Raksts

Par kārtējām valdības muļķībām un par komunālo pakalpojumu (ne)sniegšanu


Datums:
01. decembris, 2008


Autori

Kārlis Streips


Labrīt, lasītāji!Pāris pārdomas šajā, pirmajā decembra mēneša dienā. Tajā skaitā: Sniegs ir nokusis, un tāpēc varam rēķināties, ka kurpes varēsim valkāt vēl kādu brīdi.

Dienas Bizness šorīt rezumē to, kas uzņēmējiem mūsu valstī ir sakāms par valdības piepešo paziņojumu, ka ir krietni jāmīkstina noteikumi par valsts un pašvaldību iepirkumu mūsu valstī. Lasītāji atcerēsies, ka Ministru prezidents un finanšu ministrs abi divi ir paģērējuši krietnu pieaugumu tajā summā, zem kuras iepirkuma konkurss nav vajadzīgs. Lūk, kā laikraksts rezumējis uzņēmēju sakāmo: “Būs liels bardaks,” “Izšķērdēs līdzekļus,” “Zaudētāja būs valsts,” “Graus konkurenci” un “Vairos patvaļu.” Un “Plānotie likuma grozījumi veicinās nevis konkurenci, bet ‘draudzīgo attiecību’ veidošanos.” Un “Jau šobrīd ir populāra prakse, ka iepirkumi mākslīgi tiek sadalīti, lai summas nepārsniegtu 10 tūkst. Ls un nebūtu nepieciešams rīkot konkursus, kas faktiski izslēdz iespēju iepirkuma rezultātus apstrīdēt. Ja slieksnis tiks noteikts virs 90 tūkst. Ls. sūdzību praktiski vairs nebūs, jo visi iepirkumi tiks ‘sadalīti’ zem šī sliekšņa.” Un “Iepirkumu organizēšanā valdīs liela nenoteiktība.”

Un cilvēkabērns, kuram liktenis ir lēmis kļūt par finanšu ministru, jo ārpus likteņa pagriezieniem varbūt ir grūti paskaidrot, kāpēc viņš atrodas minētajā postenī: “Šobrīd iepirkumu process Latvijā ir orientēts uz maksimālu iepirkumu procedūru kontroli, tādēļ iepirkumu sistēma ir pārāk birokrātiska.”

Vienvārd sakot. Pārāk ķēpīgi ir pārliecināties, ka valsts un pašvaldību iepirkumos process ir godīgs un nevis korumpēts, tāpēc samazināsim kontroli un cerēsim, ka labā feja pavicinās savu burves nūjiņu pa gaisu un piepeši visi kļūs kristāltīri un nekādas korupcijas vairs nebūs un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju varēsim pārvērst par bērnudārzu un pēc tam Sala tētis mums atnesīs daudz daudz skaistu dāvanu un konfekšu un apelsīnu un uz pasaules un zemes būs miers mūžīgi mūžos āmen.

Vai nesāk likties, ka šie ļaudis, kuri Latvijā skaitās valdošā “elite” ir, iespējams, ne vien šķietami nekompetenti, bet patiesībā ir aktīvi diversanti pret valsts un sabiedrības interesēm? Kārtējais gadījums mūsu valstī. Daudzi speciālisti ir vienprātis, ka nevajag, bet valdošajā “elitē” valdošā pārliecība, ka tikai tā zina, kas ir labi un pareizi, nekur nav pazudusi, un tāpēc vajag. Šie ir ļautiņi, kuri dzīvo absolūtākajā Aizspogulijā. Un tad viņi brīnās, kāpēc reitings ir tā kaut kur pie null-komma-nullpadsmit punktiem. Pareizu virsrakstu Dienas Bizness ir uzlicis materiālam par šo kārtējo valdības neuzvedību: “Valdība gatavo krēslas zonu iepirkumiem.” Protams, krēslas zona ir tā, kurā darbojas visādas “trešās personas” un “Saeimas deputātu vārdā nenosauktas amatpersonas” u.tml. Valdošā “elite” krēslas zonā jūtas labi. Vien žēl par visiem pārējiem Latvijas iedzīvotājiem.

***

Otra lieta. Sestdien man pienāca kārtējā lielā papīru kaudze no Latvijas Gāzes. Man mājā ir divi gāzes skaitītāji, viens priekš plīts, otrs priekš apkures katla. Jau visnotaļ sen ar LG es sarunāju, ka rēķinu maksāšu par abiem diviem kopā, taču papīrus uzņēmums sūta par katru atsevišķi, un nu ir sanācis, ka par plīts skaitītāju acīmredzot esmu pārmaksājis. Re, cik es labs. Taču man, ierindas pilsonim, nav pilnīgas skaidrības par to, kā tas attiecas uz kopējo aprēķinu, turklāt, ja atmiņa neviļ, LG kaut kad nesen kārtējo reizi pacēla gāzes cenu. Neko darīt. Jāzvana uz LG numuru 155. Tur laipna elektrobalss pavaicā vai es vēlos sarunāties latviešu valodā. Jā. Vai es vēlos uzdot jautājumus par norēķiniem? Jā. Labi, tad pagaidiet, jo visi operatori ir aizņemti. Skan daiļa mūzika. Iezvanās. Joprojām visi operatori ir aizņemti. Skan daiļa mūzika. Iezvanās. Joprojām visi operatori ir aizņemti. Skan …, nu, paši saprotiet. Biju gatavs sēdēt un gaidīt, bet tad piepeši: “Mums ir gara zvanītāju rinda, lūdzu, piezvaniet vēlāk.” Un elektroniski vai digitāli nomesta klausule. Nezinu, kur ne vien LG, bet arī virknei citu uzņēmumu, ir radies iespaids, ka zvanītājam reizi 15 sekundēs ir jāatgādina, ka neviens vēl nav atbildējis uz zvanu, jo varētu padomāt, ka lielākoties zvanītāji paši ir pietiekami apķērīgi, lai to saprastu. Bet vēl trakāk, ja LG uzņemas zvanītāja vietā nospriest, cik ilgi viņš ir gatavs gaidīt, kamēr kāds operators tomēr būs brīvs un varēs ar viņu aprunāties un apspriest lietas. Ar laiku droši vien sazvanīšu. LG operatori vienmēr ir bijuši lapni un pretimnākoši. Protams, brīžos, kad viņi nav aizņemti.

Jauku visiem dienu!

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!