Raksts

Par labojumiem struktūrfondu apgūšanas stratēģijā 2007. – 2013. gadam


Datums:
20. decembris, 2005


2005. gada 20. decembris

God. Ministra kungs/Ministres kundze
(nosūtīts visām ministrijām) 

 

Aicinājums veikt labojums struktūrfondu apgūšanas stratēģijā 2007. – 2013. gadam

 

2006. gada sākumā apstiprināšanai Ministru kabinetā tiks virzīts “Nacionālā stratēģiskā ietvardokumenta 2007-2013. gada periodam” (NSID) projekts. Šis dokuments kalpos par pamatu vairāk nekā 4 miljardu eiro strukūrfondu finansējuma apgūšanai Latvijā septiņu gadu periodā. Apzinoties, ka Jūs piedalīsieties šajā Ministru kabineta sēdē, un lemsiet par  NSID projektu, mēs, apakšā parakstījušies nevalstisko organizāciju pārstāvji, gribam vērst Jūsu uzmanību uz sekojošo:

 

I.  NSID veidots bez stratēģiskas pieejas, kas NSID integrētu kopējā valsts attīstības plānošanā. Lai gan tā sākumā ir atsauce uz Nacionālo Attīstības Plānu (NAP), NAP vēl nav izstrādāts un apstiprināts Ministru kabinetā. Šādā situācijā noteicošā NSID sagatavošanā ir bijusi spēja apgūt līdzekļus, nevis tos izmantot noteikto mērķu sasniegšanai. Dokumentā atsevišķu ministriju vēlmes un spējas savām nozarēm rezervēt lielāku finansējuma daļu guvušas virsroku pār konceptuāliem risinājumiem. 

II. Jaunā perioda plānošana notiek bez pašreizējā perioda izvērtējuma. Vienīgais izvērtējums, kas visaptveroši analizē struktūrfondu apgūšanas pieredzi šajā periodā, ir ANO Attīstības programmas Latvijā un Finanšu ministrijas sagatavotais izvērtējums par struktūrfondiem un teritoriju attīstību, tomēr arī šajā pētījumā struktūrfondi aplūkoti tikai no reģionālās attīstības viedokļa.

III.  NSID projektā redzama nesakritība starp dokumenta uzstādītajiem mērķiem, detalizēto pasākumu aprakstu un finansējuma sadalījumu. Dokumentā noteiktais mērķis ir “[..] Valsts attīstības stratēģija tiek būvēta uz pieņēmumu, ka galvenais attīstības resurss ir zināšanas un cilvēks kā šo zināšanu turētājs, [..] priekšnoteikumu radīšana cilvēku resursu efektīvai izmantošanai un tā attīstībai jākļūst par vienu no NSID stratēģijas centrālajiem elementiem”. Savukārt plānotais finansējuma procentuālais sadalījums cilvēkresursu attīstībai paredz novirzīt tikai 10% no pieejamā finansējuma, bet infrastruktūrai – 70%. Kā arī, piemēram, ilgtspējīga attīstība, lai arī pieminēta pie horizontālajiem mērķiem, nav pietiekami atspoguļota un integrēta pašā plānošanas procesā. Dokumenta SVID izvērtējumā redzami trūkumi šī koncepta izpratnē, jo vienīgā minētā ilgtspējīgās attīstības iespēja ir “jaunu naftas un gāzes iegulu apguve”.

Ņemot vērā augstāk minēto, apstiprinot “Nacionālā stratēģiskā ietvardokumenta 2007-2013. gada periodam” (NSID) projektu , aicinām:  

  1. Uzdot Finanšu ministrijai trīs nedēļu laikā dokumentā nodrošināt precīzāku izvirzīto mērķu un piedāvātās stratēģijas savstarpējo saistību,
  2. Atteikties no procentuālā kopējā finanšu sadalījuma iezīmēšanas,
  3. Atteikties no ieguldījumu ciešās piesaistes vadības institucionālajam modelim (vadības ietvars); 
  4. Paredzēt, ka institucionālais ietvars un finansējuma proporcijas tiks apstiprinātas pēc NAP stratēģijā balstītu Operacionālo programmu izstrādes un to īstenošanas izmaksu aplēsēm, jo tikai tad varēs izveidot pilnīgu izpratni par to, kādi institucionālie (vadības) un finanšu instrumenti nepieciešami konkrēto operacionālo programmu ieviešanai.

 

Vēstuli parakstījuši: 

Rasma Pīpiķe
Pilsoniskā Alianse 

Uģis Rotbergs
Pasaules Dabas fonds 

Agnese Lešinska
SPC Providus 

Ingrida Mikisko
Latvijas Pieaugušo Izglītības apvienība  

Andris Gobiņš
Eiropas Kustība Latvijā


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!