Raksts

Paldies Ušakovam


Datums:
18. augusts, 2010


Vakardien Rīgas Dome pieņēma lēmumu, kam noteikti neesot nekāda sakara ar vēlēšanām - Rīgā turpmāk nestrādājošie pensionāri varēs braukt sabiedriskajā transportā bez maksas. Pensionāri, kvēlā pateicībā Ušakovam, sēdīsies trolejbusā, un dosies uz vēlēšanu iecirkņiem, lai urnās iemestu tieši SC sarakstus.

Nezinu, vai Jums sanāk braukt ar sabiedrisko transportu. Man sanāk, bet ne katru dienu. Tomēr pietiekoši bieži, lai es zinātu, kuri maršruti ir “pensionāru maršruti”, kuri – “kabatzagļu maršruti” un būtu viens no tiem strādājošajiem, kam nav skaidrs, kāpēc pa savām svarīgajām nestrādājoša pensionāra gaitām ir jādodas tieši tajā laikā, kad visi strādājošie un skolēni dodas uz darbu vai skolu. Ir dzirdēts, ka vēlāk sākoties seriāli un tad vairs neesot laika aizbraukt uz tirgu. Par spēku pieplūdumu, kas pensionāriem rodas cīņā pēc labākās sēdvietas, pa Rīgu jau gadiem klīst mītiski nostāsti.

Negribu šeit būt izslēdzoša – man nav pretenziju pret brīvu personu kustību vai pensionāriem. Visiem ir vienlīdzīgas tiesības izmantot sabiedrisko transportu.

Mans mērķis šeit ir paanalizēt, vai šis ir nosaucams par gudru PR vai failure. Pēc pēdējiem pieejamajiem datiem, kas gan diemžēl ir no tautas skaitīšanas 2000.gadā, Rīgā dzīvo:

  • 70 326 cilvēki vecumā no 65-74 gadiem (tie varētu skaitīties nestrādājošie pensionāri; pēc 74 gadu vecuma arī līdz šim varēja braukt bez maksas)
  • 513 611 cilvēku vecumā no 18-65 gadiem
  • 33 078 bērni vecumā no 15-18 gadiem (kas gan ir 9-12 klase, bet var mēģināt pieņemt, ka aptuveni tikpat daudz ir vecumā no 13-15 gadiem)

Tātad, lai iegūtu iespējamu atbalstu no 12% potenciālo vēlētāju, RD koalīcija nolēma pakaitināt pārējos 88% Rīgas iedzīvotāju. Katru dienu no 1.septembra līdz pat vēlēšanām, kopā ar pensionāriem no rīta spiežoties pilnā trolejbusā, vismaz pāris simti tūkstošu iedzīvotāju (skaidrs, ka daudzi brauc ar mašīnu), atcerēsies šo lēmumu. Vecāki, kuri pirks mēnešbiļetes saviem 5.-9.klases skolēniem, atcerēsies, ka pensionāri gan var braukt bez maksas. Un, ja pieņem, ka katram bērnam ir 2 vecāki, ieguvums potenciālo vēlētāju skaitā ir acīmredzams. Turklāt, “darba tautu” skolēni sabiedriskajā transportā nekaitina tik ļoti kā pensionāri. Skolēni tur ir jau jebkurā gadījumā, vairāk pēc šāda RD lēmuma viņu nekļūs (pretēji tam, kas notiks tagad no 1.09), viņi necenšas iestumties labākajā sēdvietā, kad no rīta vēl gribas pagulēt pie loga vai pārlasīt dokumentus.

Tāpēc es atļaujos secināt, ka šis ir failure. Žēl, ka saskaņiešu PR cilvēki ir bijuši ar sociālo zinātņu, nevis eksakto zinātņu pamatu, citādi vismaz paņemtu rokās kalkulatoru un parēķinātu ieguvumu skaitļos.

P.S. Tie, kam labāka atmiņa, atcerēsies, ka tikai nesen Rīgas Satiksme palielināja braukšanas biļešu cenu. Pēc tam Valsts Kontrole atklāja, ka jaunās cenas aprēķinā bija iekļautas arī nepamatotas izmaksas, tai skaitā prēmijas, ziedojumi basketbola klubam, sporta spēlēm un citām izklaidēm. Interesanti, kā Rīgas Satiksme veiks aprēķinus par dotācijas lielumu, kas tiem būtu piešķirama? Jācer, ka ne pēc tās pašas formulas kā iepriekš.


www.miomilo.lv

www.twitter.com/curiha


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!