Raksts

Ministru prezidenta kandidāta jaunais sunītis


Datums:
13. augusts, 2010


Autori

Reklāmu novērotāji


Salīdzinājumā ar iepriekšējām dienām, atlasīto aizdomīgo gadījumu skaits nav īpaši liels –20 aizdomīgie materiāli. 7 publikācijās identificējām slēptās reklāmas pazīmes,6 gadījumi – bija atzīmēti kā šaubīgi, bet pārējos 7 gadījumos - slēptās reklāmas pazīmes neatradām.

No 7 slēptās reklāmas gadījumiem – seši gadījumi bija atrodami krievu valoda rakstošos medijos, un viens – latviešu valoda rakstošā žurnālā. Īpaši izcēlās Rēzeknes laikraksts – Панорама Резекне – ar trim slēptas reklāmas gadījumiem (tie gan bija slikti apzīmēti reklāmraksti).

Iespējamās slēptās reklāmas. Aizdomīgie gadījumi. 2010.gada 6.augusts:

1. Сердце требует заботы („Час”).

Kritērijs: Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaistīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies; Pseidonotikums – mediju vai sabiedrisko attiecību darbinieka radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidos, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Raksts par to, ka Par labu Latviju ir parakstījusi saprašanās memorandu ar Latvijas Bērnu kardiologu asociāciju. Publikācija ir vienpusīga. Detalizēti izklāstīts memoranda saturs, bez jebkādas analīzes.

Fragments:

2. Кого обманет Единство после выборов? (“Вести Сегодня”)

Kritērijs: Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaistīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies.

Rakstā atspoguļota Saskaņas Centra līdera J.Urbanoviča reakcija uz Vienotības aptauju par līderiem. Virsraksts ir klaji negatīvs “Vienotībai” – “Ko piemānīs Vienotība pēc vēlēšanām?”. Raksta pēdējā teikumā autore pauž savu negatīvo viedokli pret Vienotību – “Vienotības līderis noklusēja arī to, ka tieši Dombrovska valdība piemānīja pensionārus, bet visa Latvija nogrima dziļos parādos.” Nav ievietota Vienotības atbilde uz SC apsūdzībām.

Fragments:

3. Сердце подскажет…(“Вести Сегодня”)

Kritērijs: Publikācija vai raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti iesaistīto/pieminēto pušu viedokļi. Trūkst/ nav mēģināts noskaidrot citu iesaistīto pušu viedokli. Materiālā nav paskaidrots, ka mēģinājums noskaidrot kādas no pusēm viedokli ir noticis, bet nav izdevies; Pseidonotikums – mediju vai sabiedrisko attiecību darbinieka radīts notikums, kam nav sociāli politiskas aktualitātes, kam nepiemīt t.s. ziņu vērtības, kas veidos, lai deputāta kandidāts vai partija gūtu publicitāti medijā.

Vēl viens raksts par PLL parakstīto saprašanās memorandu ar Latvijas Kardiologu biedrību un Latvijas Bērnu kardiologu asociāciju. Līdzīgi kā Čas, rakstā plaši izklāstīts memoranda saturs, bez jebkādas analīzes.

Frafments:

4. Lembergam jauns sunītis (Brīvdienu žurnāls Vakara Ziņas)

Kritērijs: Nenozīmīgu kandidāta privātās dzīves notikumu, dzīvesbiedra, tuvinieku izmantojums, lai palielinātu konkrētā kandidāta publicitātes apjomu.

Aivars Lembergs nesen ticis pie jauna suņa – tāds ir raksta virsraksts, pēc tam seko divas rindas par sunīti un .. raksta beigās ievietots A.Lemberga negatīvs viedoklis par Baltic Beach Party. Priekšvēlēšanu laikā ZZS Ministru prezidenta kandidāts gūst publicitāti, izmantojot personīgās dzīves notikumu. Tipiska “tukša” ziņa, kas veidota tikai reklāmai, lai veicinātu kandidāta publicitāti pirms vēlēšanām.

Fragments:

5. МИРОВАЯ ЭКОНОМИКА – НЕ СПОРТИВНАЯ ИГРА (Панорама Резекне)

Kritērijs: Deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma/procesa/problēmas vienīgais/ galvenais komentētājs, raksturotājs/pārstāvis (netiek pamatots, kādēļ tieši deputāta kandidāts ir uzskatāms par labāko notikumu komentētāju).

Rubrikā “ziņas” parādās PLL kandidāta J. Eglīša raksts, zem kura viņš parakstās kā ekonomikas zinātņu doktors. Nav pateikts, ka viņš ir arī deputātu kandidāts.

6.ДАЙТЕ СЕБЕ ШАНС (Панорама Резекне)

Kritērijs: Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks.

Saskaņas centrs deputāta kandidāta Jānis Tutins raksta par gaidāmajām vēlēšanām. Pie raksta pievienota grūti saskatāma norāde par to, ka par reklāmrakstu maksāts

7.ИВАН РЫБАКОВ: «В ПРАВИТЕЛЬСТВЕ ДОЛЖНЫ РАБОТАТЬ ПРОФЕССИОНАЛЫ» (Панорама Резекне)

Kritērijs: Apzīmējums “apmaksāta politiskā reklāma” parādās tikai raidījuma beigās, ir grūti vizuāli identificējams un ir proporcionāli daudz mazāks.

Saskaņas centra kandidāta Ivana Ribakova viedokļraksts par savām politiskajām refleksijām. Pie raksta pievienota grūti saskatāma norāde par apmaksu reklāmu.

Tādi bija piektdienas slēptās reklāmas gadījumi.


Saturs, kurš šajā mājaslapā publicēts 2014.gadā un agrāk, bija daļa no sabiedriskās politikas portāla politika.lv. Šajā portālā tika publicēti dažādi pētijumi, analīzes, viedokļraksti un blogi, kuru saturs ne vienmēr sakrīt ar politika.lv redakcionālās komandas vai Providus pozīciju.

Creative commons licence ļauj rakstu pārpublicēt bez maksas, atsaucoties uz autoru un portālu providus.lv, taču publikāciju nedrīkst labot vai papildināt. Aicinām atbalstīt providus.lv ar ziedojumu!