Raksts

No skolām līdz elektrostacijām


Datums:
08. septembris, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


No skolām līdz elektrostacijām, no teātriem līdz ebreju muzejiem - tik plašs ir areāls, kuru, gluži kā savvaļas dzīvnieki, kuri ar savu smaku mēdz iezīmēt teritoriju, politiķi "apdzīvo", tuvojoties vēlēšanām.

Viņu aktīvajai rosmei, rūpējoties par Latvijas labklājības plauksmi, nepaslīd garām neviena industrijas nozare, neviena sabiedrības grupa, neviena organizācija.

1. Šķēle viesojies Aizkrauklē, Pļaviņās un Koknesē/ Ziņas (LZK)

Apsveicam LZK ar spožu ienākšanu pseidoziņu un iespējamo slēpto reklāmu producēšanas lauciņā! Viņiem izdevies viens no trulākajiem un bezkaunīgākajiem sižetiem pseidonotikumu kategorijā. Šķēle viesojies Aizkraukles pusē un gudri spriedelē par elektrostacijām. Sižeta beigās žurnāliste šoreiz atļaujas vēl arī definēt, kas tad esot šo Šķēles aktivitāšu mērķis: “Veicināt ražošanas atjaunošanos, vietējo centru attīstību,…” (bla bla bla). Nez kāpēc tomēr šķiet, ka “šo aktivitāšu mērķis” patiesībā gan ir pavisam cits.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

2. Vilcienu lieta/ Kapitāla cilvēks (Kapitāls)

Intervija ar Rīgas vagonu rūpnīcas (RVR) līdzīpašnieku un valdes priekšsēdētāju Valēriju Igauni (PLL deputāta kandidātu) iesākuma un beigu daļā ir PLL reklāma (divi gandrīz identiski jautājumi – ar ko PLL ir labāki par pašreizējiem valdošajiem politiķiem), pa vidu, ja arī ir daži mēģinājumi uzdot sakarīgus jautājumus, tad centieni uz tiem iegūt precīzas atbildes gan izpaliek – intervējamajam ļauts neatbildēt, bet runāt sev un partijai izdevīgas lietas.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

NEKRITISKS ŽURNĀLISTS – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

3. Aivars Lembergs: “Par miljonāru kļūt ir vienkārši!”/ Politika (Kurzemes Vārds)

Šeit tiek uzdoti pseidojautājumi par lietām, ko Lembergam bieži pārmet – bet tādā manierē un ar tieši tādu žurnālista piekāpības līmeni un kritiskās domāšanas neesamību, lai politiķis varētu izvērsties un sevi viegli attaisnot. Pēdējais intervijas jautājums vispār uzliek “kroni” (sk. attēlu).

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

NEKRITISKS ŽURNĀLISTS – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

4. Raidījums “Tautas kontrole” (PIK FM)

Nē, draugi, ar norādi par apmaksu, ja tā tiek ielikta tikai pašās raidījuma beigās, jūs neesat izmukuši no potenciālo slēpto reklāmu statusa! Izlasiet kritēriju kārtīgāk:

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

NEMARĶĒTA POLITISKĀ REKLĀMA – Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” neparādās vai parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).

5. Šlesers 1. septembrī sveic skolēnus/ Latvijas laiks (PBK)

Pirms nedēļas šajā pašā blogā rakstīju, ka ir žurnālisti, kas laikam fano par Šleseru, ja reiz krāj un apkopo viņa citātus. Tad nu lēmums izveidot Šlesera fanu klubu ir pavisam loģisks! Tiesa gan, šis fanu klubs ir domāts bērniem. Bet, manuprāt, tajā vajadzētu iestāties arī visiem, kas priekšvēlēšanu laikā medijos izplata informatīvo drazu ar šāda veida informāciju, t.sk. arī šā klipa autoriem.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

6. “Saruna ar Rīgas vicemēru Aināru Šleseru/ Vakara intervija” (PBK)

Šlesers mīl visus – gan skolēnus, gan aktierus, gan ebrejus, gan jaunās māmiņas. To pierādīt arī bijis šīs intervijas uzdevums. Protams, priekšvēlēšanu laikā nav svarīgāku jautājumu, ko uzdot premjera amata kandidātam kā tas, kuru skolu viņš apmeklējis, kad devies uz Kongresu namu, kā atklājis Geto muzeju, utt.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

NEKRITISKS ŽURNĀLISTS – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku

7.”Литовцы стали нас хвалить/Любимый город” (Суббота)

Šlesers ne tikai apmeklē dažādas kultūras iestādes, bet šeit mēs uzzinām arī, ka viņš “atver jaunus horizontus” – vismaz tāds paraksts ir zem viņa bildes. Tas kontekstā ar Šlesera veikto tūrisma attīstības jomā – tā vietā, lai šo pietiekami interesanto tematu apskatītu tiešām analītiski, ar dažādiem viedokļiem, faktiem un salīdzinājumiem (piemēram, kā tūrisms vispār šogad ir pieaudzis, citās valstīs), šeit tikai nekritiski tiek “atmalti” Šlesera kampaņā nosauktie skaitļi par 14 000 darbavietām, utt. Protams, kā nu arī bez milzīgas politiķa fotogrāfijas.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

VIENPUSĪGUMS – Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

8. “Отдых с детьми в парках развлечений” (Люблю)

Šeit jau gribas pārfrāzēt leģendāro dziesmu par Daliņa kājām: “Ak, kaut man Ter-Saakova publicitāte būtu…. Tad pat no 22. vietas Saeimā tiktu ievēlēts es…” Interesanti, vai krievu preses lasītājiem Ter-Saakova seja vēl nav sākusi rādīties sapņos?

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

PARĀDĪŠANĀS BEZ IEMESLA – Raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.

9., 10. Vairāk vietējo zāļu! (Час)/”Латвийские лекарства со скидкой от государства!” (Вести Сегодня)

Kārtējā PLL pirmsvēlēšanu “teritorijas iezīmēšana” ar kartējo memorandu – šoreiz ar Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociāciju par to, lai Latvijā tiktu kompensētas vietējās ražotās zāles.

Kritēriji aizdomām par slēpto reklāmu:

PSEIDONOTIKUMS – medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidots, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

11. “Янтарь, которому нужна рамка” (Вести Сегодня)

SC deputāta kandidāts M.Lauva šeit izpaudies par turisma attīstību Kuzemē. Nav pat mēģināts argumentēt, kāpēc tieši viņš ir izmantots kā eksperts šajā jomā.

Kritērijs aizdomām par slēpto reklāmu:

NEKRITISKS ŽURNĀLISTS – Žurnālists, neuzdodot precīzus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes, sarunā neskarot būtiskas sabiedriski politiskas problēmas un jautājumus, kas attiecas uz deputāta kandidāta atbildības un darbības lauku


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!