Foto: Foto - T. Kalniņš © AFI
Ikdienas praksē sociālajam darbiniekam, strādājot ar klientu, ir ļoti būtiski spēt iedomāties sevi klienta vietā. Protams, gadījumi ir ļoti dažādi, taču bieži vien cilvēkam nepieciešams palīdzēt spert pašu pirmo soli, lai izrautos no apburtā loka.
Laikā, kad nauda un vara aizvien vairāk pārņēmusi pasauli un pieprasītākās ir prestižās un ienesīgās profesijas, sociālā joma palikusi novārtā un sociālais darbinieks kļuvis par retu un bieži vien tikai uz entuziasmu balstītu profesiju. Lai izglītotu 30 sociālos darbiniekus Rīgā, Gulbenē un Tukumā, SIA Kvalitātes vadība izstrādājusi apmācības programmu, kurā izmantotas lomu spēles, lai sociālie darbinieki labāk varētu iejusties savu klientu ādā un līdz ar to arī veiksmīgāk varētu sniegt palīdzību. SIA Kvalitātes vadība projekts guvis Eiropas Sociālā fonda finansiālu atbalstu.
Īsa informācija par projektu:
Projekta nosaukums:
Lomu spēles sociālajā darbā nodarbinātības un dzimumu līdztiesība problēmu risināšanā
Projekta iesniedzējs:
SIA „Kvalitātes vadība”
Projekta mērķauditorija:
Gulbenes pilsētas un Tukuma rajona sociālie darbinieki
Projekta finansējums:
Ls 49 367
Aktivitāte, kuras ietvaros projekts atbalstīts:
Sociālā darba speciālistu apmācības
Aktivitāti administrējošā institūcija:
Sociālo pakalpojumu pārvalde
Projekta vadītāja Iveta Apine uzsver, ka projekta raksturīgākā iezīme ir īpašās sociālo darbinieku apmācības, kādu Latvijā vēl neesot bijis. Ar pieaicināto sociālā darba ekspertu palīdzību tiek izstrādāta apmācības programma, savukārt pirmās sociālo darbinieku apmācības plānots sākt nākamā gada februārī.
Iveta Apine stāsta, ka viens no apmācību īpašajiem jaunumiem ir tas, ka lomu spēles tiks filmētas. Pēc tam dalībnieki kameras fiksēto materiālu analizēs, tā uzzinot daudz jauna un vērtīga gan paši par sevi, gan arī mācoties no citu veiksmēm un kļūdām. “Šis ir veids, kā tu pats vari ievērot dažādas savas uzvedības nianses, neverbālo komunikāciju, par ko citādi varbūt pat neiedomātos,” saka Iveta. Viņa arī uzsver, ka lomu spēļu laikā mācību dalībnieki iejutīsies ne tikai jau pierastajā profesionāla sociālā darbinieka, bet arī sava klienta ādā: “Ikdienas praksē sociālajam darbiniekam, strādājot ar klientu, ir ļoti būtiski spēt iedomāties sevi klienta vietā. Kas tad ir sociālā darbinieka klients? Protams, gadījumi ir ļoti dažādi, taču bieži vien cilvēkam nepieciešams palīdzēt spert pašu pirmo soli, lai izrautos no bezdarba apburtā loka. Pirmais solis var būt pavisam neliels, piemēram, uzklausīšana, palīdzība CV rakstīšanā.”
Ar Gulbenes un Tukuma sociālajiem darbiniekiem SIA Kvalitātes vadība jau iepriekš bijusi veiksmīga sadarbība, turklāt tieši Gulbenes un Tukuma sociālie darbinieki spējuši pietiekami ātri reaģēt, sagatavojot visu projektam nepieciešamo dokumentāciju.
Sākotnēji Gulbenes un Tukuma sociālie darbinieki tiks apmācīti atsevišķās grupās, taču projekta nobeigumā notiks kopīgas mācības un projekta dalībnieki varēs dalīties pieredzē. Iveta Apine piebilst, ka būtu grēks izstrādāto apmācību programmu vairs nepielietot, tāpēc atkarībā no projekta izdošanās un tā dalībnieku un veidotāju vērtējuma, šī programma varētu būt pieejama sociālo darbinieku apmācībai arī citur Latvijā.
Eksperta komentārs:
Liesma Ose, portāla dialogi.lv valdes locekle, Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskolas „Attīstība” docente:
Izspēlēt otra dzīvi
Lomu spēles sociālo darbinieku un sociālo pedagogu izglītības programmās ieņem nozīmīgu lomu tā saukto animācijas metožu ietvarā. Animācija šajā gadījumā nav dzīvās bildes, bet dzīves situāciju atainošana nolūkā saprast sociālā darba speciālistu klientus, viņu situācijas, viņu problēmas.
Projekts paredz mācību programmas izstrādi un tās ieviešanu, lai izglītotu 30 sociālos darbiniekus Rīgā, Gulbenē un Tukumā. Kā programmas kodols izmantotas lomu spēles, lai sociālie darbinieki labāk varētu saprast savus klientus un līdz ar to veiksmīgāk sniegt palīdzību. Aktuāla arī programmas tematika: nodarbinātība, dzimumu līdztiesība, motivācija integrēties darba tirgū, pašapziņa un pašvērtējums un darba dzīves iemaņas. Programmas adresāts ir gan sociālie darbinieki, gan viņu klienti: ģimenes ar bērniem, veci cilvēki, atkarīgie, cilvēki ar invaliditāti. Lomu spēles dod iespēju “novecot”, iesēsties ratiņkrēslā, lai sāktu patiesi un iekšēji cienīt un saprast tos, kas atšķiras no tevis.
Ļoti veselīgs projekts – ikvienam no mums, un atkal sociālie darbinieki ir priviliģēto vidū!