vēlēšanām, joprojām ir interesanti. Tā piemēram, pagājušajā pirmdienā kopā esam izskatījuši 42 materiālus, no kuriem 17 saskatījām slēptās reklāmas pazīmes, bet 6 uzskatām par šaubīgiem.

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi 2010. gada 27. septembris:

1. NRA (Vējonis: „Vides Aizsardzība Silda Ekonomiku”)

NRA tieši pirms vēlēšanām ir izvēlējusies intervēt Raimondu Vējoni. Jāatzīst, ka tas ir ne tikai veids, kā aktualizēt vides jautājumus, bet arī popularizēt pašu deputāta kandidātu.

Kritēriji: Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

2. Вести Сегодня (Перемен, мы ждём перемен!)

Aleksands Sakovskis (SC) plaši dalās savās pārdomās par to, kur šajā valstī ir problēmas un kas ir jāmaina.

Kritērijs: Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

3. Вести Сегодня (От Иманты до Саркандаугавы!)

imanta.jpgSC turpina diskusiju sēriju Rīgas mikrorajonos un informē par to arī visus laikraksta lasītājus. Visiem būs zināt, ka mēs tautai tuvi!

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

4. Вести Сегодня (Не учите русских жить!)

Jānis Urbanovičs (SC) par nākamo koalīciju, Latvijas un Krievijas attiecībām, atgādinot kolēģiem: “nemāciet krieviem dzīvot”!

Kritērijs: Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

5. Час (Левые в Латвии!)

Ziņā par to, ka Eiroparlamenta kreiso grupas pārstāvji vizītes laikā Latvijā tiksies ar SC pārstāvjiem.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

6. Час (Кто проголосует за волков?)

Interesanti, vai Aleksejs Šeiņins turpinās rakstīt savu rubriku arī pēc vēlēšanām?

Kritērijs: Raksts par deputāta kandidātu/partiju parādās tam speciāli izveidotā rubrikā, kas iepriekš laikrakstā nav bijusi. seinina_rubrika.jpg

7. Час (Par tiem, kuriem rūp)

Ksenija Zagorovskaja (PLL) izmanto iespēju paust viedokli par politiku, uzņēmējdarbību un Šleseru.

Kritērijs: Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju)

8. Час (Аншлаг! Опять аншлаг!)

Notikums, kas pelnījis publicitāti – A. Šeiņins (PLL) veltījis dzejoli Krievu drāmas teātrim.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

9. PBK (PBK saruna ar SC Saeimas deputāta kandidāti Alīnu Rugini)

Mazpazīstama “Saskaņas centra” Saeimas deputāta kandidāte Kurzemes reģionā Alīna Rugine saņem ērtus jautājumus: kādēļ nolēmāt kandidēt? Kādās jomās jūtaties spējīga strādāt Saeimā?

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

10. PBK (Krievu namu dārdina roks)

Krievu namā noticis jauno rokgrupu koncerts, iespēja uzsvērt šī pasākuma nozīmi tiek dota nevienam citam kā “Par labu Latviju” Saeimas deputāta kandidātam Mihailam Gavrilovam.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.
http://youtu.be/4Bk735Zg4Gw

11. PBK (Saruna ar SC Saeimas deputāta kandidātu Borisu Cileviču)

PBK saruna ar “Saskaņas centra” Saeimas deputāta kandidātu Borisu Cileviču ir lieliska iespēja viņam “paspīdēt” ar savām ārpolitikas zināšanām.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

12. PBK (Saruna ar PLL Saeimas deputāta kandidātu Pāvelu Seļivanovu)

PBK saruna ar apvienības “Par labu Latvju!” Saeimas deputāta kandidātu Pāvelu Seļivanovu par iemesliem, kādēļ viņš vēlas iekļūt Saeimā un ko darīs sporta nozares labā.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

13. PBK (SC tiekas ar vēlētājiem Liepājā)

Partijas “Saskaņas centrs” deputātu amata kandidāti un partijas līderis Nils Ušakovs tikās ar vēlētājiem Liepājā.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

14. PBK (Nedēļas nogalē norisinājies rallijs “Latvija – Par labu Latviju 2010”)

Tie, kas vēl nezina, tad 25. un 26.septembrī norisinājās Latvijas autorallija čempionāta un rallijsprinta čempionāta pēdējais posms rallijs “Latvija – Par Labu Latviju 2010”. Pasākuma atklāšanā piedalījās arī Rīgas vicemērs Ainārs Šlesers (PLL).

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

15. PBK (Saruna ar PLL premjera amata kandidātu Aināru Šleseru)

PBK saruna ar Rīgas vicemēru, apvienības “Par labu Latviju” izvirzīto premjera amata kandidātu Aināru Šleseru (LPP/LC) cita starpā arī par to, kā viņam paticis teātra apmeklējums.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

16. PIK FM (Raidījums “Tautas kontrole” 27.septembrī)

Raidījumā “Tautas kontrole” saruna ar “Tautas kontroles” pārstāvjiem Rihardu Jablokovu, Dmitriju Širjajevu un Olgu Samkovu par pašreizējo valdību un gaidāmajām vēlēšanām, par neoficiāli izskanējušo informāciju par iespējamo SVF konsultantu Jāni Plato kā premjera amata kandidātu un citiem jautājumiem.

Kritērijs: Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma vai raksta beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli krietni mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem vai šriftu.

17.PIK FM (PIK: Saruna ar Natāliju Jolkinu un Igoru Malašenoku)

Radio PIK piedāvā sarunu ar Natāliju Jolkinu (PCTVL) un tehnisko zinātņu doktoru Igoru Malašenoku par gaidāmo apkures sezonu, ēku renovāciju, enerģijas taupīšanu u.tml.

Kritērijs: Sižets ar partijas vai deputāta kandidāta piedalīšanos vai raksta par deputāta kandidātu atkārtota publicēšana vai parādīšanās (t.sk., laikā, kas programmā nav paredzēts, vai programmās, kuru saturs nav precīzi definēts)


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!