Raksts

Nemainīgie ieradumi


Datums:
26. augusts, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Iepriekšējā ceturtdiena nav ieviesusi būtiskas pārmaiņas slēptās reklāmas monitoringā – joprojām ceturtdiena ir tā diena, kad atlasīto aizdomīgo gadījumu skaits vislielākais. Arī uz pārējo blogā aprakstīto šīs nedēļas iespējamo slēpto reklāmas gadījumu skaita fona tieši ceturtdiena bijusi ražīgākā.

Kopumā analizēti 32 materiāli. Tajos slēptās reklāmas pazīmes konstatētas 13 gadījumos, 2 gadījumus esam atstājuši diskusijai, bet pārējos 17 gadījumos slēptās reklāmas pazīmes nesaskatījām.

Starp atlasītajiem gadījumiem parādās gan tādi, kas tiešā nozīmē attiecināmi uz slēpto reklāmu – norādes uz reklāmas faktu nav vispār vai arī tā diezgan grūti pamanāma, gan arī tādi, kuros parādās nu jau ne vairs par returumu uzskatāmie solījumi, kas sākas ar „Ja/Kad es būšu premjers, tad [..]”. Tāpat nav iztrūkuši materiāli, kuros kā vienīgais piemērotākais komentētājs atrasts tieši kāds deputāta kandidāts. Ideālajā variantā – materiāls ir tikai un vienīgi kandidāta viedokļa atreferējums.

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi. 2010.gada 19. augusts.

1. Parunāsim par naudu (Rēzeknes Vēstis)

Ja otrdienas blogā aprakstītie reklāmu gadījumi (5. un 6. gadījums) attiecās uz situāciju, kur redzama reklāma, bet iztrūkst norāde, tad šis gadījums ir pretējs – pēc skata materiāls šķiet intervija, tomēr raksta apakšdaļā izrādās ievietota norāde par to, ka tā ir apmaksāta reklāma (sociāldemokrātiskā partija „Saskaņa”). Diemžēl norāde grūti pamanāma.

Kritērijs: apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).

2. Raidījums “Tautas kontrole” 19.augustā (Pik FM)

Par šo raidījumu jau faktiski viss, ko var pateikt, sarakstīts iepriekšējos bloga ierakstos.

Kritērijs: apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks vai ievērojami nemanāmāks par ierastajiem titriem. Presē – publikācijas atzīmētas kā reklāma, bet uzraksts ir grūti saskatāms vai noformēts pārprotami (piemēram, publikācija tapusi sadarbībā ar X partiju).

3. Dombrovskis piedalīsies Rīgas svētku basketbola lielturnīrā (LR2)

Šo sižetu vislabāk raksturo kritērija definējums.

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

4. Максим и Артем готовят «октябрьский переворот» / СПОРТ-NEWS (Наша Газета (Daugavpils))

Daugavpils spīdveja klubam būs iespēja piedalīties Polijas virslīgas sacensībās. Tas notiks tad, kad A.Šlesers (PLL) kļūs par premjeru.

Kritērijs: Partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu;

5. Dombrovskis: Kultūras finansējums nākamgad jāsaglabā pašreizējā līmenī/ Ziņas (TV3)

V.Dombrovskis (Vienotība) savukārt ir iedvesmojis kultūras pārstāvjus, solot saglabāt kultūrai finansējumu vismaz šī brīža līmenī, ja vien „viņam un domubiedriem būs teikšana pēc Saeimas vēlēšanām”. Vienlaikus sižetā nav ievērota viedokļu sabalansētība, jo arī S.Ēlerte, kas pozicionēta vienīgi kā Nacionālās kultūras padomes priekšsēdētāja, pārstāv Vienotību un kandidē vēlēšanās. Iztrūkst arī kultūras iestāžu darbinieku viedokļu plašākas pārstāvniecības.

Kritēriji:

– partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā;

– partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju);

– publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

6. Rīgas Centrāltirgus” pirmajā pusgadā strādājis ar gandrīz 400 000 latu peļņu / Latvijas Laiks (PBK)

Noskatoties sižetu ir skaidrs, ka Rīgas Centrāltirgum iet labi. Nu ļoti labi. Tāpēc lieku reizi vajag sevi paslavēt. Sižetā komentārs, ko sniedz valdes priekšsēdētājs Dainis Liepiņš, viņš gan arī deputāta kandidāts no PLL.

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: pseidonotikumi. Medija vai sabiedrisko attiecību darbinieku radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidot, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

7. Актуальный вопрос персоне / Туризм (Час)

Šajā gadījumā kārtējais A.Ter-Saakova (PLL) komentārs.

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: raksts vai informācija par partiju vai deputātu kandidātu tiek pasniegta tajās medija tradicionālajās rubrikās, kas nav saistītas ar aktuālo politikas procesu vai pirmsvēlēšanu aktualitāšu atspoguļošanu.

8. «Мы здесь не слуги и не пятая колонна!» / Времена и нравы (Вести Сегодня)

Raksts, kurā “pierakstītas” SC kandidāta Igora Kuzmuka domas par etniskajiem jautājumiem. Vienlaikus nav aizmirsts arī norādīt tieši uz SC nostāju.

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

9. Кризис закончился? А где, собственно? / Политика (Вести Сегодня)

Raksts, kurā “pierakstītas” SC kandidāta Jurija Kovrigina domas par ekonomiku. Vienlaikus tā, protams, ir iespēja veltīt kritiku politiskajiem oponentiem.

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

10. Взносы в пенсионные фонды отменят? / Политика (Вести Сегодня)

Šajā publikācijā atspoguļota A.Klementjeva (SC) vēršanās pie V.Dombrovska saistībā ar informāciju par pensiju sistēmu. Vienīgais, kura viedoklis rakstā atspoguļots, ir pats A.Klementjevs. Raksta beigās gan pievienots arī redakcijas komentārs. Savukārt viedokļu dažādības (piemēram, V.Dombrovska viedoklis) un līdz ar to arī objektivitātes rakstam iztrūkst.

Kritērijs: publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

11. “Мы снова под оккупацией!” / Акценты (Вести)

Publikācija, kas atspoguļo vienīgi A.Šlesera (PLL) viedokli par politiskajiem oponentiem, kuriem nav dota iespēja izteikties.

Kritērijs: publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies

12. PVN var būt 15%! (Вести Сегодня)

Kārtējo reizi publicēts „SC analītiķa, uzņēmēja un starptautiskās ekonomikas maģistra” Mārtiņa Lauvas viedoklis. Intervija veidota tā, it kā M.Lauva būtu neatkarīgs eksperts, nevis deputāta kandidāts un konkrēta politiskā spēka pārstāvis.

Kritērijs: partijas vai deputāta kandidāta pieminēšana/parādīšanās bez pamatota iemesla, kas atbilstu konkrētā medija auditorijas interesēm un vajadzībām: deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju)

13. Ēlerte: SC pēdējie politiskie soļi liecina par draudiem sabiedriskajai kārtībai Latvijā/ Ziņas (Mix FM)

Sižetā atspoguļots S.Ēlertes (Vienotība) viedoklis par SC, savukārt neviena SC pārstāvja viedoklis nav vaicāts. Līdz ar to sižets vienpusīgs un neobjektīvs.

Kritērijs: publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaisīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!