Raksts

Nacionālais attīstības plāns. Kā nolikt cilvēku centrā?


Datums:
22. marts, 2006


Foto: N.Mežiņš © AFI

Nacionālais attīstības plāns paredz, ka par dzīves kvalitātes balstiem jākļūst izglītībai, uzņēmējdarbībai un pētniecībai. Jautājums ir, vai šis ir tāds attīstības modelis, kuram labprāt pakārtosim arī savas dzīves plānus un personības attīstības ceļu? Lai dotu iespēju diskutēt un izteikties par šiem un daudziem citiem jautājumiem portāls politika.lv un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija organizē sabiedrisko apspriedi.

Jau vairāk kā gadu Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) vadībā ir noticis darbs pie Nacionālā attīstības plāna no 2007. – 2013. gadam izstrādes. Darba grupās, kas rakstīja un komentēja Nacionālās attīstības plānu (NAP), piedalījās pašvaldību, nozaru ministriju, Valsts Kancelejas, Latvijas Bankas, dažādu nevalstisko organizāciju, tajā skaitā, darba devēju un arodbiedrību pārstāvji. Atsevišķā darba grupā strādāja neatkarīgi jomu eksperti, akadēmiķi, pētnieki. Dažādo ideju un viedokļu integrēšana darba procesā ir pozitīvi ietekmējusi pašlaik redzamo rezultātu. Un tomēr Nacionālais attīstības plāns riskē kļūt par vēl vienu atvilktnē ieliekamu dokumentu, ja vien tas nekļūs par pašvaldību un ministriju, bet galvenais – sabiedrības vairākuma atzītu un pieņemtu reālu darbības plānu turpmākajiem septiņiem gadiem.

NAP ietvertais valsts izaugsmes modelis balstās uz pārliecību, ka cilvēks ir jāliek pirmajā vietā un cilvēka dzīves kvalitātes pieaugums tiek nosaukts par valsts izaugsmes mērķi. NAP autori pauž pārliecību, ka “atsevišķa indivīda dzīves kvalitāte savienojas ar visas nācijas dzīves kvalitāti, veidojot mūsu valsts nacionālo interešu kopu” (8.lpp). Tas izklausās vilinoši, tomēr galvenais jautājums ir, kā panākt dzīves kvalitātes pieaugumu? Kā panākt visu to, ko NAP definē par dzīves kvalitāti – materiālo labklājību, stabilu darbu, labu atalgojumu, augstu izglītības līmeni, labu veselību, mājokļa, infrastruktūras un vides kvalitāti, saglabātu un pieejamu kultūrvēsturisko mantojumu un drošību. Īsumā – kā panākt šo vīziju par pievilcīgas telpas radīšanu darbam, dzīvei un atpūtai?

Tiek piedāvāti trīs pīlāri, uz kuriem balstīt dzīves kvalitātes māju: 1) izglītots un radošs cilvēks, 2) uzņēmumu tehnoloģiskā izcilība un elastība un 3) zinātnes un pētniecības attīstība. Tātad par cilvēka dzīves kvalitātes balstiem septiņu gadu periodā jākļūst izglītībai, uzņēmējdarbībai un pētniecībai. Un tas viss nacionālās attīstības stratēģiskā mērķa labā – izglītība un zināšanas tautsaimniecības izaugsmei un tehnoloģiskajai izcilībai. Tādu Latvijas attīstību piedāvā NAP. Jautājums ir, vai cilvēki redz tajā savu vietu. Vai šis ir tāds attīstības modelis, kuram labprāt pakārtosim arī savas dzīves plānus un personības attīstības ceļu?

Lai dotu iespēju diskutēt un izteikties par šiem un daudziem citiem ar NAP saistītajiem jautājumiem portāls politika.lv un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija organizē sabiedrisko apspriedi. Apspriedes galvenā tēma būs NAP pirmā prioritāte “Izglītots un radošs cilvēks”. Tā ir NAP sadaļa, kas galvenokārt runā par izglītības sistēmu un piedāvā virkni risināmu uzdevumu, kuri jāveic, lai Latvijā tiktu nodrošināta kvalitatīva izglītība visos tās līmeņos, tajā skaitā, mūžizglītība un izglītības sistēma sagatavotu darbaspēku atbilstoši darba tirgus prasībām. Sabiedriskajā apspriedē tiks meklētas atbildes uz jautājumiem:

  • kā veicināt jauniešu un jau darba tirgū esošo cilvēku interesi par uzņēmējdarbību;
  • kā veicināt konkurenci augstākajā izglītībā;
  • kāda ir pirmsskolas izglītības loma radošas personības attīstībā;
  • vai esošās profesionālās vidusskolas sagatavo darba tirgus prasībām atbilstošus speciālistus; kā modernizēt profesionālās izglītības sistēmu;
  • kā padarīt pieaugušo izglītību par būtisku līdzekli darbaspēka elastības nodrošināšanai?

Sabiedriskā apspriede notiks interneta diskusiju foruma veidā divarpus nedēļas no 23.marta līdz 7.aprīlim. Tajā ir aicināts piedalīties ikviens. Dalībnieki varēs piedalīties diskusijās, ierosināt jaunas tēmas, kā arī regulāri sekot līdzi jau izteiktajām idejām priekšlikumu tabulā, kas apspriedes gaitā tiks publicēta portālā politika.lv. Nobeigumā tā tiks nosūtīta RAPLM, kura informēs, kuri priekšlikumi ir ņemti vērā un iekļauti NAP redakcijā. Lai veicinātu konstruktīvu diskusiju, sabiedriskās apspriedes dalībnieki ir aicināti reģistrējoties lietot savu īsto vārdu.

Pagājušā gada februārī portālā politika.lv organizētajā aptaujā “Kādu nacionālo attīstību atbalstītu Jūs?”, atbildot uz jautājumu, kādus atslēgas vārdus noteikti būtu jāietver Latvijas nacionālās attīstības vīzijā, aptaujas dalībnieki visbiežāk minēja izglītību, cilvēkresursu attīstību, zināšanas. Tātad izglītība ir aktuāla tēma. Tā ir joma, ar kuru mēs visi vairāk vai mazāk esam saskārušies un tas veidojis arī savu pieredzē balstītu viedokli. Alberts Einšteins teicis, ka “pieredze ir vienīgais zināšanu avots,” tāpēc sabiedriskās apspriedes organizatori aicina piedalīties, paust viedokli un nolikt savas idejas valsts attīstības centrā.


Nacionālais attīstības plāns 2007-2013. 1. redakcija

NAP – izglītības revolūcijas ābece?

NAP – tikai vīzija jeb ko nevar celt, to nevar nest

NAP interneta lapa

Pilsoniskā sabiedrība

RAPLM

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!