Raksts

Pamācība, kā radīt pseidonotikumu.


Datums:
24. septembris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Jo tuvāk vēlēšanas, jo veiksmīgāk deputātu kandidāti apgūst pseidonotikumu radīšanas mākslu. Paņēmienu ir daudz - var parakstīt memorandu, dāvināt skolai, slimnīcai, pansionātam. Visi rakstīs un slavēs. Vēl var apmeklēt studentus un uzņēmējus. Iespējas ir plašas, vajadzīga tik fantāzija - un gan jau mediji gan parādīs, gan uzrakstīs.

Kopumā analizējām 54 17.septemba materiālus, no tiem 32 manījām slēptās reklāmas pazīmes.

1. Saruna ar SC deputāta kandidātu Aivaru Bergeru (PBK)

PBK piedāvā sarunu ar “Saskaņas centra” (SC) deputāta kandidātu Aivaru Bergeru. Pirmais jautājums kandidātam kā juristam, kas savulaik palīdzējis jaunajām māmiņām.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

2. Biedrība “Dzintara sirds” BKUS dāvina medicīnas iekārtu (TV5)

Biedrības “Dzintara sirds” pārstāvji Tatjana Sergejeva-Zusko (SC) un Sergejs Potapkins (SC) Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas (BKUS) Neiroķirurģijas un neiroloģijas nodaļai dāvina medicīnas iekārtu dzīvībai svarīgo orgānu funkciju uzraudzīšanai.Protams, jauki, ka ir jauna iekārta, bet diez vai tā izpelnītos uzmanību, ja ne vēlēšanas.

Kritērijs:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

3. Saeima nosaka pašvaldības policijas darbinieka amata prasības (MIX FM)

Saeima 16.septembrī galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus likumā “Par policiju”, ar kuriem tiek noteiktas prasības, kādām jāatbilst personai, kura ieņem pašvaldības policijas darbinieka amatu. Kāpēc bija jāpieņem šīs prasības stāsta Saeimas deputāts Andrejs Klementjevs.Nav skaidrs, kādēļ tieši Klementjevs komentē, varēja izvēlēties jebkuru ekspertu iekšlietu politikas jomā.

Kritērijs:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

4. Raidījums “Tautas kontrole” 16.septembrī (PIK FM)

Raidījumā “Tautas kontrole” saruna ar “Tautas kontroles” pārstāvjiem Anatoliju Romaņuku, Viktoru Dinēviču, Aļonu Jakubu un Jeļenu Garbuzovu par sociālo drošību Latvijā – valsts politiku sociālajā jomā, pabalstiem ģimenēm un invalīdiem, pensijām un citiem jautājumiem.

Kritērijs: Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās.

5.”Razvorot”: Saruna ar biedrības “Lietišķo sieviešu apvienība” prezidenti Irinu Pētersoni (Radio Baltcom)

Raidījuma “Razvorot” viešņa ir biedrības “Lietišķo sieviešu apvienība” prezidente Irina Pētersone (“Par labu Latviju!”). PLL kandidāte tiek intervēta kā biedrības prezidente.Nav konforntējošu jautājumu, mierīga patērzēšana.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku;

6.Radio “Baltkom”: Saruna ar Mihailu Rogalu un Viktoru Jakovļevu (Radio Baltcom)

Par aktuālajiem jautājumiem informēt aicināti divi pārstāvji no viena politiskā spēka – divi SC deputāta amata kandidāti uzaicināti piedalīties raidījumā kā reģionu domju pārstāvji.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku;

7.Saruna ar PLL deputāta kandidātu Jevgēniju Saproņenko (PBK)

PBK piedāvā interviju ar “Par labu Latviju” “(PLL) deputāta kandidātu Jevgēniju Saproņenko. Intervētāja atkal sāk ar sajūsmu par to, cik ļoti viņa ir priecīga redzēt studijā viesi – “es vispār visus sportistus priecājos redzēt”.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku;

8. Dombrovskis patīkami pārsteigts par Jelgavas jauno autobusu kvalitāti (TV 3)

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (JL) pēc uzņēmuma “AMO plant” apskates un izmēģinājuma brauciena ar 21.gadsimtā pirmo Latvijā ražoto autobusu atzina, ka esot patīkami pārsteigts par jauno autobusu augsto kvalitāti.Vispār Dombrovskis paliek agresīvāks un pāriet pretuzbrukumā izmantojot tos pašus ieročus ko Šlesers – tagad viņš uzmetās par vietējo ražotāju aizstāvi, līdzīgi kā Šlesis ar RVR. Vēl un vēlreiz jāatkārto – tas, kas varbūt būtu pieņemams parastā laikā, nav pieņemams priekšvēlēšanu laikā.

Kritērijs:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

9.Norisinājusies Eiropas transporta tīkla politikas apspriede (LNT)

Ziņa bez vērtības – Šlesers nepasaka neko jaunu vai saturīgu, tikai atkārto frāzes, ko tūkstošreiz jau ir teicis. Ziņas vienīgais mērķis – ieliet vēl vienu pili Šlesera publicitātes jūrā.

Kritērijs:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

10. Pēdējās dienās mēra krēslā steidz “sabīdīt” lietas (Jūrmalas Ziņas)

Izskatās pēc antireklāmas Ražukam.

Kritērijs:Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

11.Мы никуда не уедем! (Вести Сегодня)

Par jauniešu politisko aktivitāti stāsta jauniešu organizācijas “Pirmie” līderis Agris Ameriks. Organizācija ir partneris partijai LPP/LC, kas ietilpst Par labu Latviju! apvienībā. Vesels raksts veltīts LPP jauniešu organizācijas jauniešu organizācijas “Pirmie” vadītāja viedokļu pārstāstam.

