Parex bankas kampaņa uzkrājumu produktam "Maxi konts" ar Māri Olti ir ieguvusi otro vietu pērnā gada labāko mārketinga kampaņu konkursā Password 2008. Un pieļauju, ka līdz ar šo veiksmīgo kampaņu Parex zināmas sabiedrības daļas apziņā ieņēmusi vietu – zaļa banka.
Manuprāt, tas skaidri parāda, kādā līmenī šobrīd Latvijā ir zaļo jautājumu izpratne. Es teiktu – fasādes, ietinamā papīra līmenī.
Pirmkārt, tā ir reklāmas kampaņa, kam nav nekāda sakara ar pašu banku vai produktu, ko tā reklamē. Jo ne jau banka vai tās vadība pati rūpējas un pilda Māra Oltes popularizētos uzstādījumus. Grūti iedomāties, ka Kargins taupa ūdeni un elektrību (nebrauc ar liftu) vai audzē burkānus un atsakās no auto un lidmašīnas, bet tā vietā brauc ar riteni vai sabiedrisko transportu. Nav redzēts arī, ka Parex bankai būtu kāda īpaša vides politika attiecībā uz bankas izsniegtajiem kredītiem vai investīciju projektiem. Bet tieši tas, kam un uz kādiem noteikumiem tiek izsniegti kredīti, nosaka bankas kopējo ietekmi uz vidi. Pasaulē ir populāri ētisko investīciju fondi, kur cilvēkiem ir iespēja ieguldīt savus uzkrājumus vai krāt pensijai, apzinoties, ka šī nauda netiks ieguldīta klimata izmaiņas veicinošos projektos, militārajā rūpniecībā vai vēl kādos citos videi kaitīgos un neētiskos pasākumus. Diemžēl Latvijā neviena banka šādu produktu nepiedāvā (dodiet ziņu, ja es esmu palaidis ko garām!), un arī Parex bankas „Maxi kontā” ieguldītā nauda nav pasargāta no tā, ka tā kalpos kāda militārā režīma interešu aizstāvībai.
Tāpēc es Parex bankas kampaņai “Maxi konts” dotu Green Wash 2008 titulu. Nav jau tā, ka bankas reklamētās lietas būtu aplamas, bet problēma ir tajā, ka Parex ar šādu reklāmas kampaņas palīdzību veido zaļas bankas tēlu, kuram ar pašu banku ir ļoti maza saistība. Turklāt tas arī rada priekšstatu, ka „zaļums” – tā ir kampaņa, tā vieta ir reklāmā. Es gribētu, lai Parex banka – un jebkurš cits uzņēmums, kas sava tēla spodrināšanai grib izmantot zaļo tēmu, uzdod sev jautājumu – ko mēs esam darījuši, lai samazinātu savu, savu darbinieku un klientu ietekmi uz vidi. Tas būtu daudz godīgāk.