Kritērijs:Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

12.977 квартир для рижан! (Вести Сегодня)

LPP/LC Rīgas domes deputāts Vjačeslavs Stepaņenko stāsta par to, ka ekspluatācijā nodoti jau 977 jauni dzīvokļi rīdziniekiem.Tiek promotēts PLL kandidāts V.Stepaņenko – viņš vada vienu no RD komisijām un stāsta par 977 jauniem dzīvokļiem. Tīri orveliskā stilā raksta sākumā ir teikts, ka “galvaspilsētas vadība turpina klusi un bez liekas pašreklāmas pildīt pilsētniekiem pirms vēlēšanām solīto.”

Kritēriji:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā;

Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

13.Логистика и транзит – кормилец Латвии (Вести Сегодня)

Jau atkal PLL paraksta vienošanos, šoreiz ar Latvijas transporta un tranzīta asociāciju.

Kritēriji:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

14.Кто сказал, что кризис позади? (Вести Сегодня)

Par labu Latviju! biedrs Aleksandrs Milovs sniedz eksperta viedokli par Latvijas ekonomikas atkopšanos.Nav skaidrs, kādēļ tieši šim PLL pārstāvim ir iespēja runāt par to, ka ekonomiskā krīze nav pārvarēta.

Kritēriji:Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju.

15.Вице-мэр зашёл к студентам (Вести Сегодня)

Jau iepriekš vairākas reizes aprakstītais notikums – Šlesers viesojas TSI.

Kritēriji:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

16.Если закроем школы, придётся открывать тюрьмы! (Вести Сегодня)

Jau atkal PLL noslēdz memorandu.

Kritēriji:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

17.50 тысяч рабочих мест – это реально! (Вести Сегодня)

Ainārs Šlesers informē, ka viņa plāns ieviest 50 000 darba vietu sāk īstenoties.Bez analīzes atreferēti Šlesera vārdi par radītajām darba vietām.Dati un skaitļi, kas runā kopā un par labu Šleseram.

Kritērijs:Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

18. В интересах всех избирателей (Вести Сегодня)

Baltkom radio jau dzirdētā intervija ar Ušakovu pārpublicēta avīzē. Pirmais jautājums visu pasaka.

Kritērijs:Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

19.«3а наш завод! За RVR!» (Час)

Par labu Latviju! līderis Ainārs Šlesers sola “Rīgas vagonbūves rūpnīcai” pasūtījumu, par kuru rūpnīca cīnās. Milzīgs materiāls par to, kā Šlesers glābs Rīgas vagonu rūpnīcu. Materiāla autore PLL kandidāte K.Zagorska.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

20.Есть миллион! (Час)

Ainārs Šlesers piedalījās svinīgajā miljonās tonnas pārkraušanas atzīmēšanā Rīgas tirdzniecības ostā. Vēl viens PLL pseidonotikums.

Kritēriji:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

21.Купи диплом – спаси страну! (Час)

Saskaņas centra jauniešu organizācija dalīja izglītības pseidodiplomus apmaiņā pret ziedojumiem SVF kredīta dzēšanai.

Kritērijs:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

22.Марис Риекстиньш: «Во внешней политике не надо изобретать велосипед!» (Час)

Intervija ar Par labu Latviju! deputātu Māri Riekstiņu par Latvijas ārpolitikas nostādnēm. Ārkārtīgi plaša intervija ar M.Riekstiņu tikai par viņam patīkamajām ārlietu tēmām.

Kritērijs: Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku.

23. Новоселье возрожденной «Обсерватории» (Час)

Gaļinas Poliščukas teātris “Teātra Observatorija” atzīmēja jaunās sezonas atklāšanu. Piedalījās arī Rīgas vicemērs Ainārs Šlesers. Trīs PLL kandidāti vienā raksta.Viens slavē otru.

KritērijI: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

24.Более 21 000 рабочих мест (Час)

Rīgas vicemērs Ainārs Šlesers norāda, ka viņa plāns ieviest 50 000 darba vietu īstenojas.Neviena neapstiprināti Šlesera apgalvojumi par darbavietām Rīgā.

Kritērijs: Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

25. Развивать транзит и транспорт (Час)

Par labu Latviju! parakstīja saprašanās memorandu ar Latvijas tranzīta un transporta asociāciju.Kārtējais PLL memorands

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

27.Saktas puķu tirdziņu gaida pārmaiņas (Kultūras Forums)

Pilsēta Saktas puķu tirdziņu iecerējusi kā dizaina objektu, ne peļņas vietu, tā norāda Rīgas vicemērs Ainārs Šlesers.It kā jau rindkopa par Šleseru ir viena un maza, tomēr bilde nosver svaru kausus slēptās reklāmas pusē. Un materiāls tiešām neatbilst Kultūras Forumam.

Kritērijs: Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

28.Blondīņu memorands (Latvijas Avīze)

Kārtējais PLL memorands.

Kritēriji:Pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

29.Šogad balsosim par vērtībām (Bauskas Dzīve)

Norāde varēja būt mazliet lielāka.

Kritērijs: publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami

30.Zelta ādere Latvijas laukos (Bauskas Dzīve)

Ļoti niecīga norāde ka tas ir politiskā reklāma.

Kritērijs: publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami

31.Klāvs Olšteins: “Par labāku dzīvi Bauskā!” (Bauskas Dzīve)

Maza un vēl vertikāli malā nogrūsta norāde.

Kritērijs: publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami.

32.Raimonds Munkevics: šajā domē sakrājies pārāk daudz ļaunuma (Jūrmalas Ziņas)

Vairāk izskatās pēc antireklāmas Ražukam, jo tiek analizēta viņa darbība — kas labi, kas slikti izdarīts, protams, no intervējamā Munkevica puses.

Kritērijs:Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!